Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Modifiera kokskamin?  (läst 1451 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Modifiera kokskamin?
« skrivet: 27 nov-18 kl 18:45 »
Hej!
Har en Husqvarna Mikado kokskamin.
Har tänkt ersätta den med en vedkamin framöver men den behöver vara kvar i vinter.
Min fråga är om den går att, med enkla medel, förbättra för vedeldning.
Det är ett jäkla drag och det känns som att rökgaserna blir rejält heta och kråkorna blir varma och glada.
Någon skrev om en plåtbit som hindrade lågorna från att slå rakt ut i pipan. Har läst något om nån sak som man kunde koppla mellan kamin och rökrör. För att dämpa hettan. Jag vet inte. Vet ni?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Modifiera kokskamin?
« Svar #1 skrivet: 27 nov-18 kl 21:46 »
Jo du vill att rökgaserna ska lämna det mesta av si energi/värme innan de går ut i skorsten. Runt 250° borde vara en bra rökgastemp. Så det gäller att göra plptar/bafflar för att tvinga rökgaserna att träffa konvektionsytor innan de går in i skorsten. Dvs sakta ner dom. Att inte ha spjället fullt öppet kan vara en bit på vägen.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Modifiera kokskamin?
« Svar #2 skrivet: 27 nov-18 kl 23:33 »
Spännande! Ok. Förslag på hur en sådan baffel kan utformas och var den ska sitta? Kan jag tänka den som ett permanent ojusterbart spjäll?
Inkastet sitter högt och är litet så baffeln får inte blockera det på något vis. Så det får bli rätt nära spjället baffeln får sitta då.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Modifiera kokskamin?
« Svar #3 skrivet: 28 nov-18 kl 12:44 »
Ja tänk Kakelugn. Gaserna går upp och ner och upp innan de går ut i skorsten/murstock.

Jag lade in en 3mm plåt som jag svetsade en vinkel på i en kokskamin. Den tvingade rökgaserna/lågorna att ta en större sväng innan de gick ut i murstocken.

Ta lite bilder eller rita upp kaminen så kan jag ge förslag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Modifiera kokskamin?
« Svar #4 skrivet: 28 nov-18 kl 21:33 »
Har svårt att ladda upp bilder för tillfället. Kaminen är som ett rör med inkast och rökutgång mitt emot varandra högst upp.
Tog ett fördärvat brännjärn och la högst upp ovanpå den gjutning som är invändigt i kaminen. Strax under spjället. Verkar funka och jag ser ingen annan möjlig placering. Tack för hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser