Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten  (läst 10419 gånger)

TomBombadill

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« skrivet: 26 maj-18 kl 17:46 »
Hej,

Har skaffat ett litet fritidshus som saknar både el och avlopp. Finns inte heller någon skorsten.
Jag har har tänkt bo i stugan året om (västra götaland). Men hur skall jag få det varmt? Och hur skall jag laga mat?
Vill bo så billigt som möjligt.
Förr eller senare kommer jag kanske vilja koppla in avlopp och el (har grannar som är anslutna finns relativt nära).
Eventuellt helrenovera stugan totalt. Men skulle vilja testa på att leva så mycket "off-grid" som möjligt, fram tills dess (om jag får andra behov).

Jag har kikat lite på fotogenkamin/dieselkamin, verkar riktigt smidigt men vad jag förstått så bli det snabbt dyrt. (ca 50:- för 4timmars uppvärmning?)
Har sett vattenburna system från kökskamin i andra gamla hus. Verkar riktigt schysst. Kan vara ett alternativ för mig som annars funderat på gasolkök?

Förslag kring hur jag skall lösa matlagning och uppvärmning tas tacksamt emot!

Relevant info: Stugan är dåligt isolerad (tänker isolera den det första jag gör, bara det är ett stort projekt för mig..). Byggd 1920. Torpargrund. Plåttak.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #1 skrivet: 26 maj-18 kl 17:53 »
Sätt in kamin, inklusive skorsten. Dyr investering (15.000kr) men det lönar sig i längden, speciellt om alternativet är att betala 50kr för 4 timmar med dieselkamin

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #2 skrivet: 26 maj-18 kl 19:12 »
Till vår bastu köpte vi en bastukamin plus skorsten för totalt 6000kr. Den heter Harvia. Kaminen kostade 2000 och skorstenssatsen 4000. Den var lätt att montera. Om du kan tänka dej laga mat utomhus, finns det ett campingkök som heter Biolite och som producerar ström.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #3 skrivet: 26 maj-18 kl 20:59 »
Vad har du för budget? Hur länge tror du att du kommer/vill bo där? Hur mycket är du i huset? Tänkte mest hur länge du vill det ska vara varmt utan att du eldar. Hur frusen är du?

För att få ut mest energi är en murad skorsten att föredra.

Är du beredd att investera lite så skulle jag föreslå vattenburet system med en panna, självcirkulerande. Kommer du senare ha el så det räcker skulle jag föreslå att du utökar systemet med acktank. Där i förbereder du slinga för solfångare.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #4 skrivet: 27 maj-18 kl 08:45 »
En sak att tänka på om du ska jämföra driftkostnaden för olika lösningar är om du måste betala för ved, eller om du har veden gratis och inte ser arbetet med kapning, klyvning mm som en belastning.

Om du räknar med en begränsad livslängd för nuvarande lösning (om vi antar att helrenoveringen av stugan är max 10 år bort), så kan det nog fungera bra med en billig plåtkamin och billigast möjliga monteringsfärdiga plåtskorsten. Om du däremot räknar med att kamin och skorsten ska vara kvar i minst 50 år och att de sakerna inte ska ändras vid kommande helrenovering, så ska du nog satsa på gjutjärnskamin eller något annat mer seriöst samt murad skorsten.

En nackdel med vattenburna system är risken för sönderfrysning om du inte är på plats och eldar dagligen under vintern. Man kan förvisso blanda glykol i vattnet för att slippa det, men glykolen blir dyr.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #5 skrivet: 27 maj-18 kl 15:55 »
Jag tror du skulle klara dej bra med en vanlig vedspis utan vattenburet. Vattenburet system kan du kanske skaffa när du har isolerat stugan och skaffat el. För elen kan behövas för att hålla vattensystemet fryssäkert.
kretslopp

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #6 skrivet: 27 maj-18 kl 16:11 »
Om du inte har skorsten (och därmed inte kan ha en vedspis) tycker jag att du ska fokusera på matlagning utomhus. Det finns flera alternativ, till exempel Muurika för grytor, stekning och wokning, grill för ugnsstekt och grillat. Energikällan är valfri: kol, gasol eller ved. Vill du laga mat inomhus, så kan en gasolspis vara bra. Du behöver bara tänka igenom att du har tillräckligt bra ventilation. Gasolspisar har ju sina fördelar eftersom det är lätt att reglera temperaturen snabbt.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #7 skrivet: 27 maj-18 kl 16:36 »
Men det är å andra sidan ganska lätt att bygga en skorsten, om man använder de moderna modulerna som bara limmas ovanpå varandra. Man får bara ordna ett litet fundament som tål vikten och sedan stapla uppåt.

 

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #8 skrivet: 27 maj-18 kl 16:39 »
I min stuga gick det nu i vintras ca 20-25kwh energi till värme per dygn. Den är ca 30m2 och jag har 3st 400w oljefyllda element på termostat. Jag har fast el.
Jag har en fullhöjds kyl/frys som genererar lite spillvärme.
Jag använde en del värmeljus, lagade mycket mat i ugn osv.

Om du framtiden/renoveringen vill kunna värma och laga mat inomhus så skulle jag fundera på en vedspis med murad skorsten/värmemagasin. tex Husqvarna eller liknande.
Mycket beror på grunden med, då en murad skorsten är tung.

/Rikard


kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #9 skrivet: 27 maj-18 kl 17:57 »
Om du ska ha en murad skorsten gör du ett hål i golvet och ställer muren på marken.
kretslopp

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #10 skrivet: 27 maj-18 kl 19:09 »
Ja, skorsten och gärna också större kaminer och andra eldstäder ställs med fördel på fundament som står direkt på marken. Hundratals kilo sten är inget bra för golvbjälklagret.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #11 skrivet: 27 maj-18 kl 21:58 »

Jag använde en del värmeljus, lagade mycket mat i ugn osv.


Värmeljus är ett av de absolut dyraste sätten man kan köpa värmeenergi på.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #12 skrivet: 28 maj-18 kl 08:07 »
Tom bombadill. Hej, skriv gärna och berätta hur du gör.
kretslopp

VS

  • Gäst
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #13 skrivet: 28 maj-18 kl 09:50 »
Tja, Eftersom det är en tillfällig lösning och typ en off grid prövotid du är ute efter kan en "tent stove" (försvarets tältkamin) liknande lösning för uppvärmning och enklare Biltema gasol campingkök för matlagning kan duga eventuellt kan man också laga mat ute med plock ved på ett primitivt sätt. För övrigt ska man vara mycket försiktig med att elda inne utan riktig skorsten. Lycka till! 

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #14 skrivet: 28 maj-18 kl 21:53 »
Jag skulle säga gasolkamin.  Fast man måste förstås använda den rätt och kolla ventilationen i huset.

Var på en Grönlandsresa där vi var på ett ställe utan el och i alla turiststugorna var det gasolkamin till uppvärmning.

Fast en vedkamin, med skorsten då förstås, är hundra gånger mysigare-

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #15 skrivet: 28 maj-18 kl 22:05 »
Säger bara Solarventi. Har själv testat och den jag har (inte på torpet ännu) är ohyggligt bra jämfört med liknande KINA-kopior. Handla inte på Sunwind.. deras modell är en av de sämre kopiorna. Nu behövs den inte då varken moln eller regn synts till på länge här. Men till hösten räknar jag med att räkna hem priset fram till våren. Det blir en eller två på torpet framöver.

Dock är nattetid där värme behövs mest. Dit har jag inte kommit ännu men klurar på dieselvärmare likt de i båtar/husbilar.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #16 skrivet: 29 maj-18 kl 14:29 »
Solarventi har sitt berättigande genom att den hjälper till att effektivare ventilera fritidshuset så stugan slipper lukta gammal husvagn när man kommer dit på våren. Som värmekälla räcker den långt ifrån till även om den har sällskap med flera.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #17 skrivet: 29 maj-18 kl 16:02 »
Ja, luftsolfångaren har man nytta av till värme några få månader per år.

Dieselvärmare blir lite dyrare än att köra på direktel (vilket ju inte gick i det här fallet, men kan vara bra att tänka på), gasol är ännu lite dyrare, men fungerar fint till matlagning.

Vill man komma billigt undan är det plåtkamin (kanske bastukaminen) och en egentillverkad plåtskorsten som gäller, och så plocka ved i skogen.

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #18 skrivet: 29 maj-18 kl 17:29 »
jag skulle köra på med en diesel kammin som ej behöver el likt http://glembring.se/kaminer-start/
hade dessa militärt på 90-talet och dom funka kanon
den som frågar är aldrig vilsen

RickardR

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Uppvärmning 30kvm Saknar El, Vatten o Skorsten
« Svar #19 skrivet: 29 maj-18 kl 17:31 »
1,60 kr /kwh diesel bränsle
3,50 kr /kwh Gasol
den som frågar är aldrig vilsen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser