Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)  (läst 44981 gånger)

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #20 skrivet: 23 sep-13 kl 19:54 »
Snickarn!
Vad använder du för material till innerväggar? OSB eller?
Va inne på din sida,men tror inte du hunnit dit ännu.Till innerväggarna alltså.
Mvh Rickard
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #21 skrivet: 23 sep-13 kl 20:14 »
En Fencl tror jag du kan bygga på ett enkelt husvagnsunderrede faktiskt. Jag misstänker att min första vagn var tyngre än så och den klarade en flytt på 40 mil bakom personbil :)

Det låter ju bra. Finns det något standardmått på husvagnsunderrede?

Du körde 40 mil med huset, men det var registrerat som långsamtgående fordon då,va?

Vad tror du om Fencl-designen?
Kommer jag ångra mig och vilja ha större?
Självklart ändrar man väl en del för att tillgodose ens personliga behov. Tänkte t.ex bara ha fönster åt ena hållet och vid "utbyggnaden" vid ingången. För att spara energi...
Men gillar idén med ett sovloft och ett loft för förvaring.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #22 skrivet: 23 sep-13 kl 20:30 »
Det låter ju bra. Finns det något standardmått på husvagnsunderrede?

Det finns inga standardmått, utan varje husvagnstillverkare bestämmer själv. Det enda som kan vara någotsånär standardiserat är spårvidden och möjligen avståndet mellan de längsgående balkarna.

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #23 skrivet: 23 sep-13 kl 21:40 »
Det var reggat som LGF ja. Mitt ex och hennes kille körde vagnen cirka 20 mil, stannade vid en sjö och lagade middag, badade och sov i vagnen. Dagen efter körde de vidare :)

Fencl är ju väldigt fin som alla Tumbleweeds hus men de är dåligt isolerade. Jag skulle välja att ha stående 2tum3 istället för 2tum4 och sen skulle jag lägga en liggande 2tum2 utanpå. Alltså tvärs de stående reglarna. På så sätt bryter du köldbryggan. Det går att bygga med så klena stående reglar när man bygger så litet. Sitter nu i en vagn som är byggd enbart med 2tum2 :) Byggd på ett husvagnsunderrede den med :)

Innerväggarna i nya projektet ska jag klä med pärlspont.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #24 skrivet: 23 sep-13 kl 23:18 »
Finns det något annat sätt att komma förbi byggnadslovet?
Som tex att mindre huskropp är flyttbar med kran och trailer? Eller måste det vara just hjul som gör att den är flyttbar! Men iof är det hjul på en trailer, men ni fattar nog vad jag är ute efter.
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #25 skrivet: 23 sep-13 kl 23:37 »
Den behöver inte hjul. Oavsett om den har hjul eller ej är det bygglov som gäller om du ställer upp den varaktigt. Men vem kollar på en gård utanför tätbebyggt område ;)

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #26 skrivet: 24 sep-13 kl 08:22 »
Beror väl lite på grannsämjan  ;)
Men det låter logiskt!
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #27 skrivet: 24 sep-13 kl 10:22 »
Men om man faktiskt flyttar den ett par gånger om året?  Hur långt behöver man månntro flytta den, och duger det med fram och tillbaka - en vinterplats och en sommarplats?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #28 skrivet: 24 sep-13 kl 14:08 »
Nu är jag inte lagkunnig, inte heller bryr jag mig särskilt mycket om alla dessa byrokratilagar som skapas i parti och minut, men jag ser ingen fara med bygglovet så läng huset faktiskt är flyttbart. Om myndigheterna får nys om att du bor i ett litet flyttbart hus, och de tycker att det ser permanent ut, så kommer de att säga att du skall komma in med bygglovsansökan. Då beställer du bara ut en bil och flyttar huset, helst ut ur kommunen. Så länge du är beredd på att flytta tror jag inte de kan klämma åt dig.

Huggorm

  • Gäst
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #29 skrivet: 24 sep-13 kl 15:23 »
Nu är jag inte lagkunnig, inte heller bryr jag mig särskilt mycket om alla dessa byrokratilagar som skapas i parti och minut, men jag ser ingen fara med bygglovet så läng huset faktiskt är flyttbart. Om myndigheterna får nys om att du bor i ett litet flyttbart hus, och de tycker att det ser permanent ut, så kommer de att säga att du skall komma in med bygglovsansökan. Då beställer du bara ut en bil och flyttar huset, helst ut ur kommunen. Så länge du är beredd på att flytta tror jag inte de kan klämma åt dig.
Eller om man trivs på platsen så kan man söka bygglov i efterhand. Priset för det skall ha sänkts rätt drastiskt nu.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #30 skrivet: 24 sep-13 kl 21:09 »
Det var reggat som LGF ja. Mitt ex och hennes kille körde vagnen cirka 20 mil, stannade vid en sjö och lagade middag, badade och sov i vagnen. Dagen efter körde de vidare :)

Fencl är ju väldigt fin som alla Tumbleweeds hus men de är dåligt isolerade. Jag skulle välja att ha stående 2tum3 istället för 2tum4 och sen skulle jag lägga en liggande 2tum2 utanpå. Alltså tvärs de stående reglarna. På så sätt bryter du köldbryggan. Det går att bygga med så klena stående reglar när man bygger så litet. Sitter nu i en vagn som är byggd enbart med 2tum2 :) Byggd på ett husvagnsunderrede den med :)

Innerväggarna i nya projektet ska jag klä med pärlspont.


Rätt enkelt att hitta lägerplats med det släpet kan jag tänka mig. Värt att köra i två dagar bara för att slippa flyttstäda också. :D

Hänger inte riktigt med på vad du menar med "tvärs de stående reglarna" för att bryta köldbryggan, förstår säkert om du hittar en bild. Men ingen brådska, har ju ingen vagn än! :D
Ja, isoleringen kanske inte är den bästa på dem. Men är det inte "bara" att göra tjockare väggar?
Har också funderat på att göra något som på den här bilden, att extraisolera rejält och inte ha några fönster åt nordsidan.

Pärlspont låter fint, förmodligen blir det gipsväggar och gratistapeter för min del.

Vet ni om det är krångligt att skriva/folkbokföra sig i en husvagn? Om det bara är att göra adressändring eller kommer dom kräva bygglov för att få en adress? Alltså om man t.ex hittar en gård att ställa vagnen på i ett halvår, om man skriver sig på gårdens adress?
Bygglov kan väl knappast behövas om stugan är under 15m2 ändå...
« Senast ändrad: 24 sep-13 kl 21:46 av Nikenik »

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #31 skrivet: 24 sep-13 kl 22:12 »
Kan man inte ha postbox då? eller poste restante?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #32 skrivet: 25 sep-13 kl 10:48 »
Senast jag kollade fick endast företag hyra postbox.   ::) ::)

  Om du inte har någon fast adress, så kan du begära "Särskild Postadress" på en särskild blankett hos Skatteverket.  Då kan du låta skicka din officiella post (som tas ur Folkbokföringsregistret) till någon vän eller annan adress som du själv väljer utan att vara skriven där.  Du kan låta skriva dig som bostadslös ("på församling"), men, jag lovar dig, det är ganska krångligt att leva så.  Enklare att försöka hitta någon du litar på och skriva dig där, så hämtar du posten där så ofta du kan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #33 skrivet: 25 sep-13 kl 22:41 »
Byggnadslovsregler bör inte diskuteras utan att man vet exakt vilken kommun det är frågan om. Sådana regler ingår ju i det kommunala självstyret, och både hur de ser ut på papperet och hur strängt de tillämpas kan vara mycket olika från kommun till kommun, det är ingen mening att lägga tankemöda på att spekulera utifrån hur det fungerar i någon annan kommun än den där vagnen/huset ska stå.

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #34 skrivet: 29 sep-13 kl 12:01 »
Det finns ju lastväxlarflak/maskinflak till lastbil.

Sen bör man tänka på bredden så att man får köra den på väg utan att behöva söka transporttillstånd.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #35 skrivet: 30 sep-13 kl 18:03 »
Maxbredden är 2,6meter i Sverige för släp, va?

Runargul

  • Inlägg: 57
    • Uppland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #36 skrivet: 06 okt-13 kl 18:07 »
Maxbredden är 2,6meter i Sverige för släp, va?
Om jag har tolkat Transportstyrelsen rätt,så kan släpet få vara 3,1 m i bredd med lite extra skyltning.
Det ska inte va för enkelt,då blir det tråkigt!

Nikenik

  • Inlägg: 113
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #37 skrivet: 07 okt-13 kl 22:39 »
Har nu pratat med min kompis om eventuell byggplats i lada över vintern. Det var ont om plats, dvs jag har ingen plats att kunna stå inomhus och bygga under vintern. Kostade iofs inte så mycket att fråga...

Han tyckte också att bygga "ett riktigt hus på hjul" också var ett för stort och krångligt projekt som bara riskerade att bli stående. Kanske inte helt obefogad kritik heller om man ska vara ärlig...  ::)
Han tyckte jag istället skulle köpa mig en gammal husvagn eller en "norrlandsvagn" och bara fodra om utsidan med träpanel.
Typ en sådan här vagn alltså:

Motiveringen var att den redan var isolerad, på hjul, skulle ta mindre tid att fixa och kosta mindre än att "bygga på riktigt".
Självklart känns ju inte tanken att bo som "trailer-trash" lika lockande som den fina stugan på bilden i början av tråden. Men jag sa att jag skulle tänka på det, vilket jag nu håller på med...

Vad tror ni?

Rent spontant tänker jag att en "norrlandsvagn" är byggd för att 3-4 jägare ska kunna bo trångt i några dagar och elda en massa ved/gas för att ha till värme,vatten och matlagning. Kanske inte blir så bekvämt att bo i själv med. Är det inte dålig isolering i dem också?
Skulle väl nästan vara bättre att köpa en färdigbyggd friggebod på bygghandeln, ställa den på en trailer och tilläggsisolera, eller?

Blir ju ett litet cirkelargument att man inte kan bygga något för att man aldrig har byggt något innan...

Sjaunja

  • Inlägg: 5542
    • -
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #38 skrivet: 07 okt-13 kl 22:45 »
Jag tror som så att vill man verkligen bygga vagn och har det drivet som krävs så låter man ingen så tvivel hos en. Finns tvivel så ror man det inte i hamn oavsett kunskap eller ej.  Jag hoppas verkligen du lyckas med din plan, för vagnslivet är ett gott liv :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Trailer för ett "Tiny house" (hus på hjul)
« Svar #39 skrivet: 07 okt-13 kl 22:46 »
Man skall inte fega för mycket, du lär dig ju under tiden. Och du får också blandade mothugg/förslag här. Jag skulle inte snobba till en befintlig vagn. Det är trevligare att inte blanda material för mycket. Folk som klär in halvruttna hus i fin panel finns det för gott om.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser