Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en sund bank? finns den?  (läst 14444 gånger)

louise

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #20 skrivet: 21 jun-09 kl 11:29 »
Det går på ett ut, eftersom man inte betalar ränta på sitt lån heller.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #21 skrivet: 21 jun-09 kl 11:33 »
Du hade kunnat bekosta alla parkeringsböter med räntan om du satt in pengarna på ett vettigt sparkonto

Pfft. parkeringsböterna skall överklagas ända till Europadomstolen.

Och när räntan var 14%  lånade jag 600 000 kr från JAK för 2 %, så vadå?

 

Huggorm

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #22 skrivet: 21 jun-09 kl 11:35 »
Pfft. parkeringsböterna skall överklagas ända till Europadomstolen.

Och när räntan var 14%  lånade jag 600 000 kr från JAK för 2 %, så vadå?

 

Du fick alltså betala lite ränta ändå när du lånade? Det är bara sparandet som är helt räntefritt?

louise

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #23 skrivet: 21 jun-09 kl 11:38 »
Man betalar en låneavgift som kan översättas till ränta, den är också avdragsgill.

Henriksson

  • Inlägg: 1349
  • Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #24 skrivet: 21 jun-09 kl 11:40 »
intresant
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #25 skrivet: 21 jun-09 kl 11:42 »
Du fick alltså betala lite ränta ändå när du lånade? Det är bara sparandet som är helt räntefritt?

Sparandet är helt räntefritt, alla definitioner. Lånet är räntefritt enligt JAK:s definition, eftesom kostnaden för lånet är en administrationsavgift till självkostnadspris. I deklaration anges låneavgiften  som en ränta av avdragsskäl och i redovisning av JAK-lånet kräver konsumentverket och/eller finansinspektionen, minns inte vilka, att inbetalningar av låneavgiften och amorteringarna tillsammans med den 7 %-iga kapitaldepositionen omräknas till en effektiv ränta vilken brukar hamna runt 2 % för 30-åriga lån.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #26 skrivet: 02 jul-09 kl 10:10 »
Men måste man inte även spara lika mycket mycket som det man betalade in i JAK? Detta gör väl att det tar längre tid för lånet att försvinna... eller ens för att få låna? Vinner man verkligen på detta i längden? Jag gillar inte ränta och aktier men sitter och funderar på om JAK är rätta vägen för mig eller om jag ska börja spara i guld- eller silver istället med tanke på inflationen. Men sparar jag i JAK så får jag senare (kanske mycket senare) låna till 2% ränta. Min tröga hjärna har svårt att reda ut begreppen här. Men om de där 2 procenten är avdragsgilla betyder det väl att jag inte behöver betala dem alls om jag går genom en framtida egen firma?

Nån som kan säga åt mig vad jag bör göra?  ::) ??? :-\
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

  • Gäst
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #27 skrivet: 02 jul-09 kl 21:45 »
Nä vadå längre tid. Du betalar båda samtidigt, lika mycket. Längsta amorteringstid nu är 20 år, du får aldrig längre.

De två procenten är effektiv ränta, alltså nån sorts teoretisk ränta. Vill du veta vad det kostar går du bara in på jak.se, klicka dig fram till beräkna ditt lån, fyll i den summa du vill ha, så får du en tabell över kostnader.

Medan du sparar/amorterar får du poäng som gör att du kan låna utan att spara.

Att något är avdragsgillt betyder inte att du får tillbaka hela summan, du får tillbaka skatten, dvs cirka 30 %.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #28 skrivet: 09 jul-09 kl 07:39 »
Ok, max 20år är ju bra. Tänker bara att om jag lånar 100000 måste jag ju spara 100000 vilket blir en månatlig utgift på dubbelt så mycket som jag lånade + ränta 2%. Visst, hälften av pengarna får jag ju behålla sen och det är ju bra men det blir ändå en dubbel utgift under amorteringstiden. Men det kanske är värt det. Jag vet att jag inte vill låna hos en vanlig bank iaf. så vad har jag egentligen för val?  ; :-\ ;) :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #29 skrivet: 09 jul-09 kl 16:47 »
Ok, max 20år är ju bra. Tänker bara att om jag lånar 100000 måste jag ju spara 100000 vilket blir en månatlig utgift på dubbelt så mycket som jag lånade + ränta 2%. Visst, hälften av pengarna får jag ju behålla sen och det är ju bra men det blir ändå en dubbel utgift under amorteringstiden. Men det kanske är värt det. Jag vet att jag inte vill låna hos en vanlig bank iaf. så vad har jag egentligen för val?  ; :-\ ;) :)

Det beror på vad du menar med "en vanlig bank". Om du tycker att det är principiellt fel med ränta så kanske det inte finns så mycket att välja på. Om motviljan mot banker snarare handlar om motvilja mot börsnoterade banker vars verksamhet syftar till att maximera avkastningen till sina aktieägare finns alternativ, exempelvis  i form av fristående sparbanker, landshypotek etc.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #30 skrivet: 09 jul-09 kl 20:38 »
Jag är emot ränta.

Håller föresten på att ta mig igenom denna bok:
http://issuu.com/margritkennedy/docs/bue_swe_pengar?mode=embed&documentId=090123212235-d200c6c0ac7c462a8d9392ca3e6136d0

fast i pappersform då. Mycket läsvärd för alla som har intresse i detta ämne! Man vill inte betala ränta längre när man läst den kan jag säga. En av hennes mindre trevliga slutsatser är att räntesystemet leder till en sådan enorm anriktning av rikedom hos en så liten del av världsbefolkningen att det finns risk för ett fascistiskt övertagande av makten från dessa. www.vaken.se är inne på detta spår (de har flera gratisdokumentärer som behandlar bl a den globala eliten och dess maktutövning på världens länder).

Jag funderar även på att köpa boken Bankerna och Skuldnätet av Ellen Hodgson Brown som behandlar samma tema. http://www.anarchos.se/product_info.php/products_id/37

Nån som läst den?
« Senast ändrad: 09 jul-09 kl 20:44 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #31 skrivet: 10 jul-09 kl 23:48 »
Ok, max 20år är ju bra. Tänker bara att om jag lånar 100000 måste jag ju spara 100000 vilket blir en månatlig utgift på dubbelt så mycket som jag lånade + ränta 2%. Visst, hälften av pengarna får jag ju behålla sen och det är ju bra men det blir ändå en dubbel utgift under amorteringstiden. Men det kanske är värt det. Jag vet att jag inte vill låna hos en vanlig bank iaf. så vad har jag egentligen för val?  ; :-\ ;) :)

Jag gillar JAK. Men med en minimal framtida inkomst är det svårt att vara bunden i både amortering och sparande, så för min del fick jag skippa JAK-banken. Nu har jag sparat ihop det mesta och ska köra utan lån. Om nu pengarna räcker vill säga. SEB vill låna mig pengar fast jag inte har en fast inkomst. Är sjuk och arbetslös. Men jag vill helst inte ha med banker att göra.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #32 skrivet: 11 jul-09 kl 12:26 »
Tuvstarr: Jag håller med. Att betala dubbelt verkar tufft!

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #33 skrivet: 11 jul-09 kl 12:28 »
Jag hittade en bra sammanfattning på youtube om hur räntan fungerar. Ett bra alternativ för er som inte orkar läsa gratisboken jag länkade till ovan. Filmen heter Money as Debt II. :)



Här är ettan:
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 13:18 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #34 skrivet: 15 jul-09 kl 09:57 »


Jag funderar även på att köpa boken Bankerna och Skuldnätet av Ellen Hodgson Brown som behandlar samma tema. http://www.anarchos.se/product_info.php/products_id/37

Nån som läst den?


Ja. Jag kan VERKLIGEN rekommendera Ellens bok. Den kan verka tung (nästan 500 sidor), men den är förvånansvärt lätt att läsa även för en relativt oinvigd.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #35 skrivet: 16 jul-09 kl 20:53 »
Babsan: Jag beställde Ellens bok idag. :) Hur skiljer den sig från "Pengar utan inflation och ränta" av Margrit Kennedy?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #36 skrivet: 18 jul-09 kl 12:04 »
Margits bok tar ju upp många olika teorier och ger även praktiska exempel på alternativa valutor. Ellen har mera en röd tråd genom boken, hon berättar en historia. Där ingår för all del många av de olika praktiska exemplen, ex.vis greenbacks m.fl. Den är ju också skriven ur ett mer anglosaxiskt perspektiv, och framför allt tycker jag att den gav mig en förståelse för en del av den amerikanska historien (ex.vis inbördeskriget) och det blir ännu mer fascinerande när man inser att detta frihetstörstande folk som slogs med näbbar och klor för att bli av med engelsmännens ok ... idag är de starkaste försvararna av det system som de själva bekämpade. Tyvärr är det nog så att dagens amerikaner är lika ovetande om sin historia, som vi om våran.

Boken har fått mig att fundera över när bankerna tog över i Sverige ... har det hänt några liknande händelser som det man får läsa om i Ellens bok. Nyligen fick jag höra av en föredragshållare att man tror att mordet på Gustav III berodde på att han hotade bankirerna genom att han gav ut egna pengar! Anckarström (mördaren) var själv en av penningutlånarna ... hur många sådana historier finns inte dolda i vår svenska historia? Historier som vi aldrig får lära oss i skolan. Varför inte?

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #37 skrivet: 18 jul-09 kl 20:35 »
Absolut. Det där om Gustav III skulle jag gärna veta mer om! Vet du nån bok eller så om saken?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #38 skrivet: 19 jul-09 kl 22:59 »
Babsan: Vad jag inte utläst och begripit riktigt är hur man ska få rika människor att låna ut pengar utan att ta ränta dock? Jak-systemet är ju jättebra men inte riktigt lika enkelt om man vill låna stora summor. Hur har du tolkat ev. beskrivna lösningar på det problemet?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: en sund bank? finns den?
« Svar #39 skrivet: 20 jul-09 kl 07:06 »
Hur stora summor skulle Du vilja låna eftersom Du inte tror JAK-banken klarar det?
JAK-banken jobbar ju för att få bort räntan överhuvudtaget! Det har prövats med
andra system där man istället har "negativränta" vilket gör att ingen ligger och "ruvar"
på pengarna. Utan att de hela tiden hålls i omlopp.

För ett antal år sedan gav JAK ut en kort serie "tidningar" 4-5 nr som hette "Pengar". Det fanns
några oerhört bra artiklar i dem som förklarade problemen med räntan och dess följdverkningar.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser