Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekollon  (läst 7975 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
ekollon
« skrivet: 09 okt-09 kl 18:15 »
jag bakade ett jättegott bröd på ekollon i förra veckan och bjöd hela min klass på och alla tyckte att det var gott. men  nu så har jag hört att ekollon innehåller så mycket garvsyra att man inte bör äta dem. Är det någon som vet mera om ekollonens ätlighet?
brödet blev som sagt gott så jag hade tänkt baka det fler gånger för ollon finns det ju gott om.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ekollon
« Svar #1 skrivet: 09 okt-09 kl 18:37 »
I de flesta recept gör man sig av med garvsyran/tanninerna genom att blötlägga de ugnsbakade ekollonen under lång tid eller flera gånger. Hur gjorde du?

http://www.ramshacklesolid.com/2008/09/making-acorn-flour.html

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
SV: ekollon
« Svar #2 skrivet: 11 okt-09 kl 17:04 »
jag bara kokade ekollonen tills de var mjuka ca10-15 min , hällde av vattnet och mixade dem. den mixade massan smakade fortfarande lite beskt men  inte alls som de färska ollonen. blandade sen ner mjöl ,sirap m.m. och bakade ut till portionsbitar.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: ekollon
« Svar #3 skrivet: 01 jan-10 kl 13:51 »
De nord amerikanska indianerna skalade ekollonen och fyllde flätade korgar med dem . Sedan ställdes korgarna ner i strömmande vatten tills all beskhet var borta .
Då togs det upp , och ollonen torkades och maldes till mjöl som användes som vanligt mjöl .
Man kan även rosta ollonen som man gör med kastanjer .
Ställ på glöden 10-15 minuter , så smakar de lika nötigt som nötter .

Myspelle Zetter

  • Inlägg: 1
SV: ekollon
« Svar #4 skrivet: 18 okt-17 kl 05:37 »
Citat från: kurt
link=topic=76355.msg629029#msg629029 date=1255106257
I de flesta recept gör man sig av med garvsyran/tanninerna genom att blötlägga de ugnsbakade ekollonen under lång tid eller flera gånger. Hur gjorde du?

http://www.ramshacklesolid.com/2008/09/making-acorn-flour.html


Dom ska kokas 5-6 gånger i nytt vatten varje gång för att få bort garvsyran innan man skalar, rostar, maler och siktar ekollona till mjöl. Vi gjorde underbara pannkakor på mjöl, ägg och mjölk. Smaken är lite grynig, choklad nötaktig.

Fixat citat.  (:)
« Senast ändrad: 19 mar-19 kl 09:46 av javill »

 

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: ekollon
« Svar #5 skrivet: 21 mar-19 kl 12:49 »
Kokar du dem alltså med skalet på och rostar dem sen?
Dom ska kokas 5-6 gånger i nytt vatten varje gång för att få bort garvsyran innan man skalar, rostar, maler och siktar ekollona till mjöl. Vi gjorde underbara pannkakor på mjöl, ägg och mjölk. Smaken är lite grynig, choklad nötaktig.

Fixat citat.  (:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, Björkris, biggelina, bmr

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser