Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska vi välja?  (läst 1705 gånger)

Kreacon

• Övriga världen
Vilken ras ska vi välja?
« skrivet: 16 apr-18 kl 21:14 »
Kanske den vanligaste frågan;
Vilken hönsras ska vi välja?
Här är våra tankar, krav, idéer etc:
Vi vill ha många ägg.
Vi vill inte slakta då vi inte äter kött så gärna.
Vi vill att hönsen ska vara billiga i drift, alltså goda fodersökare.
Gärna tåliga.
Gärna lantras eller kulturras.
Tänkte sälja ägg samt avelsägg/höns om det kan gå att tjäna nåt litet på det.
De får gärna vara lite tama, har fyra barn som skulle uppskatta lite närkontakt med hönsen. +jag själv för den delen.
Har tänkt lite på någon av silverudds raser. Typ fiftyfive flowery.
Men vi vill ju gärna att hönsen ska lägga många ägg under lång tid, är det möjligt? Är inte så glad i att slakta som sagt så att föryngra kontinuerligt skulle jag gärna slippa även om jag förstår att det blir flest ägg så.

Jaha... det är mina tankar. Vad säger ni?

VS

• Voluntary Simplicity
    • Dalarna
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 17 apr-18 kl 04:50 »
Hej

Efter en del läsningar valde jag Åsbohöns som nybörjare, i handboken beskriver dem som fattigmans höns! kan det bli bättre...

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=2524.0
Allt negativt och ont som har hänt i mitt liv har jag orsakat mig själv medan allt gott och positivt har bara kommit av sig själv.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 17 apr-18 kl 10:03 »
Eftersom du vill ha lantras, inte vill slakta och vill ha mycket ägg så tycker jag du ska titta på vilken lantras som ruvar minst. En ruvande höna lägger inga ägg och rent krasst blir det ca 50% tupp så ruvning skapar 2 problem för dig. Tar du kycklingar kommer du inte ifrån slakten men man kan ju minimera den. Ska du vara med i genbanken får du ändå acceptera att du måste slakta ut svaga/inkorrekta djur. Missbildningar och svaga individer ska helt enkelt inte bidra till genmaterialet eftersom det försvagar rasen.
Genbank för Gotlandshöns

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-18 kl 10:39 »
Slakt tycker jag att man skall ha med i beräkningen när man skaffar höns.
det behöver inte alls vara så att man slaktar för att äta.
häromdagen fick jag gå in och ta hand om två tuppar som av nån anledning helt plötsligt
efter att ha levt ihop ett år skulle slå ihjäl varandra och även ta sig över elnät och försöka slå ihjäl en tredje.
räkna med att en tupp kan bli aggressiv både mot andra höns,människor och om du har fler tuppar så finns en stor risk även där. vid sådana tillfällen är det bara att bita ihop och ta hand om problemet.

pytte

• -
« Svar #4 skrivet: 18 apr-18 kl 08:53 »
Säger som de innan, slakta är något man måste lära sig när man har höns eller någon i närheten i alla fall. Sen ska man nog inte räkna med att tjäna något på sina höns även om man säljer avelsägg och levande djur.

Postat med Alternativ.nu´s app

Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser