Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  murstocksalternativ?  (läst 7023 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
murstocksalternativ?
« skrivet: 12 nov-06 kl 15:13 »
Måste man ha en murstock? Vad gör en murstock för nytta mer än att leda bort gaser? Jag ser att alla inte verkar ha en murad skorsten, en del ha ett plåtrör som sticker upp ut taket, är det ett alternativ om den murstock jag har nu måste rivas?

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #1 skrivet: 12 nov-06 kl 16:59 »
detta verkar vara ett alteernativ?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=31827

 Installerar man detta istället för murstock/skorsten? Då kan jag riva murstocken och sätta detta genom inner/uttertak och ansluta med ett rör till kaminen!  :o :)
« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 17:08 av AntiUrban »

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:murstocksalternativ?
« Svar #2 skrivet: 12 nov-06 kl 17:03 »
Hej!

Förstarådet från mig är att du resonerar med soteriet i din kommun!

Vi installerade braskamin i fjol, och skorstenen var av dubbla plåtrör med mineralull som isolering. Den kom i längder om ca 1 m som man bara staplade på varandra tills man var ute och 1 m ovanför takåsen.

Edgar

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:murstocksalternativ?
« Svar #3 skrivet: 12 nov-06 kl 20:20 »
Det jag kan tänka mig är positivt med en murstock är att den kan bli uppvärmd och hålla värmen ett tag. Det borde dock en riktig täljstenskamin också göra.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:murstocksalternativ?
« Svar #4 skrivet: 12 nov-06 kl 20:24 »
En murstock lagrar en del av värmen som röken ger ifrån sej, och det gör inte dom lösa "rören" vad jag kan förstå. Såna skorstenar har väl mest dom som inte har en murstock i huset, och senare kommer på att dom ska elda med ved.

Riva murstocken är ingen bra idé, då jag tror att den ger huset en viss stadga.

Edit: Har visst skrivit om vartannat med Sar...och eftersom vi är 2 med samma åsikt har vi rätt! :D
« Senast ändrad: 12 nov-06 kl 20:26 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:murstocksalternativ?
« Svar #5 skrivet: 13 nov-06 kl 01:04 »

Edit: Har visst skrivit om vartannat med Sar...och eftersom vi är 2 med samma åsikt har vi rätt! :D

Just det ;)!

Har du förresten någon aning om hur länge murstocken h¨åller värme? Några timmar? Ett dygn?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:murstocksalternativ?
« Svar #6 skrivet: 13 nov-06 kl 08:05 »
Måste man ha en murstock? Vad gör en murstock för nytta mer än att leda bort gaser? Jag ser att alla inte verkar ha en murad skorsten, en del ha ett plåtrör som sticker upp ut taket, är det ett alternativ om den murstock jag har nu måste rivas?

Varför måste din murstock rivas?

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #7 skrivet: 13 nov-06 kl 08:22 »
Varför måste din murstock rivas?

För att den har satt sig och står och lutar. Om den sätter sig mer så kommer den att ta med sig huset. Dessutom så rör ju marken sig en hel del hör nän bilar far förbi. Jag är rädd att murstocken ska kränga sönder taket. Om den lutar så vickar den ju när tryckvågen går genom marken. en liten sättning ner vid roten blir rätt stor uppe vid taket.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Re:murstocksalternativ?
« Svar #8 skrivet: 13 nov-06 kl 22:28 »
Just det ;)!

Har du förresten någon aning om hur länge murstocken håller värme? Några timmar? Ett dygn?

Minst ett dygn skulle jag tro.

AntiUrban:

Resten av huset har väl satt sej en hel del oxå? Murstocken kan mycket väl vara den fastaste punkten i huset. Eller har det varit extrema sättningar i just den?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:murstocksalternativ?
« Svar #9 skrivet: 14 nov-06 kl 08:17 »
En murstock får ha ganska stor utbredning för att ge någon vidare stabilitet. Tegelstenarna kan anses stablade på varandra då murbruket ofta har slutat att ge något fäste mellan stenarna efter något hundratal år.

Jag har plockat ner en skorsten och det var inte svårt att få loss stenarna. Bara att lyfta bort dem. Visserligen var det längst upp i skorstenen så de kanske sitter bättre längre ner får man hoppas.

Snarare behöver skorstenen stöd av huset men det går inte då huset rör sig.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #10 skrivet: 14 nov-06 kl 08:28 »
Murstocken lutar så mkt att jag mellan innertak och innergolv kunnat mäta en differens på 60mm. Ovanför innertaket är väl skorsten 2m till, och under golvet 1,5m. Det det blir ganska mkt gissar jag.

Jag kan inte säga om den bör/måste rivas, det är en spekulation. Jag nämner detta på sista inlägget på denna sida: http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=66;action=display;threadid=12175

Vad jag vet är att huset rör sig när tunga fordon far förbi, och att det läcker på den sida avv skorsten som murstocken lutan från. Det har jag tolkat som ett möjligt tecken på att murstocken kränger bort plåten där när den lyfts av tryckvågor i marken. Men jag spekulerar, jag vet inte. Jag ska försöka mäta om den rör sig på nått sätt.  
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 08:31 av AntiUrban »

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #11 skrivet: 14 nov-06 kl 08:30 »
Just det ;)!

Har du förresten någon aning om hur länge murstocken h¨åller värme? Några timmar? Ett dygn?

Det beror på hur varm den var när brasan släcktes!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:murstocksalternativ?
« Svar #12 skrivet: 14 nov-06 kl 17:02 »
Antiurban!

Sätt en penna på en träbit. Sätt träbiten på skorstenen. Låt pennan ligga och rita av sig på ett pappersark tejpat på golvet/bjälke eller vad du har som hör till huset.

När skorstenen/huset rör sig får du ett streck på papperet.

En enkel datalogger på hedenhösvis.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #13 skrivet: 14 nov-06 kl 20:51 »
Problemet är att huset rör på sig när det påverkas.  ;D ;)

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:murstocksalternativ?
« Svar #14 skrivet: 14 nov-06 kl 21:43 »
Jag tänkte att du behöver kolla så att inte skorstenen går emot något i  huset.

Då kan den ju få skorstenen att bräckas och bli otät. Då kan du se hur nära skorstenen är "hålet" i huset.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #15 skrivet: 15 nov-06 kl 10:00 »
Nja, taket är nybutt så detta är nog anpassat för denna skorsten.

För att mäta om murstocken vickar så ska jag montera ett lod med en tung vikt längst ned. Det kommer att vara en penna på lodet. Då ser jag om den rör sig!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:murstocksalternativ?
« Svar #16 skrivet: 15 nov-06 kl 16:19 »
Bra!

Då kan du se om timmerbilen gått förbi eller om 5-bussen passerat redan.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:murstocksalternativ?
« Svar #17 skrivet: 15 nov-06 kl 17:38 »
Jag gör en tidlista och sänder till lockaltidningen såklart, god medborgare som jag är!  :P

louise

  • Gäst
Re:murstocksalternativ?
« Svar #18 skrivet: 22 nov-06 kl 17:48 »
"Fuktsystemet" i gamla hus bygger på att murstocken är varm. Det är väl framför allt vinden som behöver murstockens värme om man inte har en inredd uppvärmd vind. Nya rör blir inte varma precis som du säger. Sätt in nån annan liten värmekälla på vinden.

Å så behövs skorstenen för drag och ventilation av fuktig luft, men det får du ju även med en ny skorsten, bara du eldar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser