Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get med diarré?  (läst 3357 gånger)

Elden

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Get med diarré?
« skrivet: 06 maj-15 kl 20:21 »
Kollar om nån här har några tankar om detta?? Har en get som killade i torsdags natt. Har nu varit lös i magen sen ett par dagar, och idag ville hon inte äta sitt kraftfoder (säd) och hade mindre mjölk i juvret än tidigare dagar. Åt senare lite havre och äpplebitar i ljummet vatten med salt och sirap. Har provat ge jäst-vatten men det var hon inte intresserad av. Har även varit lite ovillig till att killingen ska dia ett par gånger under dagen (men inte varje gång). Men det kommer mjölk när jag provar och hon låter mig göra det. Några teorier om detta?? Mina funderingar har gått kring antingen att hon reagerat på ökad kraftfodergiva, eller ev nån slags juverinflammation? Kan det finnas andra anledningar till att de blir dåliga i magen?
Gav henne vinbärs- och hallonkvistar nu och det åt hon gärna och har även ätit lite hö under dagen men inte så mycket som hon brukar tycker jag..


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get med diarré?
« Svar #1 skrivet: 07 maj-15 kl 06:29 »
Idisslar hon? Ser/hör du några magrörelser? Hur ser hennes mage ut?

Du har alltså gett henne jäst upplöst i fingervarmt vatten, men det ville hon inte ha? En annan effektiv kur mot såna här problem relaterade till de 4 magarna (som jag tror att det är) är att ge bakpulver, några matskedar rent i en skål (går även bra med bikarbonat eller faktiskt Samarin om du skulle ha det hemma). Detta gör miljön mer basisk, då en get som fått för mycket kraftfoder kan få en alltför kemiskt sur miljö och då trivs inte de små mikroorganismerna som jobbar i magarna med att bryta ner fodret.
Om hon inte idisslar alls, magen är uppsvälld och hon verkar ha ont, är det trumsjuka. Då bör du ge ett par deciliter vegetabilisk olja (matolja eller vad du har hemma) till geten att dricka. Risken är stor att hon inte vill, och du får använda någon tvångsmetod. Detta gör att de gasbubblor som finns i våminnehållet stiger upp till ytan och frigörs, och geten kan rapa upp dem. Om hon inte själv ställer sig med frambenen högt kan du hjälpa henne att göra det.
Fortsätt att ge grovfoder och sly, det är fiberrikt för magen att arbeta med!

Magproblem är inte heller ett typiskt tecken på juverinflammation.
Minskad mjölkproduktion tyder på magproblem, att hon inte klarar att få i sig tillräckligt med näring för att kunna fixa mjölk.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Elden

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Get med diarré?
« Svar #2 skrivet: 07 maj-15 kl 12:29 »
Magen är inte svullen, och hon verkar inte ha ont. Hör även kurr när jag lyssnar på den. Så tror inte det är trumsjuka. Men fortfarande lös i magen och inte så värst mycket aptit. Har inte gett henne nåt mer kraftfoder, men tänkte försöka med jäst nu igen och jag tror hon åt liite bakpulver. Om det beror på kraftfoder hur lång tid borde det ta innan det stabiliserar sig igen isåfall? Finns det andra anledningar till att de kan bli lösa i magen?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Get med diarré?
« Svar #3 skrivet: 07 maj-15 kl 14:27 »
Idisslar geten? Jag tycker det är svårt att höra ljud från magen, men idisslar den inte på flera timmar är något fel.


Eftersom hon killat nyligen låter det som om problem har uppkommit i samband med att det blev mer plats i magen, och geten kan därför ha fått våmstörningar pga det, och då skulle jag gissa på för mycket kraftfoder. Om hon har diarré pga kraftfoderförätning så bör du ha gett väldigt mycket, annars kan du utesluta det? Hur mycket gav du?
I min värld är för mycket om man ger 1kg per dag till en lantrasget som inte är van så stora givor. Den kan ju också ha lös avföring om den bara fått hö tidigare och du släppt ut på bete som är väldigt kraftigt. Men har den väldigt kraftig diarré är det värre än om den bara är lite lös i magen. Det bör gå över ifall du bara ger hö och håller henne inomhus.

Om geten inte idisslar så kan man ge något som heter vomstart som ska finnas att köpa på granngården. Det kanske är värt att prova.

En annan anledning till lös avföring är vissa sorters inälvsparasiter, men det kommer inte över en natt. Om du inte tagit träckprov så gör det, för vissa inälvsparasiter kan ta livet av geten.

macker

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Get med diarré?
« Svar #4 skrivet: 08 maj-15 kl 13:08 »
Hur mår geten i övrigt ? Jag tänker om det är något som har uppkommit i samband med killningen, typ kalkbrist. Har du känt över juvren så dom inte är spända och stör geten.
Är hon lös i magen eller är det riktig diarre

Elden

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Get med diarré?
« Svar #5 skrivet: 08 maj-15 kl 16:24 »
Idag är hon piggare igen! Äter och kommer springande som vanligt när det kommer nån.. Tror det var att det blev lite för mycket kraftfoder.. Tack för alla svar!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get med diarré?
« Svar #6 skrivet: 09 maj-15 kl 10:54 »
Ja, alla omställningar tar tid, både horomella (vid t ex en förlossning) och foderändringar.  Kul att hon repat sig, och välkommen till Gettavlorna, Elden!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser