Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!  (läst 3868 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Kanske att jag är den sista i gänget att upptäcka denna lilla söta maskin, men om så inte är fallet kanske det kan glädja någon att precis som jag lära sig att maskinen finns.  :)

Philips MP1002 - fotogeneldat elverk av stirlingtyp från tidigt 1950-tal! Ger 150-200 watt 220V 50Hz. Togs fram för att kunna sälja radioapparater till glesbygden är el ännu inte var framdragen. Produkten floppade, dels pga sitt pris, men också för att transistorerna snart tog över och revolutionerade radioteknikens energikrävande elektronrör.

https://www.youtube.com/watch?v=j7Ja05DKZsk
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #1 skrivet: 07 jan-19 kl 17:25 »
Snyggt!  Med dagens elpriser (framför allt överföringspriser) så finns det marknad för den igen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #2 skrivet: 07 jan-19 kl 18:37 »
tror nog elpriser får dubblas ett antal gånger innan det blir lönsamt att tillverka el med ett sterlingaggregat. men smidigt som extra eller nödkraft.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 07 jan-19 kl 20:40 av Landet »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #3 skrivet: 07 jan-19 kl 20:09 »
Här betalar jag 1,70 kr/kWh el, det är alltså med överföring. Min vedeldning skulle man väll kunna säga kostar 17 öre/kWh. Så en Stirlingmotor/generator som har 10 % verkningsgrad skulle ge samma kostnad om jag drev den med ved.

Jag blir mer och mer sugen...

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #4 skrivet: 07 jan-19 kl 20:42 »
ja om du bygger en stirlinggenerator i stort sett gratis så är du hemma!
jag avsåg den i ts post.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #5 skrivet: 07 jan-19 kl 20:54 »
Grejen är ju den att elbolagen ger mig ekonomiskt incitament att lägga ner stora pengar på att bli självförsörjande. Det är inte bara solcellsanläggningar som kan kosta ett par hundra tusen och ändå gå med vinst på ett enskilt hushåll. Visserligen kan de klara 8/12-delar och gratis energi med sin investering, medan vinterns 4/12-delar och trots allt bara billig energi inte motiverar lika stor investering, men det finns ändå en skaplig slant att bygga för.

För med principen att elbolagen får ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellen så är frågan om man törs byta el med dem.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #6 skrivet: 07 jan-19 kl 22:47 »
Se där, anledningen att jag hamnade här.

Hade funderingar om ett offgridsystem där man hade en vedeldad stirlingpanna.
Dels för värme och för el.

Drömmer fortfarande om det. Men...  men...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #7 skrivet: 07 jan-19 kl 23:59 »
Grejen är ju den att elbolagen ger mig ekonomiskt incitament att lägga ner stora pengar på att bli självförsörjande. Det är inte bara solcellsanläggningar som kan kosta ett par hundra tusen och ändå gå med vinst på ett enskilt hushåll. Visserligen kan de klara 8/12-delar och gratis energi med sin investering, medan vinterns 4/12-delar och trots allt bara billig energi inte motiverar lika stor investering, men det finns ändå en skaplig slant att bygga för.

För med principen att elbolagen får ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellen så är frågan om man törs byta el med dem.
ja lyckas du få ihop ett aggregat som kan producera flera kW (eller ens en) så besitter du nog mer kunskap och handlag än de flesta. lova att du skapar en tråd om/när du börjar konstruera.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #8 skrivet: 08 jan-19 kl 09:06 »
Här betalar jag 1,70 kr/kWh el, det är alltså med överföring. Min vedeldning skulle man väll kunna säga kostar 17 öre/kWh. Så en Stirlingmotor/generator som har 10 % verkningsgrad skulle ge samma kostnad om jag drev den med ved.

Jag blir mer och mer sugen...

Problemet är ju bara att elbolagen har så mycket fasta kostnader som en aldrig kommer ifrån.
Som de bara höjer hela tiden...

Vi har en solanläggning på 60 paneler och installerade den i dec 2017, perfekt år med denna sommar.
I maj producerade vi  3215 kWh och sålde 2604 kWh för 1417:-
E.O.N. faktura för  533 inköpta kWh blev 1415:-

En kommer aldrig från grundavgifter, abonnemang etc.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #9 skrivet: 08 jan-19 kl 13:05 »
Inte förrän man klipper sladden...

Jag funderar också på solceller, men kommer inte att göra affär med elbolaget. De är allt för opålitliga och det finns allt för många kostnader som kommer utanpå. Det är synd, för ett intelligent nät med många producenter är ju det bästa egentligen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #10 skrivet: 08 jan-19 kl 15:18 »
Jag har stängt av strömmen till bostadshuset och har kvar abonnemanget i grannhuset för att alla snickerimaskiner mm. gör det nödvändigt att ha ett elabonnemang.
För närvarande har jag en kabel i mellan så båda husen fungerar.

Än så länge har jag 16 A huvudsäkring för att få lägsta fasta kostnaden och tror det kommer att funka så länge man kör en maskin åt gången.
Hela elnätet i huset kommer vara överdimensionerat för minimalt spänningsfall och då funkar det med lägre huvudsäkring.
(Behövs ingen diskussion om att det inte funkar, för jag har redan testat. Gått ner från 20 A till 10 A säkringar till kompressorn efter byte till grövre kabel)

Bostadshuset har jag på sikt tänkt driva helt utan el från nätet.
Funderar på att montera solcellerna på husbussen och koppla den till huset, för att slippa dubbla anläggningar.
Känns bättre att kosta på en anläggning mer, för bättre funktion.

På sommaren är det nog inget problem, men på vintern räcker förmodligen inte solen till och då börjar det bli intressant med olika sätt att ladda om det är strömavbrott, så jag inte kan ladda från huset med elnätet.

Något som kan eldas för att ge ström lockar mest, då man har nytta av värmen som blir på köpet.

Har även en skylift, som ska monteras på en Mercedes lätt lastbil, men har ingen växellåda med kraftuttag, samt inte så roligt att motorn ska stå på tomgång för att åka upp och ner.

Funderar på att montera en trefasmotor för att driva hydraulpumpen och köra på el istället,
För att det ska funka utan el kan man ha ett diesel elverk på bilen. Det kan ju även nyttjas vid längre strömavbrott också.

Tycker det är bra om en sak kan användas till flera saker.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #11 skrivet: 08 jan-19 kl 15:35 »
Jo, det är bra att ha flera utvägar om det krånglar.

Jag har ett 15 kW traktorelverk som jag tänkt montera ihop med en renoverad mercadiesel som jag sparat på. Ställa det på en liten vagn för att ha ett mobilt dieselelverk. Men blivit mer sugen på att ställa det i pannrummet för att mer permanent koppla ihop det med huset. Men Stirlingmotor driven av ved är ju mer riktigt och framtidssäkrat. Så länge jag kan svinga en såg så finns det ved på landsbygden, däremot kan diesel eller vegetabilisk olja vara svårare att få tag i framöver.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Philips MP1002 - litet elverk av stirlingtyp från 1951!
« Svar #12 skrivet: 08 jan-19 kl 19:09 »
Hej på er.
Här är en som funderar mycket kring el. Elnät tar mycket av kakan, sant, jag blir också inspirerad att gå egen väg. Har solvärme och el på sommaren. Med villabatteri som börjar finnas eller elbilen som jag kanske skaffar, kan jämna ut dags/veckoförbrukningen. Så var det där med vintern. Ska ju ändå ha värme och skog finns. Har tittat på vedpanna och stirlingmotor. Lockande men har inte hittat så mycket om det. Det finns något exempel med pellets och stirling. Så var jag på Elmia wood. Hittade en flis variant, förgasning och ottomotor om jag förstått det rätt. Spottar ut 9 kW el och 22kW värme. Med förbrukning 0,9kg flis / kWh el . Spännande. Kan bli mycket värme över. Har 30kW vedpanna idag, så det kan inte vara helt dåligt. Får väl börja mäta och räkna.
Finns på www.holz-kraft.com  Modell HKA10. och kostar pengar som allt annat kul. 2,2 eurocent /kwh såg jag när jag spånade runt på deras sida. Till rit och kostnadsberäkningsbordet. 
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, papwe, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser