Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta till gård, hur går det ihop?  (läst 6288 gånger)

Elinora

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Flytta till gård, hur går det ihop?
« skrivet: 11 mar-20 kl 08:35 »
Vet inte om inlägget hamnade rätt nu, med den vi får se.

Hej på er! Jag är en storstadsbo som har som mål att inom en så snar framtid som möjligt skaffa mig (och min sambo) en liten gård och försöka bli så självförsörjande som möjligt. Helst av allt vill jag jobba mot att inte ha något annat arbete, utan tjäna alla mina pengar på gården. Min fråga är: vilka vägar finns det? Eller kanske snarare, går det? 😂

Jag tänker mig småskalig djurhållning, främst getter och höns. småskalig odling som jordgubbar för självplock på sommaren, potatis och andra grönsaker främst till oss själva. Sen tänker jag på att driva lite olika affärsverksamheter, såsom kattpesnionat, hyra ut stallplatser, eventuell hund eller katt-uppfödning, uthyrning av rum (b&b-liknande) och biodling.

Ni som flyttat ut och jobbar på er hårt, hur låter detta? Är det en realistisk plan som går att leva av? Hur har ni gjort, vad är era största inkomstkällor?

Tacksam för svar, och ställ frågor om ni har några!!

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-20 kl 09:41 »
Vad har du för erfarenhet och utbildning? Även om du har mängder av både så måste du räkna med att det tar tid att arbeta upp nischer som ska kunna skapa inkomster.
Jordgubbar ex. tar lång tid att etablera om du inte har mängder med kosing att köpa plantor för. Du måste ha rätt utrustning, rätt maskinpark. etc

Med andra ord vad du behöver är KUNSKAP och KAPITAL

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-20 kl 10:26 »
Nästan allt av det du räknar upp kräver att gården ligger nära en större stad och går enkelt att nå med kollektivtrafik. Annars orkar inte kunderna komma. De gårdarna är eftertraktade och kostar enormt mycket pengar. Och man brukar säga att för att kunna leva på en gård måste man ärva den, intäkterna kanske går att leva på men inte om man samtidigt skall betala ränta och amorteringar...

Det går att lösa men det är inte enkelt. Tror det är ytterst få på detta forum som får det att gå runt utan vanliga jobb vid sidan av.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #3 skrivet: 11 mar-20 kl 10:30 »
Ni kanske har jobb som går att behålla även efter att ni flyttat ut? En snickare kan ju erbjuda sina tjänster ändå till exempel? För att på sikt trappa ner lönearbete när ni kommer igång med gården.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #4 skrivet: 11 mar-20 kl 11:00 »
Visst går det att få det att snurra runt ekonomiskt.
Men det innebär hårt arbete, väldigt hårt arbete och mycket jobb.
Främst handlar det om att se till att det finns inkomster under hela året.
För grönskasodlingen fungerar ju riktigt bra under en period, men samtidigt så finns det säsongsgrödor för hela året.
Samt om du har möjlighet att lagra en del så kan du ha sådant till försäljning under hela året.
Det finns en dröse olika upplägg för detta,
Ekoringar, premunaration på ägg och matkassar.
Snittblommor som är eko och närodlade kommer starkt
Sedan är det bra att ha uppdrag /jobb utanför gården.
Tex jobba under kyrkans tak med barntimmar, kyrkvärd, jobba socialt, vara god man osv.

För att få snurr på det så måste man vara tusenkonstnär och ha en lyra som är lätt att stränga om.
Fördelen med att jobba utanför gården till viss del är att man skapar nya kontakter i sitt närområde och dessa är potentionella kunder och samarbetspartners.
Titta även på de lokala handlarna, restauranger osv.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #5 skrivet: 11 mar-20 kl 13:40 »
Största problemet vi haft är att få till kapital för själva köpet av ställe..
Bankerna bryr sig idag inte om vad man har för plan med stället utan tittar endast på taxeringsvärde på bostaden,  vilket i vårt fall blev ganska lågt i många fall när vi sökte. Vi ville ha lite mark till för verksamheten vilket gjorde att vi fick titta på ställen med risig bostad vilket i sin tur resulterade i att banken inte ville låna ut pengar.
Vi landade sedan med ett ok hus men endast 1ha mark inklusive husets trädgård

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #6 skrivet: 12 mar-20 kl 15:26 »
Hej och välkommen hit  :) !

Om det går ihop sig, ja, det är en bra och relevant fråga.
Jag tror att det är en vettig början att fundera över vilket av dina två tilltänkta spår du ska satsa på.

Hej på er! Jag är en storstadsbo som har som mål att inom en så snar framtid som möjligt skaffa mig (och min sambo) en liten gård och försöka bli så självförsörjande som möjligt. Helst av allt vill jag jobba mot att inte ha något annat arbete, utan tjäna alla mina pengar på gården. Min fråga är: vilka vägar finns det? Eller kanske snarare, går det? 😂

Jag tänker mig småskalig djurhållning, främst getter och höns.
Detta första spår handlar om att minimera utgifterna, leva billigt och producera så mycket som möjligt av det ni äter och behöver själva. En viktig, eller rättare sagt den viktigaste, delen av detta är att hitta en billig gård och bostad. Det är ju svårt att vara självförsörjande och leva billigt om en har lån på 3 miljoner, liksom. Billiga ställen finns i norra Sverige samt i södra Sveriges skogs- och glesbygder, en bit ifrån städer och samhällen. Köp absolut inte något som annonseras som "hästgård", för de är alltid minst en miljon för dyra. Det är bättre ekonomi att gå upp något i storlek (hästfolket är inte intresserade då), få ett antal hektar åker och skog i affären och därmed kunna ha mer nytta av gården.

småskalig odling som jordgubbar för självplock på sommaren, potatis och andra grönsaker främst till oss själva. Sen tänker jag på att driva lite olika affärsverksamheter, såsom kattpesnionat, hyra ut stallplatser, eventuell hund eller katt-uppfödning,  uthyrning av rum (b&b-liknande) och biodling.
Detta är spår två, som går ut på att maximera inkomsterna. Detta kräver också en gård som ligger tätortsnära (som du redan fått veta), men då är också priserna högre. Där betalar du inte för brukningsvärdet på marken, utan för läget. Du kan inte få större jordgubbsskörd per hektar bara för att du har 40-skyltarna inom synhåll från gården.
Ni som flyttat ut och jobbar på er hårt, hur låter detta? Är det en realistisk plan som går att leva av? Hur har ni gjort, vad är era största inkomstkällor?
Jag kan inte ge ett rakt svar på frågan om detta är en realistisk plan eller inte, men jag kan säga såhär: ibland önskar jag att jag var en sån som nöjde mig med att drömma; titta på Mandelmanns på TV, följa Flator på landet på Instagram, och tycka att allt verkar så himla härligt och idylliskt  ::) . Istället har jag ägnat det mesta av mitt vuxna liv åt att göra istället...och vad ska en säga om verkligheten på en liten gård, härlig är den definitivt. Ibland. Idyllisk? Har hittills icke inträffat. Det är en massa hårt slit, det är det, men också en slags märklig tillfredsställelse. Det nöjda, fridsamma tuggandet när alla djuren i lagården har fått sitt hö. En lyckad kalvning, killning, eller kläckning. Doften och smaken av en helstekt anka som tas ut ur ugnen. När traktorn med den glappande startmotorn till sist går igång. När det är fullt upp till taket med alldeles eget hö, och vi fick in sista lasset innan regnet kom. (Fast å andra sidan, en kan inte nöja sig med att bara drömma heller!)

Och inkomst? Lönearbete är och har varit vår största inkomstkälla. Gården och dess verksamhet har visserligen ibland gett vinst, men inte så stor. Det är...utmanande att sitta och göra sitt årsbokslut och räkna ut sin timlön för det gångna årets arbetsinsats, och få det till 14 kronor i timmen. Före skatt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #7 skrivet: 12 mar-20 kl 16:30 »
Skräptanten och fåret har skrivit väldigt bra inlägg.

Som jag ser det innebär självförsörjning framför allt att man kan ersätta en del av hushållets penningutgifter med eget arbete. Inte alla men en del. Det innebär i sin tur att man inte behöver satsa så hårt på karriären utan kan nöja sig med de arbeten som går att få.
När man inte är trälbunden och tvingad att göra allt för karriären för att klara kostnaderna för att ständigt konsummera mera då känns inte arbetet lika betungande. Man vet att man klarar sig även om man går arbetslös någon månad i året och även om man inte klättrar i karriären. Det ger en trygghet och gör att man kan få det litet fridfullare inne i huvudet. Fastän man strängt taget arbetar lika många timmar.

Naturainkomster och kontantinkomster är två sidor av samma sak. Till exempel innebär egenproducerad ved att man inte behöver betala för köpevärme. Den månadslön i året som man skulle ha betalat för köpevärmen kan man därmed undvara och sätta tiden på skogsarbete för att få ved.

Hur som helst så är det sällan några pengar i att driva hästgård och hyra ut stallplatser. Jag känner  en familj som får en sådan verksamhet att gå runt men de arbetar extremt hårt och är extremt duktiga på både självförsörjning och affärer och lever extremt billig på en ärvd gård. Det normala är att stadsbor som flyttar ut på landet och börjar med hästar går omkull ekonomiskt inom 5 år och antingen avslutar hästverksamheten och börjar lönearbeta heltid för att kunna behålla gården eller säljer gården och flyttar till stan.

Kattungar brukar kosta hundra eller tvåhundra kronor stuck när de inte är helt gratis. Inga pengar i sikte där heller.

Hundpensionat brukar kunna gå med vinst förutsatt att gården är belägen nära en större ort och är ärvd så man har råd med den.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #8 skrivet: 12 mar-20 kl 21:53 »
Det är svårt att leva på småpyssel på en liten gård.

Min närmaste granne hade B&B och hästverksamhet och gick i personlig konkurs för 2 år sen, har sålt gården och flyttat härifrån.
Själv skulle jag väl kunna hyra ut stallplastser, men först måste jag renovera ladugården för 100 tusen så ser inga inkomster i det. Dessutom sliter hästar rätt mycket på sin omgivning och det är inte gratis med stängselstolp och stallinredning.
Förstår heller inte hur folk kan tjäna nåt på att sälja ägg för 4kr st, när korn kostar runt 2-3kr kg. Höns är ju bra för självhushållning men är inte lönsamt i liten skala.
Att hyra ut semesterboende har jag provat men jag tycker inte riktigt det är värt allt arbete för så lite pengar.
De enda inkomsterna jag har på gården är Eu-stöd samt pengar för skogsavverkning.

Något jag skulle satsa på om jag ville ha inkomster, och som många gör häromkring, är att hyra ut ett hus på gården för 10 tusen per månad. Många gårdar häromkring har alltså 2 bostadshus som är i modernt skick på sin fastighet.

Ska man verkligen leva på sin gård bör man nog tänka i lite större termer och skaffa 50 kor eller 300 får, och bruka ca 100 hektar mark.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #9 skrivet: 12 mar-20 kl 21:58 »
Att hyra ut semesterboende har jag provat men jag tycker inte riktigt det är värt allt arbete för så lite pengar.
Det är därför gården måste ligga på rätt ställe. Jämtland är bra, om det hade varit intill skidliftarna i Åre. Annars är det invid vatten som gäller, eller lantligt idylliskt nära Sthlm. Då kan man få upp hyran till en nivå som lönar sig.

Ingen av mina grannar eller andra jag känner som har gård lever av den. Samtliga är månskensbönder med vanliga jobb åtminstone halva året.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #10 skrivet: 12 mar-20 kl 23:02 »
Det är därför gården måste ligga på rätt ställe. Jämtland är bra, om det hade varit intill skidliftarna i Åre. Annars är det invid vatten som gäller, eller lantligt idylliskt nära Sthlm. Då kan man få upp hyran till en nivå som lönar sig.

Ingen av mina grannar eller andra jag känner som har gård lever av den. Samtliga är månskensbönder med vanliga jobb åtminstone halva året.

Ja, jag har en stuga vid Storsjöns strand, men stugan har ingen el så därför är det svårt att få mer än 200kr natten i hyra. Och det är knappt värt arbetet att bära bort sopor därifrån och städa stugan för sådana småsummor.  Jag bor nära stan så det är därför folk lyckas hyra ut permanetbostäder här för 10 tusen i månaden fast det ligger på landet. Ja, du har rätt i att runt Åre är det en helt annan hyresmarknad.

Här där jag bor är det väldigt många som bara bor på landet utan att ha vare sig djur eller odlingar. Största markägaren i byn har planterat tall på ena åkern och har inte haft några djur de senaste 40 åren.. En granne har hästar, men inga egna, utan hyr ut stallplatser. Jag känner knappt några månskensbönder alls. Sen finns det ganska många som är riktiga bönder i grannbyarna och de brukar sin egen mark och alla andras mark eftersom de flesta gårdar inte har något jordbruk längre. Jag tycker det är tråkigt att det bara finns stora jordbrukare kvar och inte någon som har typ 2-3 kor. I min by är vi ca 15 boende och det är bara jag som har några lantbruksdjur.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #11 skrivet: 13 mar-20 kl 07:53 »
Ja det är väldigt många som bor på landet och har vanliga heltidsarbeten och så kanske litet självförsörjning vid sidan av. Det är så de flesta lever på landet numera.
Fördelen är att om man är intresserad av självförsörjning kan man utväckla och utvidga den självförsörjande delen av verksamheten och minska lönearbetet i motsvarande grad och i slutändan brukar det gå att hitta en balans som passar en själv och som ger en det bästa ur två världar. Var exakt den balanspunkten är beror väldigt mycket på lokala förutsättningar och hr man själv är som person och vilka förmågor man har och i vilken livssituation man är.

Det viktiga tror jag är att man struntar i stadsbornas extrema uppdelning i arbetstid och fritid. Gör fritiden inkomstbringande.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16933
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #12 skrivet: 13 mar-20 kl 09:13 »
Det är svårt att leva på småpyssel på en liten gård.

Min närmaste granne hade B&B och hästverksamhet och gick i personlig konkurs för 2 år sen, har sålt gården och flyttat härifrån.
Själv skulle jag väl kunna hyra ut stallplastser, men först måste jag renovera ladugården för 100 tusen så ser inga inkomster i det. Dessutom sliter hästar rätt mycket på sin omgivning och det är inte gratis med stängselstolp och stallinredning.
Förstår heller inte hur folk kan tjäna nåt på att sälja ägg för 4kr st, när korn kostar runt 2-3kr kg. Höns är ju bra för självhushållning men är inte lönsamt i liten skala.
Att hyra ut semesterboende har jag provat men jag tycker inte riktigt det är värt allt arbete för så lite pengar.
De enda inkomsterna jag har på gården är Eu-stöd samt pengar för skogsavverkning.

Något jag skulle satsa på om jag ville ha inkomster, och som många gör häromkring, är att hyra ut ett hus på gården för 10 tusen per månad. Många gårdar häromkring har alltså 2 bostadshus som är i modernt skick på sin fastighet.

Ska man verkligen leva på sin gård bör man nog tänka i lite större termer och skaffa 50 kor eller 300 får, och bruka ca 100 hektar mark.

Det gäller att hönsen kan fö sig själva så mycket som möjligt, annars får man se intäkten för äggförsäljningen som ett sätt att minska förlusten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #13 skrivet: 13 mar-20 kl 09:33 »
Om vi enbart räknar spannmål vi köper som kostnad för äggen så har vi nog en kostnad på 1 krona per ägg. Men då det är en hobby så blir det inte så noga med att de skall bära sig, vilket jag ständigt påtalar när värmelampor och extra köpefoder slås på och köps in...

Skall man få bra betalt skall man titta på tillgång och efterfrågan, och rikta sig till de köpstarka i samhället. Ägg fungerar till viss del, men då bör det nog vara vaktelägg som man levererar till Stockholm, inte hönsägg till grannarna. 4 kr ägget skulle ses som ocker här, både av säljare och köpare.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #14 skrivet: 13 mar-20 kl 09:59 »
själv köper jag ägg för mellan 1.50 o 2.00 . över 2 är dyrt. nej,höns var inte ens lönsamt på 60-talet. farfar hade en flock men kostnaden för foder åt upp allt o lite till. deiva gård har jag aldrig haft en tanke på när man ser bönder slita för nästan ingenting. min bror började som dräng/avbytare men jobbar sedan 20 år på ett naturbruksgymnasium. drömmen om en egen gård han en gång hade är ju borta sedan länge. jobb men dåliga inkomster. Att leva på en liten gård och få in så man kan ha en rimlig standard tror jag idag är omöjligt. som månskensbonde kan det funka om man vill ha djur till husbehov eller till viss del bli självförsörjd på livsmedel. men det krävs  något mer för att få in inkomster .

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #15 skrivet: 13 mar-20 kl 11:32 »
"hur går det ihop"
För de flesta genom att ha mer eller mindre yrkesarbete vid sidan om.

Om en är oerfaren optimistisk stadsbo är det nog klokt att räkna med att första åren är en "lära sig period". Att prova allt möjligt för första gång, bli lite bättre nästa gång och bli riktigt bra på det tredje gång gäller massor av saker. Allt från att utfodra små kycklingar till att plantera om selleri... blir en bättre på när en provat några ggr.

Tänker att det mest realistiska om en inte sitter på någon genialisk affärsidé eller speciella kunskaper är att börja med att ha något jobb vid sidan om, kanske gå ner lite i arbetstid för att ha mer tid med lärandet/ egna självförsörjningen. Minska kostnader för att ha råd. Efterhand som en skaffat sig erfarenhet och kunskaper och även haft möjlighet att sondera omgivningen... kanske slipa fram en affärsidé.  De affärsidéer du nämner går generellt sett inte att säga att en kan leva på. Oftast inte. För de allra flesta med hästar är det en mer eller mindre dyr hobby, dvs något som kostar och behöver tjänas pengar till. Samtidigt så visst, finns det enstaka undantag.  Om en verkligen brinner för något och är/blir duktig på något och hittar sig en "nisch", då är det mesta möjligt.

Jag försörjer mig som keramiker. På någon starta Eget kurs jag gick för typ 25 år sedan stod "keramiker" överst på en lista över företag du inte ska starta på den kursen hos arbetsförmedlingen. Förmodlingen utifrån någon statistik över startade företag som inte gick ihop sig och fick lägga ner. Är i princip självförsörjande på grönsaker (ett 90-tal sorter) året om samt ägg, frukt, bär, örter, svamp. Självförsörjandet gör att jag har en liten hushållsbudget och framförallt en mycket högre kvalité på maten jag äter. Men främsta anledning att det nästan går ihop (tar småjobb enstaka veckor ibland) är små kostnader. Keramikföretaget startade jag vid sidan om jobbet, gick ner i arbetstid och först efter ca 10 år när jag hade en realistisk möjlighet att få det att gå ihop ekonomiskt sa jag upp mig från jobbet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #16 skrivet: 13 mar-20 kl 11:52 »
Något som man har stor fördel av på landet, behöver inte vara en gård, är att man har billig yta att fixa sina projekt på. För min del innebär det att jag kan syssla med olika saker som inte behöver dra in pengar jämt för att täcka hyran.

Och den här minusposten som häst utgör behöver inte bli så stor ::)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #17 skrivet: 13 mar-20 kl 15:24 »
4 kr ägget skulle ses som ocker här, både av säljare och köpare.

Ett tips för trådskaparen kan ju vara att kollla i den lokala reko-ringen vad andra bönder och månskensbönder säljer från sin gård.
Just ägg för 4kr/st verkar vara det som är mest lättsålt i den reko-ring som är närmast mig, med över 700 beställda ägg från en enda gård/producent denna vecka. Andra gårdar verkar ha slutsålt på just ägg, medan kött och sådant verkar det vara mindre efterfrågan på.
Nu vet jag inte riktigt om det är månskensbonde trådskaparen vill vara, eller om hon helt enkelt vill jobba hemifrån med precis vad som helst.
Då kan man exempelvis leta efter ett hus eller gård som redan har lokaler för verksamhet, exempelvis mejeri eller bageri.

https://www.lansfast.se/hitta/villa/jamtland/krokom/as/nyhemsvagen-7/cmvilla50hasqhmfb4p6j2u/?from=Hemnet

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #18 skrivet: 13 mar-20 kl 15:52 »
Det är därför gården måste ligga på rätt ställe. Jämtland är bra, om det hade varit intill skidliftarna i Åre. Annars är det invid vatten som gäller, eller lantligt idylliskt nära Sthlm. Då kan man få upp hyran till en nivå som lönar sig.

Har lösa planer på att bygga en stuga eller två på mark som blivit tillgänglig efter att luftledningar grävts. Tanken är att hyra ut dem för att dryga ut pensionen framöver när det blir dags. Här hyrs stugor ut för 6-7000kr i veckan under högsäsong. Under lågsäsong för halva ner mot en fjärdedel av den summan. Många hyr ut stugor till sportfiskare vår och höst.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #19 skrivet: 13 mar-20 kl 23:12 »
att hyra ut stugor är mkt lönsamt här i södra sverige. ju ensligare de ligger desto bättre. tyvärr är det inte så lätt längre att köpa in då priserna dels stigit rejält men också att kraven på standard höjts. vattentoalett är krav och det innebär avloppslösning= investering.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #20 skrivet: 14 mar-20 kl 08:28 »
att hyra ut stugor är mkt lönsamt här i södra sverige. ju ensligare de ligger desto bättre. tyvärr är det inte så lätt längre att köpa in då priserna dels stigit rejält men också att kraven på standard höjts. vattentoalett är krav och det innebär avloppslösning= investering.

Funderade också på stugor ett tag men sen började jag bli fundersam , det har börjat säljas en hel del på blocket, ställen där man ser att dom haft kanske 3 små stugor .
några regler eller något som ändrats som gjort att folk säljer av ?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #21 skrivet: 14 mar-20 kl 12:33 »

Funderade också på stugor ett tag men sen började jag bli fundersam , det har börjat säljas en hel del på blocket, ställen där man ser att dom haft kanske 3 små stugor .
några regler eller något som ändrats som gjort att folk säljer av ?

Jag har inte sett någon stigande försäljning av fastigheter med stugor. Om du har en jordbruksfastighet med en liten stuga eller stugor som du hyr ut skall du dels lägga på moms på beloppetm men även hela beloppet (exkl moms) skall tas upp i näringsverksamheten. Det tror jag inte det är många som gör, förutom de som har ett riktigt B&B förstås. Om du däremot har en fastighet och hyr ut hela huset på fastigheten så antar jag att du får hyra ut och få inkomster upp till 40 tusen per år innan du skall skatta på överskottet. Jag tror också att de som hyr ut ett bostadshus på sin egen gård för 10 tusen i månaden gör på det viset. Å andra sidan skulle jag inte förvåna mig om folk som hyr ut för 10 tusen i månaden tar allting på sidan av som en extra inkomst och inte skattar något alls på inkomsten. Jag har för mig att jag läst att många, eller de flesta, som hyr ut på airbnb faktiskt hyr ut svart, dvs hela inomsten hamnar i uthyrarens fickor. Annars skulle ju priserna på airbnb vara mycket högre om folk tog upp beloppet till beskattning.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #22 skrivet: 14 mar-20 kl 14:06 »
Jag har inte sett någon stigande försäljning av fastigheter med stugor. Om du har en jordbruksfastighet med en liten stuga eller stugor som du hyr ut skall du dels lägga på moms på beloppetm men även hela beloppet (exkl moms) skall tas upp i näringsverksamheten. Det tror jag inte det är många som gör, förutom de som har ett riktigt B&B förstås. Om du däremot har en fastighet och hyr ut hela huset på fastigheten så antar jag att du får hyra ut och få inkomster upp till 40 tusen per år innan du skall skatta på överskottet. Jag tror också att de som hyr ut ett bostadshus på sin egen gård för 10 tusen i månaden gör på det viset. Å andra sidan skulle jag inte förvåna mig om folk som hyr ut för 10 tusen i månaden tar allting på sidan av som en extra inkomst och inte skattar något alls på inkomsten. Jag har för mig att jag läst att många, eller de flesta, som hyr ut på airbnb faktiskt hyr ut svart, dvs hela inomsten hamnar i uthyrarens fickor. Annars skulle ju priserna på airbnb vara mycket högre om folk tog upp beloppet till beskattning.

Menar inte att det är själva fastigheterna med stugor som varit ute utan själva stugorna . småstugor typ sådana som kan finnas på campingar m.m

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #23 skrivet: 14 mar-20 kl 14:53 »
kan hänga ihop med standard. och det är ett annat klientel som hyr typ campingstugor än de som betalar för ett pittoreskt boende.  min företagside har ju sedan några år varit att hyra ut typ torp ute i skogen. tyskar,danskar o holländare gillar det. sedan finns det en gradering vad respektive vill ha. tyskar vill t.ex ha full modernt i toa o dusch,gärna tvättmaskin. danskarna är mer flexibla.
en campingstuga är inget att erbjuda dessa. särskilt inte om det finns grannar i närheten. sedan gäller det att hitta rätt köpgrupp som vill betala ett bra pris. det ställer ju krav på stugan och dess innehåll. möblering o dyl. får ju inte vara loppisskräp utan soffor,stolar skall vara i bra skick,hotellstandard och så också sängar o madrasser. övrigt möblemang kan vara äldre,gärna lite allmoge men i bra skick. köksutrustning m.m skall vara moderna grejor. Med detta kan man få ut 7-8000 i veckan under högsäsong.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #24 skrivet: 14 mar-20 kl 16:46 »
Menar inte att det är själva fastigheterna med stugor som varit ute utan själva stugorna . småstugor typ sådana som kan finnas på campingar m.m

Menar du endast stugorna för avflyttning, eller stugorna med tomtmark till? Du får gärna länka till sådana stugor.

david.furuholm

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #25 skrivet: 18 maj-20 kl 13:40 »
Finns många som hankar sig fram med enkla medel. Besökte två par nyligen till exempel som samarbetade och som klarade sig bra På småskalig grönsaksodling som de sålde via Reko. Gå samman med fler, hitta ett fokus, efterfrågan och fråga dig om du vill bli mång-konstnär som inte är rädd för att prova dig fram och ge dig på allt från avlivning till bokföring till mek. En bonde har minst sju yrken i ett sägs det. Jag är i liknande sits som du, siktar på främst får och fjällkor samt hyggesfritt skogsbruk till vintern. Dras mot Hälsingland. Allmogegården är en fin plats att knyta kontakter på. Framtidens by en bra utbildning i by- och skapandet av en hållbar kultur och värld. Kolla bredbandsbullerbyar, de skapar förutsättningar för att närma sig det du möjligt är intresserad av Utan att behöva köpa. Ett testa-på steg utöver Wwoof och liknande.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Flytta till gård, hur går det ihop?
« Svar #26 skrivet: 19 maj-20 kl 20:09 »
Hej, jag orkade inte läsa hela tråden men sökte på arrende och hittade ingen som nämnt om det så. Som jag förstår det så hyrs det ut jordbruksarrenden (verkar ibland benämnas som "sidoarrende" om det ska förtydligas att inte bostad ingår) och som jag förstår det är genomsnittskostnad för hela landet typ 3000kr/hektar/år, men somliga(många?) verkar ta så lite som 500kr/ha/år, och eventuellt kan den låga kostnaden ha att göra med att jordbrukaren ser det som att de får en bättre åker tillbaka efter hyrestiden, då den kanske stått orörd några år. 1 hektar kan man odla kanske mycket på tänker jag, och man måste ju inte ha odlingen nära huset direkt. Sen såg jag också något tips av en amerikan, tror jag, att man kan hyra in sig hos bönder på dera åkrar, eller alltså en kant utav den.


 (:)  Tagit bort del utanför ämnet. /Torpjens
« Senast ändrad: 19 maj-20 kl 21:14 av torpjens »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser