Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop Get & killing med andra getter  (läst 3856 gånger)

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
Släppa ihop Get & killing med andra getter
« skrivet: 19 feb-18 kl 08:06 »
När brukar ni släppa ihop Geten med killing med de andra getterna?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #1 skrivet: 19 feb-18 kl 11:52 »
Det får du anpassa efter hur den individuella geten mår, och hennes plats på rangskalan.  En egen avbalkning i omedelbar närhet av flocken brukar rekommenderas tills killingen är lika gammal som antalet syskon i den kullen, alltså ett dygn för enbarnsmammor, två dygn för tvillingföderskor osv.  Men det är bara en tumregel, en regel som är till för att tummas på!  Om förlossningen var jobbig så kan mor och barn behöva längre tid för att åter orka med flockgemenskapen, som dock är viktig för dessa djur.

  I ditt fall måste du ju också ta hänsyn till hur pappa bock reagerar.   :'(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #2 skrivet: 19 feb-18 kl 12:35 »
Tack trollmor!
Geten mår bra. Såg dock idag att där var lite blod från där bak. Men det är kanske normalt.
Geten längtar ut så idag så fick hon och killingen komma ut ;D så härligt.
Dock fick bocken och den andra geten gå i en hage bredvid.
Vågar inte låta bocken gå med killingen :-\

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #3 skrivet: 20 feb-18 kl 12:50 »
Ja, lite blod är normalt.  De går ju sönder vid förlossningen, även de.

  Jag tror du har ordnat det bra för dina djur.  Om du vill trösta en stackars getlös gamling, så publicera gärna några bilder på dina vänner!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #4 skrivet: 25 feb-18 kl 14:11 »
Här försökt flertalet ggr nu att lägga upp bild på våra fina getter men det går inte Trollmor :-\

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #5 skrivet: 25 feb-18 kl 17:53 »
När brukar ni släppa ihop Geten med killing med de andra getterna?
De får gå ihop med de andra getterna hela tiden under högdräktigheten samt under och efter killningen :) . En födande mor brukar få vara ifred för de andra getterna, och hon kan bli mycket stressad av att vara skild från flocken. Det är bara om det är något extremt, en mycket svag killing eller en get med killningsförlamning till exempel, som jag tycker det är motiverat att skilja av get och killing från gruppen.
Ingen bock ihop med getter som snart ska killa eller nyligen har killat, han får komma tillbaka till damerna igen när det är betäckningsdax. Om du har din bock ihop med den andra geten kommer han betäcka henne (om han inte redan har gjort det) nästa gång hon är brunstig, är detta OK för dig?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #6 skrivet: 25 feb-18 kl 20:46 »
Tack för svar. Är lite orolig att den andra geten ska skada killingen eller mamman eftersom hon förlorade sin killing :-\ men så brukar det kanske inte vara.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #7 skrivet: 26 feb-18 kl 08:52 »
Om den tillfälliga boxen står inne i gethuset, så sa i alla fall inte mina något om att de kände sig skilda från flocken.  Men lägg märke till det som skräptanten skriver, att det är mycket stressande för en get att vara skild från sin flock.  Detta är säkert anledningen till att bockar förr ansågs så farliga:  De stod ofta tjudrade ensamma i någon trädgård, en bra bit ifrån "kvinnor och barn".  Gissa vad de blev stressade!

  (Frågan är väl snarare om det är ok för geten att bli betäckt så snart igen.)

  (Jag skickar en länk på Therese Getmors inlägg om bild till admin.  Antagligen är det "bara" ett par klick.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #8 skrivet: 26 feb-18 kl 19:54 »
Tack för svar. Är lite orolig att den andra geten ska skada killingen eller mamman eftersom hon förlorade sin killing :-\ men så brukar det kanske inte vara.
Det är inte vanligt. Däremot kan hon bli extramamma åt den nya killingen, och ge di om hon vill det. Killingen lär försöka, nästan garanterat! Hon lär ju fortfarande ha mjölk i juvret, eftersom hennes döda killing ännu diade när han dog.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Therese Getmor

  • Inlägg: 32
    • Skåne
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #9 skrivet: 26 feb-18 kl 20:17 »
 Det var skönt och höra. Då får de gå tillsammans igen😊 tack för alla kloka svar! Vilken tur att jag hitta hit ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Släppa ihop Get & killing med andra getter
« Svar #10 skrivet: 27 feb-18 kl 09:52 »
Här har vänliga medlemmar på forumet hittat en tråd åt Getmor och alla andra som vill glädja oss som inte längre har egna getter att titta på:

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=187256.msg0#new
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser