Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planer för 2018 och förberedelser för 2019?  (läst 4853 gånger)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« skrivet: 19 feb-18 kl 22:39 »
Vad är era planer/ mål för 2018?
Hur skall ni göra?
Vad är ert mål inför invintringen?

Själv så planerar jag att utöka antalet bigårdar så att det blir lite buffert i var bigård för dåligt drag och dåligt väder då jag kan ha färre kupor per bigård (inte så många som konkurrerar om det lilla som finns), läxa från 2017 :'(

Sedan så skall diverse flaskhalsar med silning av honung och hantering av avtäckningsvax/ vax- honungs blandning lösas.

Invintring, öka antalet invintrade samhällen och invintra enl janos filosofi, försöka att komma så nära 0% i förluster som möjligt.

Skriv av er och inspirera andra med era tankar och få lite konstruktiv feedback så det blir lite enklare och mycket bättre 2018 och 2019 än vad 2017 var.


« Senast ändrad: 19 feb-18 kl 23:16 av hofboss »

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #2 skrivet: 20 feb-18 kl 20:12 »
Planerna för 2018 är att köpa våra första kupor och samhällen.
2017 gick åt till att lära nu är det dags på riktigt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #3 skrivet: 20 feb-18 kl 20:53 »
Mina planer är att försöka att undvika att göra de misstag jag gjort tidigare, men jag vet att jag kommer att göra nya, vet bara inte vilka

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #4 skrivet: 21 feb-18 kl 07:46 »
Ytterligare ett svar som inte är speciellt detaljrikt.. men jag ska försöka övertala en släkting att ha några kupor hos mig och på den vägen få lära mig efterhand genom "handledning". Är så nyfiken och förväntansfull! (Fast först måste planen ju gå igenom)

Postat med Alternativ.nu´s app


Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #5 skrivet: 21 feb-18 kl 13:47 »
Halloj,

Ja 2018 har jag tänkt mig vara en massiv expansion om jag nu klarar av det. Redan bokat upp mig på 10st paketbin och planerar att eventuellt lägga en beställning på ett antal avläggare hos LPs. Har i dag 10st samhällen själv som jag vintrade in med lite besvär så jag hoppas dom skall klara sig med minimala förluster.

Målsättningen 2018 är iaf att när det blir dags vintra in minst 30st samhällen gärna fler. Kostar ju en del men jag hoppas att inom några år kunna få lite fart på affärerna så att man går plus istället. Vore skönt att kunna gå ner i arbetstid på det vanliga jobbet och istället lägga mer tid på familj, hus och djur.

Annars kommer det mesta fokuset ligga på att försöka ställa i ordning ett utrymme för avtäckning, slungning och tappning av honungen. 4 års biodling varav 2 år där jag slungat i köket för vad jag hoppas är sista gången då det blir en del kladd som sambon inte uppskattar.
Kan hända den manuella slungan byts ut mot en motordriven historia, beror lite på hur mycket det blir att slunga själv. Har inte slungat mer än 30-50kg till mig själv och lämnat bort resten till en bekant som skött avtäckning, slungning och sedan köpt upp den honungen som blivit. Praktiskt iom att man slipper mycket arbete själv.

Mvh,

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #6 skrivet: 21 feb-18 kl 16:34 »
Låter bra, men mitt råd är att inte köpa 10 till, lägg istället pengarna på material, det behövs, och gör sedan 20 avläggare i sommar. Om du klarar det så har du expanderat till lägre kostnad och också skaffat nödvändig erfarenhet. Klarar du det inte så är det inte lönt att köpa 10 till till de du redan har.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #7 skrivet: 21 feb-18 kl 18:11 »
Låter bra, men mitt råd är att inte köpa 10 till, lägg istället pengarna på material, det behövs, och gör sedan 20 avläggare i sommar. Om du klarar det så har du expanderat till lägre kostnad och också skaffat nödvändig erfarenhet. Klarar du det inte så är det inte lönt att köpa 10 till till de du redan har.

Jag instämmer. Har du redan 10 sh, och har beställt 10 paket med bin, så får du misslyckas rejält om du inte lyckas invintra 30 sh i augusti utan att köpa in fler avläggare.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Viper

  • Inlägg: 28
    • Västergötland
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #8 skrivet: 21 feb-18 kl 22:27 »
Jag instämmer. Har du redan 10 sh, och har beställt 10 paket med bin, så får du misslyckas rejält om du inte lyckas invintra 30 sh i augusti utan att köpa in fler avläggare.
Nä men som jag skrev minst 30 samhällen gärna fler. Räknar med att göra ett antal avläggare själv av mina egna samhällen dock får man väl invänta våren se om alla klarat vintern först. Är först då man vet vad man har att arbeta med.

Men ja material är något som en behöver också så det gäller att hitta en balans mellan utökning av både bimassa och inköp av material. Kanske blir att jag köper drottningar istället för att göra avläggare som kommer igång fort med ramar från mina egna samhällen. Gjorde 5st samhällen i somras genom att plocka någon ram här och där från egna kupor och tillsätta 5 parade fina drottningar i nya små avläggare som tog riktigt fin fart.

Kan inte våren komma snabbt så en kan få skrida till verket. :)

Mvh,

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #9 skrivet: 21 feb-18 kl 23:34 »
Om du utökar från 10 till 30+ samhällen så är det stor risk att du får det jobbigt med flaskhalsar i ditt biodlande, tänk bara om din kompis som slungar åt dig får förhinder innan du får till en egen lokal, skall du då slunga 60-120 skattlådor i ditt kök? Då lär ditt förhållande bli ansträngt.
Nästa fråga är om du har avsättning för hela din skörd om din kompis inte kan ta merparten.
Öka till 20 och använd övrigt kapital till att lösa problem/ flaskhalsar/ utrustning/ lokal, löser du dom med överkapacitet så kan du växa året efter.
Det är lätt att vilja för mycket i början och ställa till problem för sig.
När jag gick från 8 till 15 samhällen så blev silning av honung en stor flaskhals, silen satte snabbt igen och jag hade bara två silar så det blev stopp i slungningen, avtäckningsvaxet var nästa problem, att separera honung och vax blev en klistrig och utdragen händelse.
Tänk till och lycka till.





 
« Senast ändrad: 22 feb-18 kl 22:17 av hofboss »

Behave

  • Gäst
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #10 skrivet: 23 feb-18 kl 10:37 »
Hej!
I somras hade jag väldigt svårt med att få drottningarna parade (4 misslyckade av 5 möjliga!). De kläcktes och sedan hände ingenting. Nu inför 2018 har jag tänkt att jag ska skapa 6-7st 5-ramars avläggare att ha vid sidan av de andra samhällen, för att maximera tillgång och chansen att få till parade drottningar. Dessa 5 ramarslådor är redan ihopsnickrad. Tanken är att de ska bildas med 2 ramar täckt yngel med drottningcell, en ram foder/pollen och två ramar mellanväggar.
Dessa har jag tänkt, ska finnas i första hand, som en resource till produktionssamhällen. Man ska kunna flytta över ramar vid behov och ta ut ramar vid trängseln. Förhoppningen är att dessa kommer att skapa större säkerhet och flexibilitet för någon som jag, som bara har ett fåtal samhälle och bedriver ingen organiserad drottningodling. Dessutom tycke jag det skulle kunna var ett bra sätt att öka ens kunskap och på sikt skicklighet.  I slutet av säsongen kan dessa antingen övervintras för sig, slås ihopa med andra för att skapa övervintringsdugliga samhällen, eller säljas.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #11 skrivet: 23 feb-18 kl 15:50 »
Nu inför 2018 har jag tänkt att jag ska skapa 6-7st 5-ramars avläggare att ha vid sidan av de andra samhällen, för att maximera tillgång och chansen att få till parade drottningar. Dessa 5 ramarslådor är redan ihopsnickrad. Tanken är att de ska bildas med 2 ramar täckt yngel med drottningcell, en ram foder/pollen och två ramar mellanväggar.

Hjälpe mig! 2 ramar täckt yngel i en liten avläggare på 5 ramar?! Avläggarna kommer att "spränga väggarna" på nolltid då ynglet kryper! 1 ram täckt yngel ger 3 ramar fullt besuttna med utkrupna bin... Samtidigt innebär 6-7 sådana avläggare att du måste offra 12-14 täckta yngelramar från andra samhällen, vilket kan ha sina nackdelar även det.

För övrigt undrar jag varför avläggarna ska skapas med yngel över huvud taget, om målet är högsta möjliga parningsprocent i dessa?

Frågorna är skrivna för att väcka lite eftertanke.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Behave

  • Gäst
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #12 skrivet: 24 feb-18 kl 09:25 »
Du har nog rätt at det är säkerligen tillräckligt med 1 ram täckt yngel.
Syftet däremot är inte att nå högsta möjliga parningsprocent. Syftet är öka flexibilitet för mig som ha inte så många samhällen. Om till exempel man hitta en ram med en svärmcell i ett starkt samhälle, kan man lätt utnyttja detta som en resurs genom att flytta över detta och starta upp en avläggare. Samtidigt, om man skulle råka förlora en drottning under året, ersätts denna direkt från en av dessa avläggare.
Och inte att förringa är att man lär sig massor på vägen.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #13 skrivet: 24 feb-18 kl 12:24 »
Om du använde parningskupor förra året när du lyckades med en av fem så kanske det är bättre att försöka komma på vad som var fel och vad du gjorde rätt. det kan inte vara något stort fel, för i så fall hade ingen lyckats. Och jag skulle inte vara så säker på att det är själva parningen, den sköter bina själva, det kan lika gärna vara mottagandet efteråt. Den nyparade drottningen behöver tas väl om hand med värme och foder i en ostörd kupa. Att använda två yngelramar med mycket påsittande bin (de måste kunna hålla värmen på nätterna) kostar för mycket i resurser, du kan då bara göra några stycken och om parningen misslyckas är investeringen borta, nästan.

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #14 skrivet: 27 feb-18 kl 11:15 »
Någon som kan ge råd om hur jag ska utöka min biodling inför 2019? Jag har sex st kupor idag och vill öka så mycket det går under 2018 för att nå (invintra) ett antal utav 50 kupor 2019!
Jag börjar planera och införskaffa mtrl nu men det är en hel del att tänka på, så lite tips och råd behövs. Honungs produktionen är av mindre betydelse under tiden som bigården växer.
Har sett på forumet något som heter idioten men vet inte hur det går till! Kanske inte heller rätt väg att gå för mig? Oerfaren med två säsonger bakom mig.
/Christer


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #15 skrivet: 27 feb-18 kl 11:40 »
"Idioten" är rätt väg att gå om man har som huvudsyfte att snabbt utöka antalet bisamhällen. En kort beskrivning av metoden:

Varje samhälle delas i 5 delar, varav 4 delar får varsin äggläggande Ungdrottning. Delningen ska ske så tidigt som möjligt på säsongen, och alla 5 delarna måste alltid fodras då det är antingen dragfattigt eller dåligt flygväder. Skulle en sådan avläggare av någon anledning misslyckas, så ska den slås samman med en annan utan att man ödslar onödig tid på den, och istället delar man ett annat samhälle på nytt och tillsätter en ny äggläggande Ungdrottning, alternativt finner man sig i att ha ett samhälle mindre till invintringen.

Metoden kräver ett visst mått av erfarenhet, och ett stort mått av insikt i när det råder goda dragförhållanden i omgivningarna eller ej.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #16 skrivet: 27 feb-18 kl 12:02 »
OK, tack Thomas! 
Det blir att beställa ett gäng drottningar då (18) st till,  eller så många som jag kan få tag på. De som jag har beställt (6) st får jag runt midsommar, är det tillräckligt tidigt och hur "sent" kan jag göra delningen?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #17 skrivet: 27 feb-18 kl 12:56 »
Runt Midsommar funkar fint. Görs delningen senare så minskar man bara antalet delar som samhället styckas upp i. Första halvan av juli kan man dela i två lika stora halvor och få dessa invintringsdugliga.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Christer B

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #18 skrivet: 27 feb-18 kl 14:08 »
Då vet jag hur ja ska lägga upp det med planeringen, nu gäller det att lyckas också!  ;)
Är tacksam för dina råd, känns bra att ha din erfarenhet och kunskap som stöd.
/Christer

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Planer för 2018 och förberedelser för 2019?
« Svar #19 skrivet: 28 feb-18 kl 21:34 »
Då vet jag hur ja ska lägga upp det med planeringen, nu gäller det att lyckas också!  ;)
Är tacksam för dina råd, känns bra att ha din erfarenhet och kunskap som stöd.
/Christer

Hej.
Ett litet tips på vägen, utöka inte för fort, har du inte kontroll på slungning, silning , hantering av avtäcknings vax, och har kontroll på avsättning för honung(Produkter) så skapar du dig bara problem som kostar att både tid och pengar att lösa.
Kan vara att du får sila honung och separera vax och honung i en eller två veckor och sedan så får du ingen avsättning för produkterna för rimliga pengar.
Att bygga bimassa och samhällen är lätt men att få avsättning och rätt pengar för produkten är svårare.
Kontakter tar tid att skapa men det är guld värt att skapa dom kontakterna,  kontakter blir mer trogna när det är lite brist på råvaran och råvaran är bra och säljer bra.



« Senast ändrad: 28 feb-18 kl 21:53 av hofboss »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser