Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur sköta om en gammal dammsugare?  (läst 3412 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
Hur sköta om en gammal dammsugare?
« skrivet: 14 jan-19 kl 22:10 »
Jag undrar hur man på bästa sätt sköter om en gammal fungerande dammsugare. Även om jag själv har en gammal Nilfisk, är jag ute efter allmänna råd för flera märken.

Vi är 30-plus både dammsugaren och jag. Härom veckan gick slangen sönder: jag köpte en ny slang på nätet och min dammsugare blev som ny. När jag köpte den (1987), hade jag sneglat på de dammsugare som städpersonalen på jobbet använde: det var ”tunnor” av lite olika årsmodell. Sedan frågade jag den mest förmögna arbetskamraten vad hon hade för dammsugare – hon hade en likadan som städerskorna. En sådan köpte jag också: den var dyr men den håller alltså fortfarande.

Moderna dammsugare håller inte många år: motorernas livslängd är i genomsnitt 550 timmar numera, enligt ett test som tidningen Råd och Rön gjorde härom året. Det finns alltså anledning att vara rädd om en gammal dammsugare som ännu fungerar, men hur?

- Dammsuga tygfiltret med en annan dammsugare, var det någon som tipsade. Alltså tyget (i gamla dammsugare!), som till nöds kan fånga upp dammet om det inte finns en filterpåse. Bra att göra detta med 1-2 års mellanrum.

- Byta eller tvätta ur mikrofiltret  i utblåset (ser ut som en tygbit). Om det inte säljs rätt modell av mikrofilter, köper man ett ark som går att klippa till. Minst en gång om året.

- Men motorfiltret då? Här är jag frågande, har hittills dammsugit det. Ersättningsarken är mycket tunnare än original motorfiltret. Och skall det vara ett hål i mitten?

- Är det något mer som jag kan göra själv?
« Senast ändrad: 14 jan-19 kl 22:20 av Berberis »

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-19 kl 22:13 »
Vad som helst kan väl gå sönder i en gammal apparat, förutom att själva motorn helt enkelt är slut. Strömbrytare, knappar, kolborstar kanske? Jag är hyfsat bra på att skruva, men inte inuti elektriska doningar. Kanske finns det lösning ändå:
Här i Närke finns det ännu en reparatör som kan - och som gärna vill – laga alla slags elektriska apparater. Han kommer från Syrien och har en liten butik/verkstad mitt i Örebro.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-19 kl 22:48 »
Vad som brukar hända är att fläkten blir sliten och tappar i sugförmåga, det är inte så många delar inuti de riktigt gamla som kan gå sönder egentligen, motorkol brukar gå att byta, stommen till fläkten är i metall på de gamla så den är ojämförligt mycket mer stabil och tåligt mot slitage.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-19 kl 23:30 »
Det där är ju en riktigt modern Nilfisk! Gissar att den heter GS80 ? Gamla Nilfisk heter t ex G70 eller GA70, och har blank aluminium på överdelen.

Jag fick höra en gång i tiden (förmodligen när jag gick i mellanstadiet) av en städerska på skolan, att den stora fördelen med Nilfiskdammsugare var att de inte gick sönder om de råkade rulla en eller ett par våningar utför en stentrappa.

Ska det verkligen finnas något motorfilter i den? Är det inte bara tygfilter + papperspåse?

Det kan vara värt att plocka isär överdelen och blåsa ren motorn med tryckluft någon gång emellanåt. Om lagren börjar låta illa (det ska vara kullager i båda ändar av motorn) får man plocka isär, tvätta ren lagren med bensin och smörja dem med nytt fett (inte vanligt chassifett utan ett mjukare kullagerfett, med tanke på det höga varvtalet). Om något lager verkar glappt eller skadat, så får man byta det. Det är standardkullager som kan köpas hos vilken SKF-återförsäljare som helst.

Om radiostörningsskyddet är en papperskondensator (förmodligen då av märke Jensen) så har den inte obegränsad livslängd utan kan förr eller senare tänkas ta eld eller explodera, det kan vara bra att vara medveten om det.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-19 kl 17:10 »
GS 90 heter den.
Motorfilter trodde jag att alla hade. När du ifrågasätter det, förstår jag att det inte skall vara något motorfilter.
Plocka isär motorn vågar jag nog inte ge mig på, men det är bra information på ett vis: Då vet jag att det kan vara lönt att besöka reparatören på Järnvägsgatan när det börjar låta illa.
« Senast ändrad: 15 jan-19 kl 17:16 av Berberis »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-19 kl 23:30 »
Fungerar den behöver du inte göra något, den låter ganska rejält illa när lagrena börjar ge med sig, inte så avancerat som det verkar att göra detdär som Torbjörn sade om det behövs i framtiden.
Kondensatorn är lätt att byta om det behöver göras, kolla att typ( tänkt användingsområde) och värde stämmer bara.
Ovanstycket är bara plastkåpan om du behöver blåsa rent den enligt Torbjörns beskrivning, den brukar gå att lossa med en skruvmejsel om man behöver göra det.

Om du inte vill göra det själv så borde dendär killen kunna serva den åt dig för några hundralappar när den dagen kommer.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-19 kl 13:16 »
Tackar!
Vad betyder den här symbolen? Det ser ut som ett litet lock, ca 2½ cm i diameter.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #7 skrivet: 16 jan-19 kl 23:13 »
Det är överhettningsskyddet. Om det t ex blir totalstopp i slangen eller man kör med full påse så att motorn inte får kylning, så får en bimetallfjäder det där locket att hoppa ut så motorn kan suga i sig kylluft den vägen istället.  När dammsugaren har kallnat kan man trycka in det igen.

 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Hur sköta om en gammal dammsugare?
« Svar #8 skrivet: 17 jan-19 kl 17:11 »
Tack. Det är bra att veta!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 2 användare
Hokuspokus, xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser