Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur värma längan?  (läst 10756 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #40 skrivet: 06 mar-18 kl 20:03 »
Kanske skulle jag släppa idén med panna helt då? Det är finns plats för en vedspis och två kaminer idag. Är det en idé att ha alla dessa tre källor vattenmantlade och använda dem tillsammans mot säg 1000 eller mer tank. Tillsammans kan väl de i effekt komma nära en panna?

Och det känns rent spontant lättare (och billigare) att koppla vattenmantlade kaminer än en panna. Eller är det lika krävande?
« Senast ändrad: 06 mar-18 kl 20:12 av Kreacon »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #41 skrivet: 06 mar-18 kl 23:58 »
Det är samma skruvande. Inte svårt alls. En kökspanna värmer hela huset, de är på 15-25 kW. Jag hade en Lohberger i förra huset och den fungerade fint. Men jag hade bara en tank på 750 liter (platsbrist och snål) och det dubbla hade suttit fint. Det gick att laga mat på den om man ville. Ibland kunde jag störa mig lite på att släpa in ved i köket, men oftast var jag glad att ha värmekällan just där. Huset var rätt stort, 180 m2 har jag för mig, men välisolerat. Tappvarmvattnet blev till i tanken genom ett kamflänsrör. Så fort jag fick ihop tank och panna när vi renoverade (huset helt urblåst) så började jag elda. Det var skönt med den oisolerade ackumulatortanken som värmekälla :) Och regelstumpar blev värme i takt med att de producerades.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #42 skrivet: 10 mar-18 kl 11:22 »
Det första  jag skulle skaffa, skulle vara en pelletskamin. Den är stor som en vanlig kamin och kostar inte så mycket mer. Den ger en jämn värme till huset även om du inte är hemma, den ger värme även när det är kallt ute. Sen när jag fick mer råd så skulle jag skaffa en luft- luft värmepump.

Trodde du menade pelletspanna när jag läste detta första gången. Har kollat lite mer på pelletskaminer nu. Vad kostar din i drift på ett ungefär?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #43 skrivet: 10 mar-18 kl 19:25 »
Min brorson har en några år gammal pelletskamin den drar en påfyllnad (en säck) varannan dag, enligt honom. När det är riktigt kallt och blåser, en säck per dag. Dom kostar 40- 45 kr/ st.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #44 skrivet: 16 okt-18 kl 20:15 »
Jaha, då var vi här. Har glidgjutit murstocken samt murat om ovan nock. Sotaren var här och godkände allt igår. Dessvärre hittade han under tapeter en bjälke som ligger i murstocken vilket gör att vi inte kan använda kanalen i vardagsrummmet där vi behöver den som mest.
Det har tidigare suttit en kakelugn där och då  lir ju rökgaserna kallare.
Vad göra?
Vad jag kan komma på så är det att
1. dra rör genom innertak och ansluta till murstocken över den ovan nämda bjälke.  Kostnad ca 10.000.
2. Mura upp en rörspis eller kakelugn med kostnad 40-50.000.
3. Köpa en liten kamin som inte värmer så mycket. (Fick en annnan kamin godkännd som oxå går mot trä med den motiveringen.

Vad tror ni? Skulle någon typ av varmvägg kunna kyla nEr rökgaserna?

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #45 skrivet: 16 okt-18 kl 20:51 »
Skulle ju oxå kunna mura upp en kanal och ansluta ovan bjälken. Tegel finns ju billigt men det blir mycket jobb och inte så snyggt kanske.

Varför är rökrör så jäkla dyra? Pratade med två olika återförsäljare och fick samma pris. Måste de vara isolerade? I bjälklaget förstår jag men kan man inte ha ett varmt rör i själva rummet och dra det genom en isolerad genomföring?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hur värma längan?
« Svar #46 skrivet: 16 okt-18 kl 21:41 »
Vilar bjälken i ett hål i sidan på skorstenen alltså? För om den bara slutar intill skulle du väl bara kunna kapa den någon centimeter från stenen. Men beroende på hur det ser ut skulle jag nog ändå försöka kapa den och kanske sätta en pelare under. Fast det jag verkligen skulle vilja göra vore att elda försiktigt och trappa upp gradvis och kolla hur varm bjälken verkligen blir...

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #47 skrivet: 16 okt-18 kl 21:56 »
Ja det är ett hanband, golvbjälklag som Vilar längsgående. Sitter helt inmurat jäms med murstocken. Sen är det en där ändträt stöter mot murstocken. Den som ändträt stöter vilar på alla andra hanband med upplag endast på murstocken och fem meter bort en timmrad innervägg. En stolpe faller bort då det är mitt i rummet, mitt framför kaminen.
Men har tänkt på ett uppochnervänt u med två stående stolpar och en balk liggandes. Men då ska ju de ha upplag under och helt plötsligt är det ett jäkla projekt plus att jag drar mig lite för att såga och kapa hejvilt. Men det borde ju funka. I teorin. Är rädd att skada murstocken när jag tar bort den längsgående bjälken oxå men det kanske är lugnt..?

Ja, undrar oxå hur varmt det faktiskt blir, men det ska väl kunna tåla en soteld för att sotaren ska godkänna. Vill gärna ha ett godkänt för försäkringens skull.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #48 skrivet: 16 okt-18 kl 23:31 »
Har huset stått fram till nu så kommer det förmodligen fortsätta med det eftersom du tätat kanalen. Det är när kanalen är otät som det blir otäckt. Men för att blidka sotaren och lugna nerverna när du eldat hårt och åker hemifrån så se om du inte kan få injicera något brandhämmande i bjälken. Det finns t o m miljögodkända sådana.

Du kan ju borra in i bjälken till du stöter på teglet (ändan på trät) och stoppa in en tempgivare där. Elda sedan som en galning minst en hel dag. Har du fått kanalen tät så lär du inte komma i närheten av antändningstemperaturen för trä (ca 300grader) eller ens för papper (ca 180 grader). Bjälken går ju inte in i kanalen, utan minst en halvsten skiljer rökgaserna från trät. Skulle bli förvånad om du kommer över 100 grader. Sedan använder du det hålet för att trycka in brandskyddsmedlet.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #49 skrivet: 17 okt-18 kl 00:21 »
Fin idé. Visste inte att det fanns sådana medel. För egen del är jag egentligen inte orolig över att det ska börja brinna. Men tror att det blir svårt att övertyga sotaren... känns som han tycker att man slår honom på fingrarna. Kaffe och bulle ville han inte ha när han kom så han verkar svårmutad.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur värma längan?
« Svar #50 skrivet: 17 okt-18 kl 08:26 »
Nja, det där med uppgifter om antändningstemperaturer för trä och papper ska man ta med en nypa salt. Om träet eller papperet utsätts för hög temperatur tillräckligt länge, så kan det så småningom självantända vid mycket lägre temperatur.
Det finns exempel från industrin på att ångrör som absolut inte hade ens teoretisk möjlighet att bli varmare än 120-130 grader, så småningom satte eld på trävirke.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur värma längan?
« Svar #51 skrivet: 17 okt-18 kl 09:00 »
Kan du inte ta lös hanbandet och flytta det i sidled ut från skorstenen, så sotaren blir nöjd?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hur värma längan?
« Svar #52 skrivet: 17 okt-18 kl 09:07 »
Pelletskamin har en låg rökgastempratur, så den får du säkert godkänd. Vi hade ett liknande problem när vi satte panna i källaren. Vi fick godkänt efter att vi hade stoppat i en stålslang i rökkanalen och fyllt med glimmer runt. Det var varken dyrt eller krångligt.
kretslopp

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #53 skrivet: 17 okt-18 kl 09:34 »
Ok Torbjörn då får man kanske vara lite försiktig.

Ensamhet, tror inte att kg lyckas uppbringa samma hållfasthet då hanbandet färster i takstolen. Blir lättare att växla av. Men då kag har lite snålt med tid och mycket snålt med pengar hoppas jag på en enklare lösning. Men förmodligen blir det det billigaste.

Kretslopp, har tänkt på pelletskamin och rör, men landar på 20.000 i materialkostnader där. 1200 lpm för rör och runt 10.000 för pelletskamin.

Ja hörni, kombinationen tidsbrist och snålt med pengar suger lite smått.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #54 skrivet: 17 okt-18 kl 09:51 »
Själv är bäste dräng, du pratade ju om en sån varmvägg tidigare. Jag förstår det som att det funkar på samma sätt som en kakelugn, men kanaler där rökgaserna går igenom. Borde de inte kyla ner på samma sätt som kakelugn? Har nån sett några ritningar på en sådan? Men hur provar man? Vill ju inte lägg ex antal timmar på att mura en sådan för att sen komma på att rökgaserna fortfarande är för varma för att det ska bli godkänt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #55 skrivet: 17 okt-18 kl 10:14 »
Det är någon på forumet som byggde en sådan med liggande kanaler, kommer inte ihåg användarnamnet, men han fick fina värden. Läste en del om tunga kaminer då, och här har du ett spår om du vill komma in i tänket http://mha-net.org/docs/v8n2/v8n2page2.htm

Rökgaserna kyls, och man kan bygga så att värmen går att plocka ut snabbare om man vill med hjälp av inmurade kanaler för rumsluftenförsedda med spjäll. Man kan behöva mura så att det finns möjlighet att köra bypass vid uppstart då draget kan bli för lågt i en egen konstruktion.


A och O är dock att få med sotaren på tåget, annars får man kämpa för att få rätt. Låt gärna honom komma med idéer så han känner sig delaktig. En del är svårflörtade, men de flesta kan dock en del. I alla fall har de sett fler eldstäder än vi andra.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #56 skrivet: 17 okt-18 kl 21:54 »
Tack för länk! Helt med på att sotaren måste smörjas för att få igenom något.

Har en Huskvarna 3026, med tappkran för varmvatten. Hör för mig att jag läst någon som kopplade på ett element på den. Kan det funka och vara värt besväret? Är ju inte optimalt att elda mycket i då inkastet är så litet men nu står den ju ändå där och vintern är i sikte. Enligt kalendern i alla fall. Räcker det med expansionskärl, radiator och rör? Är inte så insatt i vattenburet men försöker ack så hårt. 🙂

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Hur värma längan?
« Svar #57 skrivet: 17 okt-18 kl 22:17 »
Det är en mycket liten del av värmen från elden i en Husqvarna 3026 eller liknande som går till att värma upp vattenbehållaren, den är ju bara tänkt för att man ska kunna få tappvarmvatten - har man eldat i spisen någon timme för att laga mat så har man tillräckligt med varmvatten för att diska sedan.
Det är alltså ingen mening att försöka använda den som en kökspanna för att få ett element varmt.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Hur värma längan?
« Svar #58 skrivet: 17 okt-18 kl 23:13 »
Misstänkte det. Tack! Då kan jag lägga tankekraften på annat. På hyllan för resten av denna kväll. får bara slinka in med en fråga; kranen sitter som berget. Trasig och omöjlig att laga? Och hur är det med gärnen där man eldar, måste de vara i toppskick? Det ena är deformerat av värme och det andra ok men rostigt. Bakjärnet saknas. Misstänker att de är viktiga om man vill vara lite rädd om spisen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur värma längan?
« Svar #59 skrivet: 17 okt-18 kl 23:51 »
Kranen är nog inte trasig, men kan bli om du bara använder våld. Tror det kan gå om du värmer den lite försiktigt med en varmluftspistol.

Visst är det bra om järnen är i skick, men det blir varmt ändå ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser