Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killing med klåda  (läst 3063 gånger)

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Killing med klåda
« skrivet: 16 mar-07 kl 15:39 »
Hej!

Våran lilla Popcorn har börjat klia sej frenetiskt på halsen.
Jag har kollat efter lusägg eller levande ohyra men inte hittat något.
Vet inte om det har någon betydelse men killingen är sju veckor gammal. (Min dotter hade mjölkskorv som bebis och det kanske finns något liknande hos bebisgetter  :-[.)

När jag känner på huden under pälsen känns den liksom skrovlig och om jag kliar lite där blir det som mjäll.

Vad kan detta vara och hur tusan får man bort det???

Mamma get har ingen klåda och inga skrovligheter.

Katter, höns och hund.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #1 skrivet: 16 mar-07 kl 20:33 »
Då mina getter hade klåda för några år sedan gjorde jag så här:
1) Tvättade geten med utspätt hundshapo och torkade den torr.
2) Tvättade de kliande partierna med 3% väteperoxid (OBS! Starkare koncentration är frätande och FÅR EJ användas på levande varelser!) Lät det självtorka.
3) Smorde in klådpartierna med Zinkpasta.
4) Satte på anti-insäktsmedlet Flusa (Finns på grangården och hjälper mot bla knott,mygg och flugor samt fästingar liksom bromsar men även löss,loppor och hjort/fårflugor. Det kan ev ha en begränsad verkan på skabb). Detta hade jag spätt ut med hälften olivolja för att det skulle sprida sig från huvud till svans. Det kan droppas på längs ryggraden och sedan sprider det sig i pälsen på 3-4 dagar.
De blev fria från klådan efter 3 dagar och är sedan dess besvärs fria.

Tanken var så här! 1) allmän tvätt för att ta bort dam och boss mm.
2) Desinfektera  småsår och få undan skadliga bakterier.
3) Zinken läker huden och motverkar bakterier och hindrar mekaniskt insäkter.
4) Vad det än var som gav klåda så hade flugorna och myggen kommit.

I år har jag sett flera rådjur som nästan är kala på halsen och ibland runt svansen. Jägarna säger att det är hjortflugor och löss som växt till explotionsartat pga den varma vintern.
Rådjuren kliar sig och får sår.
Getterna har ett högt stängsel men skall få Flusa redan nu i helgen.

En annan tanke: Hur är det med selenhalten i Popkorns mat?
Selen och E-vitamin (ges altid tillsammans) stärker imunförsvaret)

Detta var ju inget svar på vad det kunde vara, bara lite tankar utifrån egen erfarenhet. Skriv gärna och berätta hur det går!

Har Popkorn börjat fälla päls?

Lycka till!!! / Torptomten
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #2 skrivet: 16 mar-07 kl 21:15 »
Kompletterar Torptomtens informativa svar med en kur av jodopax och olivolja. Flusa rekommenderar jag skarpt och E-selen.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Killing med klåda
« Svar #3 skrivet: 17 mar-07 kl 20:20 »
Tackar för svaren!

Ska gå lös på den lille med schampo i morgon.

Konstigt bara att inte mamma get har någon klåda. ???

Idag har jag skurat hela gethuset från golv till tak och bytt ut allt som fanns att byta ut. Diskmaskinen och tvättmaskinen har gått för fullt!

Tanken var att om det som kliar kommer från någonting i gethuset så är det borta nu!  :D
Katter, höns och hund.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #4 skrivet: 18 mar-07 kl 09:38 »
Om det är någon brist hos killingen så måste ju inte mamman nödvändigtvis ha samma brist och vuxna djur är ju heller inte lika känsliga som små bebisar.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Killing med klåda
« Svar #5 skrivet: 18 mar-07 kl 12:04 »
Väntar en dag till med schamponeringen av killingen. Ösregnar och är kallt och jag vill inte att bebisen ska bli våt och kall och behöva genomlida traumat av en dusch.

Vilken brist skulle kunna orsaka "skrovlig" hud?
...eller, vilken parasit, som inte upptäcks som levande exemplar skulle kunna orsaka denna skrovlighet?
Katter, höns och hund.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #6 skrivet: 18 mar-07 kl 23:59 »
Nu måste jag nog ta en sak i taget.
1)Vilken ohyra/ insäkt som skulle vara svår att se men ge klåda vet jag inte - då de flästa är sådana.
Kan Du ta en bit mjäll och päls och undersöka i mikroskop t ex hos en bra vetrinär? Det gör Du innan schapoot förstås!
En parasit Du inte ser är skabb! Den lever i gångar inne i huden men man kan i bland med starkt förstoringsglas se gångar i huden på gränsen till de kala pariterna.
Ringorm (svamp) ses inte heller!
2) Skrovligheten kan ofta vara sekundär dvs beror inte på själva " skadeorsaken" t ex. svamp eller kvalster. Ofta kommer skrovligheten av att djuret kliar sig.
3) Vilken brist det skulle kunna vara är väldigt svårt att säga när vi inte t ex vet vad för minneralfoder Du ger dem.
Men Selen och E-vitamin brist är myket vanliga.
Även brist på Koppar, Zink och B-vitamnkomplexet kan ge hudproblem. Men det kan även vara så att grabben inte har ett helt utvecklat imunskydd ännu och mött en otrevlig virus.
Om inte foderjäst finns med i mamma get och Poppkorns foderstat idag, vill jag varmt rekomendera detta. Dels ger det i sig självt, bra med B-vitaminer och dels underlättar det mikrobernas arbete i vommen!
 Och så, fram med min gamla käpphäst! ;) En get som på något sätt mår dåligt skall som allra första åtgärd få färska tallgrenar - inte batra lite utan vardag och så mycket den vill ha av barken!!!
Redan Linné skrev om detta botemedel för getter men även kor och får! :D
Om jodopax: Det är bra!!! men måste brukas med varsamhet då det gäller rätt koncentration.
Olivolja är bra som mjukgörare och har viss bakteriehämmande verkan!

Se över Poppkorns klövar också så att de är vackert nyansade och jämna. Detta så att smutts inte onödigtvis fastnar där!
Här passar jodopax och olivolja jättefint, efter tvätt i varmtvattren med shapo eller såpa!

Lycka till och glöm inte att en varmluftspistol med låg värme kan vara bra efter frotteringen! ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Killing med klåda
« Svar #7 skrivet: 19 mar-07 kl 16:15 »
Aha, tallgrenars egenskaper kände jag inte till!  :)

Ska genast gå ut och klippa till ett par rejäla ruskor till mina små, fyrfota vänner.

Har, efter samråd med veterinär, duttat på Flusa-medel på både killingen och mamma get och hoppas nu på det bästa.

Vad gör man åt skabb?  ???

Har svårt att titta närmare på huden eftersom den lille inte tycker det är särdeles roligt att stå still medan jag närskådar hennes skinn så ... ;) Jag får göra nya, tappra försök!

Katter, höns och hund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #8 skrivet: 19 mar-07 kl 17:12 »
Har svårt att titta närmare på huden eftersom den lille inte tycker det är särdeles roligt att stå still medan jag närskådar hennes skinn så ... ;)

Ska vi tro att hon gör skäl för namnet??? :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Killing med klåda
« Svar #9 skrivet: 20 mar-07 kl 08:18 »
Ska vi tro att hon gör skäl för namnet??? :)


Absolut!  
Ända sedan hennes ankomst till världen har hon "poppat" omkring överallt!

Katter, höns och hund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #10 skrivet: 21 mar-07 kl 07:21 »
Nå, det är i alla fall ett hälsotecken.  Men på bilden jag "knyckt" till mitt skrivbord står hon ju tillräckligt still för att fastna på kortet i alla fall.  Gillar hon inte alls att ligga i famn?  Mina älskade det, nästan utan undantag, och om jag blåste utandningsluft genom näsan på baken på dem, verkade de tycka att det var lugnande.  Så gör ju mamman när hon ID-kollar när de diar.  Du kan ju alltid prova!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Husdraken

  • Inlägg: 88
  • Hobbybönder
    • Södermanland
Re:Killing med klåda
« Svar #11 skrivet: 22 mar-07 kl 18:13 »
Fotot är taget med en snabb kamera!!  ;D

Idag har jag, med milt våld, hållit i den lilla filuren och försökt närskåda huden. Efter min ringa bedömning tycks det vara skorv som uppstått där hon har kliat sig.

Jag behandlade ju med Flusa för några dagar sedan och det frenetiska kliandet har upphört. Nu är det lite mer "myskli" och "buskli"! ;D

Håller koll (med fingertopparna) varje dag för att se om skorvet blir mer eller mindre!

Apropå tallris... jag fällde en mindre tall och släpade in i hagen och den är nu barrfri och barkad! Bara kapa och stapla i vedhögen!  ;D
Katter, höns och hund.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Killing med klåda
« Svar #12 skrivet: 22 mar-07 kl 19:12 »
Ja, tallbark brukar vara poppis.  Det brukar bli ett vackert lager ytterbark under varje gren, och barren blir kvar till sist... :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
Norton95, hofboss

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser