Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva med pistol?  (läst 13857 gånger)

Fordson

  • Inlägg: 475
Avliva med pistol?
« skrivet: 01 mar-11 kl 11:24 »
1) Får man avliva t.ex får med pistol om man "bara" har licens för klubbskytte?

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-11 kl 11:27 »
Nej

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-11 kl 13:30 »
Jag är inte säker på att en pistol kal 22lr (vilket väl torde vara vanligast) ens kommer upp i laglig E0....
Ett jaktgevär är däremot tillåtet, för lamm och tackor så är klass 4 OK, baggar kräver formelt klass 3. Kraven på hagel minns jag inte.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-11 kl 13:38 »
Jag är inte säker på att en pistol kal 22lr (vilket väl torde vara vanligast) ens kommer upp i laglig E0....
Ett jaktgevär är däremot tillåtet, för lamm och tackor så är klass 4 OK, baggar kräver formelt klass 3. Kraven på hagel minns jag inte.

Det spelar ingen roll hur kraftigt vapnet är. Är det reggat för målskytte så får det inte användas till att avliva djur, oavsett.
Det är alltså egentligen inte avlivarens kvalifikationer som avgör, utan vad vapnet är registrerat att användas som. Jag som har jägarexamen får fortfarande inte låna min morbrors målskytte-pistol när jag ska avliva kaniner. Även om det vore jävligt praktiskt...  ::) ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #4 skrivet: 01 mar-11 kl 14:25 »
Det spelar ingen roll hur kraftigt vapnet är. Är det reggat för målskytte så får det inte användas till att avliva djur, oavsett.
Det är alltså egentligen inte avlivarens kvalifikationer som avgör, utan vad vapnet är registrerat att användas som. Jag som har jägarexamen får fortfarande inte låna min morbrors målskytte-pistol när jag ska avliva kaniner. Även om det vore jävligt praktiskt...  ::) ;)

/Sara

Alldeles rätt och riktigt. Men jag tänkte snarast på om man hade en pistol avsedd för jakt, t.ex. grytpistol. Grytpistolens korta pipa gör antagligen att man inte kommer upp i laglig E0 ens med HV ammo.  Att det ändamål (t.ex. jakt) som står på licensen är det avgörande konstaterades redan indirekt i inlägg nr 2. Men det är mycket bra att du förtydligar det hela, det gjorde inte jag.

9 mm parabellum kommer för övrigt upp i klass 3 och 357 magnum klass 2 se bilagan i http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #5 skrivet: 01 mar-11 kl 14:55 »
Alldeles rätt och riktigt. Men jag tänkte snarast på om man hade en pistol avsedd för jakt, t.ex. grytpistol. Grytpistolens korta pipa gör antagligen att man inte kommer upp i laglig E0 ens med HV ammo.  Att det ändamål (t.ex. jakt) som står på licensen är det avgörande konstaterades redan indirekt i inlägg nr 2. Men det är mycket bra att du förtydligar det hela, det gjorde inte jag.

9 mm parabellum kommer för övrigt upp i klass 3 och 357 magnum klass 2 se bilagan i http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2002/NFS2002-18.pdf


Vi kompletterar varandra. ;)

Att jag valde att poängtera att skyttens behörighet inte har nåt med saken att göra beror på TS ordval i sitt inlägg: "Får man avliva t.ex får med pistol om man "bara" har licens för klubbskytte[/b]?
Jag tolkade det som att man menade får, eller nåt annat djur. Och så tolkade jag det som att TS trodde att själva avlivarens licens hade relevans i fallet. :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #6 skrivet: 02 mar-11 kl 07:55 »
Just det ja. Laglig E0 (dvs kulans energimängd vid vapnets mynning) skall vid avlivning av tacka och lamm med kulvapen vara 150 joule. Ett salongsgevär kommer upp i detta med höghastighetsammo (HV), men inte med standard eller sub sonic ammo.

För den som är road av sådant så testade jag 8 sorters HV ammo i min 22LR för ett tag sedan. De gick väldigt olika bra i mitt vapen, resultatet hittar ni här:
http://lipoptena.blogspot.com/2010/12/22lr-ammo.html

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Avliva med pistol?
« Svar #7 skrivet: 02 mar-11 kl 08:21 »
Jag har inga intentioner eller önskemål att skjuta vare sig älg, rådjur eller annat jaktbyte. Däremot skulle jag vilja kunna nyttja eldvapen i praktiska syften så som avliva sjuka eller skadade tamdjur. Även kunna skydda dessa mot t.ex varg angrepp. Möjligen också för att skjuta bort vildsvin från åkermark. Jag förstår syftet med jaktexamen men när man inte är intresserad av jakt är det svårt att musta upp intresset för en examen. Jag tycker det borde finnas någon slags gårdslicens eller dylikt. Tråkigt.

Ps.
Jag har inget emot jakt alls, brukar gå drev ibland. Men jag har inget önskemål att delta i själva skjutandet.
Ds.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #8 skrivet: 02 mar-11 kl 08:29 »
Är djuret skadat eller sjukt och måste avlivas så torde ju val av vapen eller eventuella licenser vara egalt.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #9 skrivet: 02 mar-11 kl 08:43 »
Teoretiskt så ska du kunna ta målskyttegeväret för att avliva skadade djur .
MEN i praktiken fungerar det inte så .
Polisen är väldigt strikta i sina bedömingar och det blir oftast utredningar om jaktbrott eller brott mot vapenlagen .
Ofta med indragna vapen som följd .

Och att vilja ha ett vapen utan intresse ? Vapen är farliga en kula från en liten 22lr går ca 1 km innan den stannar om det inte finns hinder på vägen .
Är man ointresserad av att lära sig skytte och jakt ska man inte ha vapen heller det är för riskfyllt och djur kommer till skada och jägarna får ta skylden .

Jag har jagat sedan jag var 19-20 år , tävlat i skytte både gevär och pistol . Jag vet vad som ligger bakom för att bli en bra och säker skytt .
Så skaffa en slaktmask så kan ni döda ett får tex hemma . Ta kontakt med jägare på orten och erbjud dem jakten på räv och vildsvin .
För allas skull .

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #10 skrivet: 02 mar-11 kl 08:44 »
Är djuret skadat eller sjukt och måste avlivas så torde ju val av vapen eller eventuella licenser vara egalt.

Jag håller med, men jag är inte säker på att juridiken gör det....

Ulric Eriksson

  • Gäst

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #12 skrivet: 02 mar-11 kl 10:01 »
I princip skulle man väl kunna säga att det finns lagstiftningar som står mot varandra. Har du ett allvarligt sjukt eller skadat djur så ska det avlivas så snabbt som möjligt. Samtidigt som du har en pistol som inte får användas för att avliva djur.

Om nu situationen uppstår så ställs man ju inför dilemmat att ta pistolen och bryta mot den regeln eller att inte använda pistolen och bryta mot djurskyddet.

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Avliva med pistol?
« Svar #13 skrivet: 02 mar-11 kl 10:11 »
"Och att vilja ha ett vapen utan intresse ? Vapen är farliga en kula från en liten 22lr går ca 1 km innan den stannar om det inte finns hinder på vägen .
Är man ointresserad av att lära sig skytte och jakt ska man inte ha vapen heller det är för riskfyllt och djur kommer till skada och jägarna får ta skylden ."

I en gårdslicens skulle givetvis säkerhet etc ingå. Vidare hade staten inget emot att jag sköt AK4 för fulla muggar vid den mogna åldern av 19 år!

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #14 skrivet: 02 mar-11 kl 10:38 »
Jägarexamen handlar inte bara om jakt och vapen utan mycket mer om naturskydd , biotopvård och viltvård .
Alltså mycket mer än att "bara" fylla frysboxen med kött eller att meja ner allt levande i sin väg .

Och har man inte intresset av biotoper , naturskydd eller viltvård , som är en del av landsbyggden och allt den står för ...........

Gårdslicens , titta på jägarexamen och vad som ingår i den innan du dömmer ut den .......

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Avliva med pistol?
« Svar #15 skrivet: 02 mar-11 kl 10:53 »
Jag får väl göra det. Jag förstår mycket väl principen med jägarexamen och håller med om att det är mer till jakt än själva skjutandet.
Det är bara det att det är mycket "overhead" för mina behov. Nåväl det funkar ju nu också. Och skjuta Varg är väl inte så aktuellt för mig i vilket fall. Kan inte riskera fängelse med 4 barn att försörja.

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #16 skrivet: 02 mar-11 kl 11:00 »
Att ta jägarexamen är väldigt lärorikt. Rekommenderas till såväl de som ämnar börja jaga som till de som "bara" är intresserade av naturen.
Det första jag tycker man skall göra är att låna hem böckerna och kika lite i dem först, verkar de astråkiga kanske man inte skall ge sig i kast med det hela...

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #17 skrivet: 02 mar-11 kl 11:08 »
Jag tyckte också att det var väldigt lärorikt att ta jägarexamen.  :) Kul hade vi också!  ;D Men det är klart, det kostar ju en slant... Och sen kostar vapenskåp och vapen en slant till...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #18 skrivet: 02 mar-11 kl 14:14 »
Jag tyckte också att det var väldigt lärorikt att ta jägarexamen.  :) Kul hade vi också!  ;D Men det är klart, det kostar ju en slant... Och sen kostar vapenskåp och vapen en slant till...  ::)

/Sara

Å sen får man ett växande vapenintresse och börjar byta vapen i jakten på det vapen som passar en själv absolut bäst. Efter ett par byten kostar det helt plötsligt en hel del... Säger han som köpte en ljuddämpare igår och lämnade in bössan till en vapensmed för vissa modifieringar (kapning, kröning, gängning).  :-[

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #19 skrivet: 02 mar-11 kl 14:17 »
Å sen får man ett växande vapenintresse och börjar byta vapen i jakten på det vapen som passar en själv absolut bäst. Efter ett par byten kostar det helt plötsligt en hel del... Säger han som köpte en ljuddämpare igår och lämnade in bössan till en vapensmed för vissa modifieringar (kapning, kröning, gängning).  :-[

He he... jag har tack och lov inte riktigt kommit dit... än... ;) Jag har VERKLIGEN inte råd med såna extravaganser just nu...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 4 användare
silas, javill, Galaxie, uggletorpet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser