Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan någon guida mig i skinnberedning? Försök 1 misslyckades.  (läst 3386 gånger)

Pirg

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
    • Stall Övre Tappen
Finns det någon vänlig själ här som vill guida mig lite i skinnberedning? Eller visa IRL? Finns i Kopparberg, Örebro län. Helt ok att åka en bit, betalar givetvis.

Jag har lusläst Lotta Rahmes bok, jag har googlat så ögonen blöder och jag har försökt leta upp nån kurs att gå för att lära mig att bereda skinn.
Gav mig på att bereda mitt första skinn häromdagen, efter en guide jag hittade på ett annat forum.
Idag var det dags för infettning. Då lossnar pälsen!  :o Så nu när jag har grinat klart så undrar jag ju var i processen jag gjorde fel.

Jag flådde lammet, lät skinnet ligga och svalna. ¨
Saltade in det (o r d e n t l i g t) med stensalt. Glömde visserligen att salta om det.
Efter ca  två veckor skrapade jag det. Jag TROR att jag skrapade tillräckligt. Hur vet man?
Tvättade skinnet i ömsom vatten, ömsom såpavatten.
Lät det hänga och torka ett par dagar.
Idag var det torrt och jag fettade in med äggula, rapsolja och några droppar diskmedel. Masserade som en galning, testdrog och vitt blev det inte...
Ja, längre än så kom jag inte.

Så.... hjälp.
Det här måste man ju kunna göra själv. Hur svårt kan det vara?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
Jag har aldrig berett skinn men jobbat på garveri. Där börjar man med att få bort håret/ullen.
Saltningen brukar vara felorsaken om skinnet surnar och håret släpper.
Första saltningen ska dra ur fett, blod och vätska i huden. Låt det inte ligga för länge i sörjan utan borsta av saltet så snart det blivit mättat = blött.
Salta sen om det - torrsaltning - om du inte har tid att börja skrapa.
Lägg gärna skinnet utbrett på en lutande yta så det kan "självrinna". Se också till att det inte ligger på marken eller liknande. Det behöver vara luft emellan.
Var också försiktig med temperaturen så länge skinnet inte blivit garvat. I början får badet inte vara över 37 C vid garvning och jag misstänker att det är lika viktigt vid beredning.
I Skoghall utanför Karlstad finns Trofé-depån som konserverar viltskinn. Jag har lämnat dit rävskinn några gånger och de vill inte ha dem saltade utan infrysta.
De kanske kan lära ut en del om du får komma på studiebesök. Du blir knappast en konkurrent?!!

Pirg

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
    • Stall Övre Tappen
Tack snälla för svar!

Det var galet varmt när vi slaktade lammen, tyvärr så det kan ju vara att fällen legat för varmt.

Det lustiga är att jag letade efter konservatorer att gå en liten minikurs hos och idag hittade jag faktiskt Trofédepån. 😁
Det här måste man ju kunna göra själv. Hur svårt kan det vara?

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Dåså, nu även jag provat att misslyckats. Skinnen har legat saltade länge, har bytt salt några gånger.

Skrapningen gick bra och jag började tvätta.

Men när skinnen låg i badet så ropades det kaffe från huset.

När jag sedan kom ut och skulle skölja skinnen igen så märkte jag att ullen lossnade.

Är det så enkelt att dom inte får ligga i blöt i 15 min? jag försökte ju vara försiktig med att röra runt i baljan.

Nu har jag ju ett ullfritt skinn, vad gör jag? hade ju inga planer på att alungarva eller skaffa en massa sågspån till detta...
Kan man fettgarva ett läder?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Mossrygg

  • Inlägg: 4
  • Skinngarvargesäll - Byoriginal
    • Ångermanland
Jag har berett skinn i runt 5 år nu, och är lärd av en av Lotta Rahme's kollegor.
Underligt att ullen började lossna så pass fort...

Men visst kan man fettgarva ett läder, om du lyckats fått bort all ull.
Nästa steg är att smörja in skinnet med trollblandningen (1 dl olja, raps eller oliv, 1 äggula utan vita, och ev en liten klick diskmedel) medans det är fuktigt och ljummet på bägge sidor, massera gott och länge, sen hänga upp det antingen i solvärmen eller framför en varmluftsfläkt. Massera och sträck i skinnet då och då så att smörjan sugs in ordentligt.
När skinnet torkat helt, låt det hänga inne i rumstemperatur i runt en vecka och mogna.
Sedan blöter du upp skinnet med ljummet vatten (aldrig varmare än 30 grader Celsius), tvätta det med grönsåpa eller diskmedel tills vattnet inte längre blir grumligt av fett. Därefter är det bara sträcka och gnugga skinnet tills det torkat igen, då bör det ha blivit mjukt!
Lycka till!
Den där figuren med lurvigt hår, hatt och svans du såg på Urkult i fjol...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Ja jag tyckte det gick lite snabbt...men jag har ju inte erfarenhet nog att göra en korrekt analys av mitt handlande känner jag.

Ska hem och kladda med huden ikväll då, nu är den nog lagom klibbig.

Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser