Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta isolering på vind  (läst 5524 gånger)

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Byta isolering på vind
« skrivet: 20 apr-18 kl 16:54 »
Hej!
Vi har tänkt byta och förbättra isoleringen i huset, framför allt uppåt där det är för lite just nu och hälften är nog bara råttskit numera. Ligger nån mineralull nu, men vi vill ha något mer miljövänligt. Har tex kikat på plattorna de säljer på woolisol.se det jag dock inte lyckas förstå är hur tjockt jag behöver av det för att få bra isolering. Fattar inte vad som menad med i-värden och liknande som det verkar mätas i. Nån som kan försöka hjälpa mig att förstå? :-)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byta isolering på vind
« Svar #1 skrivet: 20 apr-18 kl 19:39 »
Om det går så är rådande byggnorm idag, med modern standard att räkna på motsvarande 60 cm mineralull vid isolering mot yttertak.
Hittade en länk vid en snabb googling:
http://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-och-u-varden-for-olika-material

(Kom ihåg luftspalten som vanligt, tyvärr är även ekologisk isolering minst lika benägen att skapa grogrund för mögel annars, felet många gör är att bara blåsa in eller lägga direkt mot bjälklag och annat, vilket man inte heller kan med dessa typer av isolering då man i så fall får liknande problem som med mineralull)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta isolering på vind
« Svar #2 skrivet: 20 apr-18 kl 21:43 »
Om vi bortser från byggnormerna och ser praktiskt-ekonomiskt på det hela så kan det ju bli ett lite annat läge. I synnerhet om isoleringen är förhållandevis dyr, som de miljövänliga alternativen än så länge brukar vara.
Om huset är gammalt och läcker ut mycket värme på andra ställen, som man inte planerar att göra något åt i närtid, så är det förmodligen meningslöst att kosta på en extremt tjock isolering på vinden.
Ju billigare energi man använder för att värma huset desto mindre isolering lönar det sig att ha (och vice versa). Man kan motivera en tjockare isolering om man värmer med t ex olja, direktverkande el eller dyr kommunal fjärrvärme än om man har gratis ved eller en modern, effektiv värmepump.
Under alla förhållanden så är den första decimetern isolering den mest lönsamma och den sista decimetern den minst lönsamma.
Kom ihåg att alla firmor som säljer  isolering försöker styra sina kunder att göra sina beräkningar så de köper mer isolering än de egentligen behöver.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byta isolering på vind
« Svar #3 skrivet: 21 apr-18 kl 12:30 »
Jag skall själv isolera vinden, tänkte köra på lösfiber till stora delar, samt mattor på andra ställen, jag vill få ned vedförbrukningen men är inte beredd att lägga 100 000:-

Hur bör man då göra i exemplet, gamla tilläggsisoleringen är från 70 talet, tror jag.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Deladrulle

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Byta isolering på vind
« Svar #4 skrivet: 22 apr-18 kl 08:47 »
Jag håller på med samma sak. Kör med linisolering. Öppnat upp till nock och lägger lite tjockare just i "toppen" där som mest värme annars går huset. Har försökt för att "optimera" isolerförmågan med en  en viss mängd isolering/budget. Det viktigaste av allt är att få det lufttätt då drag kyler betydligt mer än vad tjock isolering hjälper... inte helt lätt i ett gammalt hus...

Man ska nog definitivt räkna på vad det är värt att lägga några 10k extra! Vi eldar i huvudsak med ved så för oss är det ingen bra ide att maxa isoleringen.

 

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
Byta isolering på vind
« Svar #5 skrivet: 23 apr-18 kl 07:40 »
Vårt problem har främst varit att det läcker ut för mycket värme så snön har smält vid nock för att sen frysa utåt kanterna för att sen leda till att det började tränga in vatten under taket (och ja vi ska fixa talet oxå).
Vi eldar i vedspis i köket, sen direktverkande el i resten av huset. Så tror vi kan spara en del på att få en vettig mössa på huset

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Byta isolering på vind
« Svar #6 skrivet: 23 apr-18 kl 08:38 »
Man kan räkna på hur mycket man sparar med isolering, och få en beräknad återbetalningstid. Sedan får man välmenande råd att inte isolera för mycket.

Man kan inte isolera "för mycket". Ett välisolerat hus ger dig trivsel och komfort, du slipper hugga ved, det blir lättare att gå upp på morgonen, etc etc.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Byta isolering på vind
« Svar #7 skrivet: 23 apr-18 kl 09:32 »
Vårt problem har främst varit att det läcker ut för mycket värme så snön har smält vid nock för att sen frysa utåt kanterna för att sen leda till att det började tränga in vatten under taket (och ja vi ska fixa talet oxå).
Vi eldar i vedspis i köket, sen direktverkande el i resten av huset. Så tror vi kan spara en del på att få en vettig mössa på huset

Det var huvudskälet till att jag också insåg att något mer än bara lim och plåt måste till om vill slippa detdär, läckte in på minst två-tre ställen i allafall nu i vintras (bland annat i väggen till mitt nyrenoverade finrum uppe...  >:( ) när det släppte så måste nog göra om hela planen för den gamla isoleringen...
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta isolering på vind
« Svar #8 skrivet: 23 apr-18 kl 10:16 »
Vårt problem har främst varit att det läcker ut för mycket värme så snön har smält vid nock för att sen frysa utåt kanterna för att sen leda till att det började tränga in vatten under taket (och ja vi ska fixa talet oxå).
Vi eldar i vedspis i köket, sen direktverkande el i resten av huset. Så tror vi kan spara en del på att få en vettig mössa på huset

Den här vintern har även normalt välisolerade hus drabbats av sådana problem.  Ett annat sätt att hålla låg temperatur under yttertaket är att se till att takbjälklaget är tätt så det inte kan dra varmluft upp på vinden någonstans (se upp med t ex vindsluckor och genomföringar för skorsten, köksfläktrör, avloppsventilation mm), och att vinden är väl ventilerad både vid takfötterna och med ventiler på bägge gavlarna.  Tänk på att skorstenen värmer vinden också.
Men inte ens det hjälper säkert när det är några få minusgrader och stora temperaturvariationer mellan dag och natt, om det dessutom ligger mycket snö på taket. Säkraste lösningen är att skotta av taket efter större snöfall, och gärna se till att det är helt renskottat i början av mars.

Gorrgel

  • Inlägg: 68
    • Hälsingland
SV: Byta isolering på vind
« Svar #9 skrivet: 15 jun-18 kl 07:24 »
Vill du slippa råttorna på vinden så är hampaisolering et bra alternativ. Har märkt att lin det tycker dom om, men inte hampa. Och vill du slippa en massa tillsatta saker i isoleringen som brand och mögelhämmande medel så är hampa också bra.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Byta isolering på vind
« Svar #10 skrivet: 16 jun-18 kl 10:33 »
Jag skall själv isolera vinden, tänkte köra på lösfiber till stora delar, samt mattor på andra ställen, jag vill få ned vedförbrukningen men är inte beredd att lägga 100 000:-

Hur bör man då göra i exemplet, gamla tilläggsisoleringen är från 70 talet, tror jag.
Sent svar men tror det var Adolfi som tyckte att man skulle ut med all gammal vindsisolering och sedan lägga vindduk uppifrån mot innertak sedan lösulla. Många lösullsproducenter menar också att du inte behöver luftspalt mot yttertak om du kör med organisk lösull.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Byta isolering på vind
« Svar #11 skrivet: 16 jun-18 kl 10:54 »
När man ser ett vasstak så blir man förvånad att de håller så länge. Jämfört med dem måste fuktproblemet i ett material som andas vara minimal även om det trycks upp mot insidan av ett tak utan någon luftspalt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser