Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasfråga  (läst 3016 gånger)

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
Rasfråga
« skrivet: 14 aug-17 kl 19:04 »
Hej.
Jag undrar om det finns någon ras som är lättare än andra?

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rasfråga
« Svar #1 skrivet: 14 aug-17 kl 22:10 »
Menar du färrer kilo, eller menar du lättare att sköta, eller ...  ?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Rasfråga
« Svar #2 skrivet: 14 aug-17 kl 22:59 »
Menar du färrer kilo, eller menar du lättare att sköta, eller ...  ?

Nog lättare att sköta tänkte jag..
För eftersom gården är i Västergötland så funderade jag på jämtget

Postat med Alternativ.nu´s app


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rasfråga
« Svar #3 skrivet: 14 aug-17 kl 23:02 »
Då föreslår jag främst någon av våra inhemska härdiga allmogeraser.  Som är anpassade till vårt klimat, och hellre slutar producera mjölk än blir sjuka, om det skulle bli brist på mat.  Och att du är mycket noga med den där första geten du skaffar, för hon blir ju stammor till alla dina!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Rasfråga
« Svar #4 skrivet: 15 aug-17 kl 08:15 »
För eftersom gården är i Västergötland så funderade jag på jämtget


Visst kan en ha jämtgetter i Västergötland men de är ursprungligen anpassade till fäbodbete och mjölkhanteringen där. Jag skulle nog titta litet på göingegeten, en robust och tålig ras.

Sara Marberg

  • Inlägg: 23
SV: Rasfråga
« Svar #5 skrivet: 15 aug-17 kl 11:48 »
Tack för svar. Då får de bog bli göingeget. Det stod mellan jämtget och göingeget om de inte fanns någon specifik nybörjar ras

Postat med Alternativ.nu´s app


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Rasfråga
« Svar #6 skrivet: 15 aug-17 kl 12:29 »
Det är också betydligt lättare att få tag på avelsdjur om du bor i Västergötland och tänker dig ha göingegetter, för de är den vanligaste allmogerasen i Götaland.
Oavsett vilket ras du väljer, så ska de skötas på samma sätt. Det som vissa kan uppleva som svårt är att lära sig mjölka, för vilken ras du än har så producerar de mjölk när de fått killingar (och vissa även utan att ha fått killingar, "jungfrumjölk" kallas det), och det händer att en blir tvungen att mjölka även om det inte var syftet med gethållningen från början. En killing kanske är dödfödd eller dör som liten, du kanske säljer killingen medan geten fortfarande har mjölk, eller du kanske får en jungfrumjölkare.
Jag skulle råda dig att ta kontakt med allmogegetföreningen och efterlysa en mentor i närheten av där du bor, som kan hjälpa dig och ge tips och råd innan du köper dina första getter. Du kan besöka henom och få se praktiska lösningar på saker och ting och kanske också lära dig mjölka :) . (Det går förstås lika bra att lära sig på en mjölkko eller ett -får, tekniken är samma.)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Rasfråga
« Svar #7 skrivet: 15 aug-17 kl 12:42 »
Ja, att mjölka kan ibland upplevas som ett nödvändigt ont.  Nödvändigt för getens hälsa, men jobbigt att alltid vara tvungen att göra det, både när man är frisk och sjuk, både när man är hemma och när man måste åka bort ...

  För de första övningarna i handmjölkning föreslår jag FiasCo Farms "The glove lesson" - en plasthandske med ett litet hål längst ut i ett finger föreställer en spene, och när du kan pressa ut vatten genom det hålet kan du börja öva på en levande get eller ko.  Öva med båda händerna, och ge dig inte förrän du kan få en hård stråle, som verkligen sprutar.

  Mina lantrasgetter gav sin mjölk till killingarna i början på säsongen, men när betet blev bättre frampå sommaren så ökade getternas produktion, samtidigt som killingarna började äta mer av betet, då blev det litervis över till mig!

  Mitt grundtips är att försöka besöka mer än en getgård, för mesta inspiration!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser