Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga 50kvm växthus  (läst 1631 gånger)

Jepsson

  • Inlägg: 40
    • Dalsland
Bygga 50kvm växthus
« skrivet: 13 feb-19 kl 14:49 »
Hej,

Vi har tänkte oss att bygga ett växthus av gamla fönster vi har samlat ihop. Det ska bli ca 10x5 meter.
Tanken är att det ska bli kanalplast på taket.

Första funderingen är vilken typ av takstolar som passar. Jag vet att man kan lägga en balk i taket och göra sparrar upp mot den för att inte få några takstolar, men jag tycker det verkar käckt att ha en regel i varje takstol som går horisontellt mellan väggarna. Då kan man ju använda dessa till uppbindning av tomater etc. Dock får man ju inte lika bra "rymd" i huset.

Är det någon som har några tankar om det här med vilken typ av takstol och också hur grova de behöver vara?
Just nu är de inritade för att passa 10mm kanalplast med cc 1060mm. Vi bor precis mittemellan snözon 2.0 och 1.5(kN/m2).


Jag behöver också hjälp med övergången till "farstun" där taket ska gå i 90°, i vanliga hus brukar man väl ha en plåtränna men hur gör man här?

Det finns fler funderingar också, men de kanske vi kan ta senare  ;D

Mvh
Jesper
« Senast ändrad: 13 feb-19 kl 15:09 av Jepsson »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser