Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sopnazistens flerfackskärl  (läst 8877 gånger)

-Livet-

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #80 skrivet: 02 dec-18 kl 18:01 »
vad härligt att du tycker källsortering e fel/bra och normaliserandet av nazism blir så mycke påtaglig åxå :) d e precis som att nazismen blir förknippat me något/några som "håller/har koll" speciellt i dom renrasliga leden! ;) så varför skulle inte d va symetriskt med ALLT :o (:)
sen e d ju så rolit att använda ordet åxå man tänker lixåm "tortyr å förintelse - Saligheternas EPICENTRUM :-[
« Senast ändrad: 03 dec-18 kl 00:59 av -Livet- »

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #81 skrivet: 02 dec-18 kl 23:01 »
 :D...Min hjärna jobbar med ett system som minimerar kontakten med Nazzes svarta tunnor och dåliga lösning med blöta papperspåsar  :o ...Man kan ju fundera på hur kul det är på en skala när det är varmt och fler bakterier på gång.... Blir ju så att påsen går av på mitten  :D ... Andra påshalvan är fastväxt med svamptrådar  :o ...Bara att spätta loss  :o ... Gissar att familjer får det lite onödigt stressigt med dom små påsarna...Slabbespann borde bli bättre som man tömmer i komposten...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #82 skrivet: 04 dec-18 kl 23:28 »
 :D...Så då har man på ett vuxet sätt tagit sitt miljöansvar...Tänkte först bygga en kompost... https://www.dinbyggare.se/bygg-en-kompostbehallare/ .... Men hittade en varmkompost för strax under tusingen så valde att köpa den... Invigt komposten med lite avfall... så det är bara att vänta på den mustiga eller kanske vuxna doften  :D ... Såg programmet plus där en påstod att man bara hade en soptunna i Norge...Verkar mer vettigt...Slippa få en massa soptunnor i trädgården...

Skogsvilde

  • Inlägg: 16934
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #83 skrivet: 05 dec-18 kl 20:21 »
:D...Så då har man på ett vuxet sätt tagit sitt miljöansvar...Tänkte först bygga en kompost... https://www.dinbyggare.se/bygg-en-kompostbehallare/ .... Men hittade en varmkompost för strax under tusingen så valde att köpa den... Invigt komposten med lite avfall... så det är bara att vänta på den mustiga eller kanske vuxna doften  :D ... Såg programmet plus där en påstod att man bara hade en soptunna i Norge...Verkar mer vettigt...Slippa få en massa soptunnor i trädgården...

Norskorna är lika färgglada som här.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #84 skrivet: 22 dec-18 kl 22:26 »
 :( ...Inte vant mig ännu vid dessa vidunder till tunnor  >:( .... Såg sopfiluren flyttat lite på dom så dom nästan blockerar lite...För första gången tog jag tag i en tunna och flyttade den lite...Riktigt tunga och klumpiga kärl vad man märkte  >:( ... Positiva är att det känns gott att gå ut till sin isolerade komposttunna och lägga det lilla avfallet där  :D

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #85 skrivet: 23 dec-18 kl 16:40 »
Vi har åtta olika fack, så det blir knappt något kvar att slänga som restsopor. Fungerar hur bra som.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #86 skrivet: 23 dec-18 kl 20:41 »
Åtta fack? Hittar du något att stoppa i alla dessa fack?

Vi sorterar i:

Glas ofärgat
Glas färgat
Papper
Plast
Metall
Brännbart hemma
Brännbart borta
Hönsmat

Då är det alltså 6 fraktioner som lämnar hemmet, varav 1 med sopbilen. Hade vi inte hönorna skulle ju den fraktionen gå till komposterbart, och eldade vi inte skulle den fraktionen delas på komposterbart som jag inte har i min lista, brännbart borta och pappersåtervinningen. Har ni sådana udda fraktioner som batterier, glödlampor och elektronikskrot? Det sorterar vi ju också bort, men det åker med vart femte år eller så.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #87 skrivet: 25 dec-18 kl 13:38 »
Åtta fack? Hittar du något att stoppa i alla dessa fack?

Vi sorterar i:

Glas ofärgat
Glas färgat
Papper
Plast
Metall
Brännbart hemma
Brännbart borta
Hönsmat

Då är det alltså 6 fraktioner

Vi har också åtta fack. Där finns färgat och ofärgat glas, plast, tidningspapper, metall, pappersförpackningar, brännbart och kompost. Vi använder alla utom kompostfacket.
Inne har vi också kärl för glödlampor och lysrör, batterier, pantburkar och pantflaskor och hönsmat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #88 skrivet: 25 dec-18 kl 14:24 »
Jag har ingen soptunna, men sopsorterar ändå på mitt vis.

Plastbehållare för bilbatterier.
Container för frag (skräp järn)
Olika pallar med krage och uppkapade oljefat för olika metaller.
CTC panna för brännbart.
Dunkar för spillolja
Matrester till djur, helst räven och svalor.
Allt detta genererar inkomst av pengar eller nytta som värme, musfritt och mindre mygg.

Resten åker på återvinningen och ofta får jag nått användbart eller säljbart i retur.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Sopnazistens flerfackskärl
« Svar #89 skrivet: 30 dec-18 kl 17:15 »
Vi har blivit påtvingande flerfackssystem med, man drar till med kostnader som är helt otroliga, de blir ju ändå 50% högre avgift för att sortera mot vad det kostar idag utan sortering, vill man fortsätta att inte sortera får man betala mer än dubbelt upp mot innan.

Jag tycker personligen det är helt fel väg att gå, det första man skulle gjort var ju att fixa återvinningsstationerna, dels de som är utspridda över staden, de struntar man ju i allt som ofta att tömma och så är det bilder i tidningen när bolaget som skulle tömma klagar på att folk ställer saker runt behållarna..
Lika så att den stora återvinningsgården faktiskt är öppen när folk har möjlighet att åka dit, 07:00 till 16:15 är ju nått som kanske funkar för de som jobbar nattskift och är hemma på dagen men de begränsar ju en hel del.

Sen så har man ju inte gjort ett dugg för att premiera de som faktiskt sorterar, vilket ju i många fall leder till att man bara kör de till återvinningen som inte får plats i tunnan.
Tror man hade kommit långt med återvinningen om man säkerställt att återvinningsstationerna tömdes korrekt och att man fått betala taxa utifrån hur många kg man slänger, nu kunde man ju dumpa en säck cement i tunnan bara för de fanns plats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 5 användare (2 dolda)
Anders Flix, GE202, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser