Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alger till hunden  (läst 20975 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Alger till hunden
« skrivet: 11 nov-07 kl 18:08 »
 Är det någon som använder Alg-Börjes alger till sina hundar? I såna fall, vad tycker ni? Jag är inne på första tillvänjningsveckan och kan därför inte säga om det är bra eller dåligt, men det vore kul att höra om andras erfarenheter!
                              Mvh
                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

filurfigur

  • Gäst
Re:Alger till hunden
« Svar #1 skrivet: 11 nov-07 kl 18:39 »
Jag testade just Alg-Börjes alger för några år sen, efter att ha testat Plaque-off under en tid. Men jag måste nog hålla med den skaran av både hundfolk och veterinärer som inte tycker att det hjälper mot tandstenen.


Däremot hjälpte det nog lite mot andedräkten. Men tandsten fick de varken mer eller mindre. Så min uppfattning är att jag skulle kunna lurat mig själv att tro att algerna hjälpte, men i själva verket så var det bara lukten som blev bättre. (I och för sig inte fel det... gamla hundar luktar inte alltid hallon i munnen ju)  :D


Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Alger till hunden
« Svar #2 skrivet: 11 nov-07 kl 20:05 »
 Jag tänkte ge dom algerna som ett kosttillskott för vitaminerna och mineralernas skull.
Dom har inte tandsten.
                           Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

filurfigur

  • Gäst
Re:Alger till hunden
« Svar #3 skrivet: 12 nov-07 kl 05:51 »
Ja men som kosttillskott är de säkert bra. Dock såg jag själv inga effekter, men man ska kanske använda det flera månader om det ska synas??

Fast å andra sidan så började jag se resultat av laxoljan på bara någon vecka, när jag började ge det i somras. Men jag vet inte om det är olika, hur fort man ser effekter, beroende på vilket tillskott det är?

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
Re:Alger till hunden
« Svar #4 skrivet: 15 nov-07 kl 09:20 »
Nu vet jag ju inte alls vad ni utfodrar med, men varför ska man ge ett tillskott till hunden om man ger ett komplett foder? Ialla hundfoder på marknaden ingår allt hunden behöver.
Nu låter jag ju jävligt förnuftig ::) men jag trillar själv i fällan ibland med alla mina djur vad gäller olika tillskott som ska vara bra för det ena och det andra, men jag brukar ta mig i kragen och inse att det spelas på djurägarens dåliga samvete för att sälja produkter som inte alltid behövs.
Jisses, vilken föreläsning.... :-X :-[
Men som sagt vet jag ju inte vad ni fodrar med...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Alger till hunden
« Svar #5 skrivet: 27 jan-08 kl 10:14 »
Nu vet jag ju inte alls vad ni utfodrar med, men varför ska man ge ett tillskott till hunden om man ger ett komplett foder? Ialla hundfoder på marknaden ingår allt hunden behöver.
Nu låter jag ju jävligt förnuftig ::) men jag trillar själv i fällan ibland med alla mina djur vad gäller olika tillskott som ska vara bra för det ena och det andra, men jag brukar ta mig i kragen och inse att det spelas på djurägarens dåliga samvete för att sälja produkter som inte alltid behövs.
Jisses, vilken föreläsning.... :-X :-[
Men som sagt vet jag ju inte vad ni fodrar med...
Nu hittade jag min gamla tråd och kan svara :)
Jag BARFar mina helt sedan en tid, därav en fundering på naturligt tillskott "för säkerhets skull".
Resultat: Något i algerna verkar göra att näringsupptagningsförmågan ökar. Fågelhunden blev snabbt tjock av samma mängd foder och BCn som alltid flängt av sig allt hull är numera riktigt snygg.
 Jag träffade en stövarägare som börjat med alger till sin 15 åriga stövartik när hon hade börjat tackla av... Nu är hunden 17 år och jättefräsch.
Vad det än är med algerna så verkar det vara bra...
                        Mvh
                      Charlotte
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 10:15 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
SV: Re:Alger till hunden
« Svar #6 skrivet: 04 mar-08 kl 10:18 »
Nu vet jag ju inte alls vad ni utfodrar med, men varför ska man ge ett tillskott till hunden om man ger ett komplett foder? Ialla hundfoder på marknaden ingår allt hunden behöver.

Jag ger extra glucosamin som kosttillskott för att, förhoppningsvis, förebygga artros. En del foder för stora raser innehåller redan detta, men jag ger extra eftersom jag har en "arbetande" hund (räddningshund).
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

sofiaho

  • Inlägg: 153
SV: Re:Alger till hunden
« Svar #7 skrivet: 11 mar-08 kl 16:45 »
Jag ger extra glucosamin som kosttillskott för att, förhoppningsvis, förebygga artros. En del foder för stora raser innehåller redan detta, men jag ger extra eftersom jag har en "arbetande" hund (räddningshund).

glucosamin har ingen förebyggande effekt, så har inte ens hund ledproblem finns det ingen anledning att ge det (iaf enligt de vettar jag talat med). Dessutom finns det en del mindre trevliga biverkningar som glucosamin kan ge.

Själv ger jag glucosamin och fiskolja till två av mina 4 hundar. Den ena har grava ledproblem fram och den andra har ryggproblem. Båda får det efter inrådan av vet/sjukgymnast
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

johan ekestubbe

  • Inlägg: 7
  • Sommarälskande
SV: Alger till hunden
« Svar #8 skrivet: 29 dec-08 kl 23:58 »
vad kan glucosamin ge för bieffekter,,, har blivit tipsad om det för att göra artrosproblemen mindre...
Dans dans dans

Tricia

  • Inlägg: 107
  • Sydney
    • Västergötland
    • Kennel Mimmtrix
SV: Alger till hunden
« Svar #9 skrivet: 30 dec-08 kl 01:04 »
Jag gav alger till min äldsta tik, Sally. Hon fick utslag av dom! Alger och penicillin är det enda! som hon inte tål! Annars har jag verkligen kunnat ge allt till mina hundar, så även Sally.
En av hennes avkommor i hennes första kull reagerade även den, en hane, av alger. Valpköparna ringde en dag, trodde hunden hade fått rävskabb. Jag frågade om de gav hanen alger, jo, det var just en kort tid efter det som utslagen kom!
Angående artros så finns det foder som funkar mycket bra!
Min nu snart 12 åriga Sally är stelare nu på ålderns höst. När jag efter 1-2 månader ha gett henne Hills nyare foder, Hills Prescription Diet, J/D. Ett slags lågkalori foder för äldre hundar med extra glucosamin i blev hon otroligt mycket piggare.
Annars så finns det en olja, AE olja som gör hundarnas päls mycket blank och fin.
Naturligtvis så beror det även på fodret, ved du ger din hund att äta. Jag har testat de flesta hundfoder genom åren och jag har korthåriga hundar så det enda sätt man kan se på deras päls är just om den är blank och mjuk. Det är en enorm skillnad på de olika foderna.

Hundar som luktar illa i munnen kan ju ha problem med mandlarna. Kolla halsen då hos en veterinär. Som verkligen kan komma in och kolla på mandlarna.
Hundar för ju lite tandsten med åldern. Jag har köpt en tandstens skrapa på en hundaffär, skrapar då och då tandsten hos mina hundar!
Råa märgben då och då är ju också bra för hundens tänder. Men kola först så inte hunden blir allt för lös i magen av benen!
Hälsningar
Mimmi
Jaktfasan, Stor och dvärg Bielefelder, Kopparh Maran,  MES. Wyandotte stor, silversv rand. Dvärg Wyandotte rand: Silversvart. Legbarfärgad, Lavendel, Vita, röd porslin. Silversvart bandade. Holländare: Lavendel, blå, svart, citron och guldporslin. Uppf av stående fågelhundsrasen: Weimaraner

CloudChaser

  • Inlägg: 32
    • Halland
SV: Alger till hunden
« Svar #10 skrivet: 30 dec-08 kl 13:27 »
Glukosamin blir toxiskt om kroppen inte behöver det, sägs det. Och det ska därför inte ges till hundar i förebyggande syfte, utan enbart när man vet att hunden har sjukdom/skada som behöver mer glukosamin än kroppen själv kan bilda.

Alger innehåller ju ofta ganska mycket jod och både för mycket och för lite kan ge hormonella störningar. Den normala nervfunktionen kan tydligen störas av detta.

Så man ska nog vara lite försiktigt med alla såna här tillskott och verkligen veta vad och hur mycket man bör ge.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alger till hunden
« Svar #11 skrivet: 30 dec-08 kl 13:32 »
Ingen utbildad hunddietist, men känner i ryggraden att alger inte är ett naturligt foder för en hund.
Men hundar kanske inte ska ha det nuförtiden?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: Alger till hunden
« Svar #12 skrivet: 30 dec-08 kl 23:30 »
använde alger till getter (allsidigt mineralfoder) och bordercollies - det som verkligen blev synligt efter ett tag var glittrande blank hårrem på alla djur och för mig en trygghet att spårämnesbrist inte kunde uppstå - då under 80-talet sålde jag ett tag åt Börje till både folk och fä - det man bla kunde notera var att många människor och djur med en latent allergi kunde få en blomningseffekt , som efter en tid försvann med allergin... känner mig själv mkt säker på  att det inte är farligt att pröva - sedan kan man bedöma själv
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Alger till hunden
« Svar #13 skrivet: 09 jan-09 kl 13:12 »
Jag vill gärna återknyta till Gräbban, varför hålla på och joxa med en massa piller och preparat hit och dit?
BARFar man på rätt sätt ska de ju få i sig alla ämnen de behöver. Det är väl lite samma syndrom som med oss själva att vi käkar en massa vitaminer och mineraler utan att ha en susning om om det behövs. De hade ju ett larm om just dessa piller förra året, där det framkom att efekten kunde bli rent skadlig om man åt för mycket.
Naturliga vitaminer och mineraler kan kroppen hantera. Säkert fungerar djuren likadant. Har hunden artros, kan man ju ge Glukosamin, likaså om hunden har brister, ger man dem kanske ett tillskott, men annars? Vad vill man uppnå?
Samtidigt som man då får problem med Artros på stora hundar, så fortsätter man att ge dem spannmålsbaserat torrfoder!
Själva har vi haft hundar i många år nu ca: 20, flera stora raser också, men aldrig ett höftledsproblem. Fast vi ger dem inte torrfoder, utan nästan enbart köttprodukter. De växer långsammare, blir inte lika tunga och "maffiga" som spannmåls "broilers", men förblir friska.
Kan inte hunden få vara hund och äta den mat som den är tänkt att äta?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Alger till hunden
« Svar #14 skrivet: 09 jan-09 kl 15:47 »
 Fast vi har också haft en massa hundar under 40 års tid (i familjen) det är först nu jag BARFar mina.
Innan har dom faktiskt alltid ätit det billigaste Svenska fodret (pappa har alltid köpt på Granngården).
 Det har för det mesta varit Hårt arbetande Jakthundar som ätit massor av de Spannmålsbaserade fodrena för att få i sig vad de behöver. Vi har aldrig haft en hund med vare sig ledfel, hud eller magproblem, de har blivit riktigt gamla, medelåldern på stövarna har varit runt 15 år.
 Så jag tror inte man kan skylla alla fel på hundar på fodret, utan aveln spelar nog en större roll.
   Om man läser på lite om BARFning så ger de allra flesta en del tillskott (sånt som finns tillsatt i vanliga helfoder), alger är tex ganska vanligt att ge. Naturlig utfodring av våra husdjur i all ära... Men de lever inte "naturligt" idag, hur mycket vi än försöker. Jag BARFar som sagt mina hundar, men jag tror inte jag lyckas åstadkomma en exakt naturlig föda ändå. Vilda hundar/vargar har förmodligen större möjlighet att hitta varierande föda, en dag blir det några hela möss, nästa dag en hare sen en älg osv. Vi håller ju våra djur i fångenskap så dom kan ju inte heller vandra iväg och leta reda på något som ev. fattas dom i den kost vi erbjuder. Eftersom jag ser hur fina mina hundar är så fortsätter jag med alger.
                                          Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 15:53 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Alger till hunden
« Svar #15 skrivet: 09 jan-09 kl 16:07 »
Jo, alla gör som de vill. Men jag undrar om det ändå inte var mer nyttigheter i torrfodret förr. I familjen har det funnits hundar här längre också, men jag talar om den tid jag haft ansvar för utfodring av dem ;)
Som vi (Charlotte) diskuterat i andra trådar, ger jag just allt till mina hundar. Inälver, mage, tarm m.m. vid hem slakt. De käkar t.om skallbenet på fåren. De får även hushållsrester av olika slag. Det är väl den typ av mat hunden levt på sedan människan "skapade" den! För annars undrar jag hur man håller en hund naturligt? Mina lever med fåren och går lösa året om som den här typen av hund gjort i åtminstone 2000 år.
Men visst kan jag hålla med om att aveln också påverkar ledproblem. Fast jag tror mer på en kombination. Hundar får ju också mer och mer välfärdssjukdomar, precis som vi. Att det hos människan beror på bl.a dåliga matvanor är ju både känt och bevisat, så varför skulle orsaken vara något mer oförklarligt hos hunden?
Spannmål ger ju snabb tillväxt, det är därför man använder det i köttproduktion. Men den snabba tillväxten har en baksida. Skelettet hinner inte med. Eftersom jag har de flesta djurslag som brukar finnas på en gård, så ser jag tydliga samband mellan hälsa och utfodring, som man kanske inte gör om man enbart har hund.
Som sagt, jag framför min syn på frågan. Hoppas ingen tar illa upp för det?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Alger till hunden
« Svar #16 skrivet: 09 jan-09 kl 16:27 »
 Men, är det inte skillnad på hur olika djurarter tar upp kolhydrater? Jag upplever spannmålen i Hundfodret mer som bukfylla som kommer ut bakvägen, inte som något som bygger upp hunden. Mina hundar bygger på sig av fettet och proteinet i BARF maten på ett helt annat sätt än när dom äter Torrfoder.
 Jag tror hundarnas välfärdssjukdomar som (fetma och diabetes) beror på att de äter för mycket (av vilken mat de än nu äter) och rör sig för lite.
                                                     Mvh
                                                   Charlotte
 
« Senast ändrad: 09 jan-09 kl 16:38 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Alger till hunden
« Svar #17 skrivet: 09 jan-09 kl 16:36 »
De flesta hundar får för lite motion, och för att de inte ska bli feta, får de "svältkost", en hund ska ha sin mat och motion, många hundar får inte ens springa en mil om dagen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Alger till hunden
« Svar #18 skrivet: 09 jan-09 kl 16:40 »
De flesta hundar får för lite motion, och för att de inte ska bli feta, får de "svältkost", en hund ska ha sin mat och motion, många hundar får inte ens springa en mil om dagen.
Jag tror jag ska sätta stegräknare på mina :), jag har egentligen ingen aning om hur mycket dom rör sig utöver promenaderna.
                                                   Mvh
                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Alger till hunden
« Svar #19 skrivet: 09 jan-09 kl 17:49 »
Jag tänkte att jag skulle berätta om mina erfarenheter av alger.
Vi ger hundarna alger under perioder, t.ex. när de fäller vinterpälsen o.likn. och tycker att de mår bra av det. Vad gäller tandsten har jag aldrig tänkt på om det har gått ner eller upp.
Jag har också gett alger hela tiden som enda mineraltillskott till mina hästar (har sålt alla nu). Särskilt gammelmärren som blev hängig på våren vid fällningen. Då fick hon även carrageen (rödalg som kokas). Även alla föl har fått alger och jag har aldrig märkt av att de skulle blivit fel i mineralbalansen (ex.vis jod), tvärtom så har mina föl varit friska och krya hela bunten.
Jag tror att mineralerna i algerna är bundna i fibrerna och inte lika lätt tas upp av kroppen (som andra mineraltillskott) och att det skulle vara anledningen till att det inte är något problem att äta alger; kroppen tar upp de mineraler som kroppen behöver och låter resten åka ut den naturliga vägen ...
Mina hästar (som aldrig fått något annat mineraltillskott) har alltid haft fina hovar, glänsande och tät päls och bra vårfällning (även på gammelmärren som blev 29 år). Får väl tillägga att hästarna får foderkalk också (vilket inte behövs till hundarna då det är tillsatt i algerna).
Vi äter också alger i perioder (glömmer alltid att ta ...), speciellt i förkylningstider, som mineraltillskott.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 4 användare
xaelanar, Ulmusglabra, ärt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser