Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrerad och ledsen?  (läst 1148 gånger)

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Kastrerad och ledsen?
« skrivet: 11 mar-07 kl 19:48 »
Undrar hur pass vanligt det är att kastrerade bockar blir ledsna, "tappar gnistan".
Har läst endel inlägg där det står om detta problem, men finns det inte bra resultat också? Vill gärna veta om någon har kastrerat en bock och den fortfarande är glad och lycklig!
Gör det någon skillnad om man gör ingreppet väldigt tidigt?
MVH
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Re:Kastrerad och ledsen?
« Svar #1 skrivet: 11 mar-07 kl 20:21 »
Min getabock Asterix är en glad bock med mycket bus på gång.  ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Kastrerad och ledsen?
« Svar #2 skrivet: 11 mar-07 kl 23:42 »
Mina kastrerade bockar var inte ledsna på det sättet att de inte busade, men jag hade det bestämda intrycket att de sörjde sin fertilitet.  Och vem skulle inte göra det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Kastrerad och ledsen?
« Svar #3 skrivet: 12 mar-07 kl 05:59 »
Kastrerade djur blir ofta mycket lugna och harmoniska. Om de bara ska gå som sällskap så brukar de må mycket bättre av att vara kastrerade då de slipper alla hormoner som rusar runt i kroppen på dem.
Jag rekommenderar kastrering på sällskapsbockar (på de flesta sällskapsdjur faktiskt)

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:Kastrerad och ledsen?
« Svar #4 skrivet: 12 mar-07 kl 12:37 »
Tack för svaren!
Tycker själv att kastrering av djur som ej går i avel är det bästa (katter och hundar här hemma är kastrerade) blev bara så fundersam när flera skrev att deras bockar inte verkade lyckliga.
Som sagt, tack för svaren!
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 4 användare (1 dolda)
nifa, Snarrbon, Idd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser