Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta runt växthus?  (läst 1953 gånger)

torpare2

  • Inlägg: 122
    • Hälsingland
Flytta runt växthus?
« skrivet: 12 apr-19 kl 20:33 »
Det är ju mest tomater och gurkor som behöver växthusets värme. Och dessa ska man inte odla för ofta på samma plats. Nu är min tanke att klä ett överblivet partytält med växthusfolie och flytta det i landet från säsong till säsong. Har någon erfarenhet av eller synpunkter på ett mobilt växthus?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Flytta runt växthus?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-19 kl 08:09 »
Det kan funka.
Jag skulle gjort en markram som håller benen på plats. Tänk L-form med 28x120 i botten och en stående 28x45 i ytterkant. Då får den lite tyngd plus att du har en rejäl botten att fästa i marken med tex börja armeringsjärn.

Ramen kan även användas för att montera en dörr på varje sida, bygg med 45x45 så kan du vädra vettigt samtidigt.

När du flyttar växthuset så kan man täckodla eller göra kompostkorvar i odlingsraderna tills nästa gång du kommer tillbaka till samma ställe.

torpare2

  • Inlägg: 122
    • Hälsingland
SV: Flytta runt växthus?
« Svar #2 skrivet: 14 apr-19 kl 08:02 »
Tack för tipsen. När jag har kollat priserna på växthusfolie ser jag att det inte blir nämnvärt billigare än att köpa en billig polytunnel av samma dimension som nog är mer ändamålsenlig. Men betydelsen av förankringen kvarstår förstås med tanke på hur hårt det kan blåsa ibland.
Jorden som ena året skulle hamna i växthuset brukas givetvis andra år till andra grödor så att växthuset är tänkt att ingå i vanligt växelbruk.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flytta runt växthus?
« Svar #3 skrivet: 14 apr-19 kl 17:15 »
Vad jag vet så finns det inte några problem för småodlare att ha tomater flera år i rad på samma ställe.
kretslopp

torpare2

  • Inlägg: 122
    • Hälsingland
SV: Flytta runt växthus?
« Svar #4 skrivet: 22 apr-19 kl 07:48 »
Jag har haft både tomater och gurkor i samma växthus i några år och bara försökt flytta runt placeringen lite innanför växthuset. Jag har haft bekymmer med spinnkvalster i gurkodlingen, men det kanske inte beror på återkommande odling av samma gröda?

 

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Flytta runt växthus?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-19 kl 09:02 »
Jag brukar samodla tomater med tagetes för de är bra mot nematoder och ev. vissa insekter.
Dessutom tillsätts alltid mycket ny gödsel, kan jag inte få tag på hästgödsel så köper jag komposterad kogödsel. Använder även av hönsens gödsel som komposteras.
Vattnar med kompostte, som göder jorden och livet i mikroorganismerna, maskarna stortrivs.
Mycket organiskt material, både torrt och ex, gräsklipp. Det fräschar upp jorden.
Senare år har jag också lagt i Bokashi men det kan ge problem med råttor.

Kompostte är fantastiskt.
Fyll i en nylonstrumpa med kompost och lägg den i en tunna med vatten. Ha en liten akvariepump att syresätta vattnet.
Låt allt stå några dagar tills det blir te-färgat. Vattna dina tomater med detta.

Ta framförallt bort alla blad som blir missfärgade, för mycket smitta förs över via bladen.
Har bara haft problem ett år och då regnade det väldigt mycket. Annars har jag kvar tomaterna på samma ställe, år efter år, efter år.

Har haft i biokol ibland, dels egentillverkat, dels köpt färdig. Det håller vatten, näring och luft i jorden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser