Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinda för stängseltråd  (läst 2167 gånger)

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Vinda för stängseltråd
« skrivet: 25 apr-19 kl 16:58 »
Någon som har tips om enkel vinda för att rulla ihop stängseltråd som ska tas ner. För att enkelt kunna sättas upp igen vid behov. Ej taggtråd, vanlig slät järntråd. Gärna bilder. Har för mig att jag sett nåt hemtillverkat men minns  inte konstruktion. Tacksam för tips [emoji106]

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #1 skrivet: 25 apr-19 kl 18:17 »
En av kronans gamla kabelmesar + en tomrulle för 1000DL telekabel.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #2 skrivet: 25 apr-19 kl 18:37 »
... Eller, en ca 50-50 cm lång ganska bred plankbit, med ett V-format uttag i varje ända...

Sådana som användes för hässjetråd under 1900-talet...

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #3 skrivet: 25 apr-19 kl 20:15 »
Skogalitens förslag är det mest ekonomiska och smidigaste att jobba med.

Är man lite klurig så förbereder man så att man enkelt kan sätta vindan på en axel så man tex kan använda ATV till att vinda ut den.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #4 skrivet: 25 apr-19 kl 20:32 »
https://www.youtube.com/watch?v=xjBOydrU1zY fast iställt för reptrumman, så spikar du på 4 brädor tvärs över så får du en enkel kabeltrumma.

Alternativt kanske det finns en gammal fälg från en skottkärra. Ta bort hjulet så bör du kunna linda på ett helt gäng meter med järntråd. Plus att den är runt från böjan.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #5 skrivet: 25 apr-19 kl 21:36 »
Tomma svetstråd rullar från en MIG/MAG funkar också.

Om det inte är bråttom så kan jag ta en bild på en rackare vi har på jobbet. Den är gjord att stå i en traktorskopa eller på ett jeepflak. Med en vev så en kan gå och ta loss tråden och en står och vevar in den. Men för en sån mojäng ska vara lönt att göra så bör man ha några kilometer stängsel att jobba med.
Är för tillfället sjukskriven 3 veckor framåt.

Men du kan ta en rundstav/vekare stolpe. Ta två plankbitar. Gör hål så stolpen går igenom och med ett avstånd att en kan hålla i plankbitarna när den andra drar ut. Stolpen ska rulla i plankbitarna.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Hook

  • Inlägg: 64
  • Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #6 skrivet: 28 apr-19 kl 09:46 »
Ok [emoji106] tack för kreativa svar [emoji3]

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #7 skrivet: 28 apr-19 kl 16:24 »
Jag tycker inte om de vindor som gör veck på ståltråden (typ en bräda med två insågade v:n). Jag vill gärna ha en rund vinda med en diameter på minst 40 cm till ståltråd.

Här använder vi hemmatillverkade tygvindor till slättråden. De gör man med två ringar med ca 70 cm diameter, jag har använt 5-6mm styv aluminiumtråd (staglinor till stolpar). Sedan syr man ett tygband mellan dem, så de får ca 25cm mellan sig. Fungerar kanon. Vi använder dem även till elsnören/band, men där har vi även några kasserade slangvindor i plast med vev.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #8 skrivet: 13 maj-19 kl 10:13 »
Jag var med ett tag och satte upp järntrådsstängsel med en köpt upp/utrullare som gick att trycka ner i marken vill jag minnas. Den funkade sådär och var lite omständig men ibland gick det att få till det så den rullade ut medan en man drog i tråden och gick längs stolpraden.
Vad jag vill säga är att det kan vara lika bra att göra en egen som att köpa en så det kan vara värt en stunds funderande och kanske även en prototyp. (Eller att lära sig att hantera den köpta ordentligt... :) )
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #9 skrivet: 13 maj-19 kl 14:04 »
Ja, svärfar som var van vid taggtråd tog första rullen slättråd och gick. Vilken härva ;D


Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #10 skrivet: 13 maj-19 kl 18:46 »
Jag knåpade ihop en vinda för några år sedan när jag byggde ett staket. Den kan snurra och har handtag på ömse sidor. Var så goda!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vinda för stängseltråd
« Svar #11 skrivet: 13 maj-19 kl 20:07 »
Det var en smidig lösning på att få på en ny rulle.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

766 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser