Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Villavagn  (läst 21973 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Villavagn
« Svar #60 skrivet: 19 feb-18 kl 18:34 »
Jo, ett så litet fritidshus går fint att bygga men om man ämnar bo där permanent är det ju inte rätt

Vet många som både bor och är skrivna i fritidshus, har själv varit det på landet.
Vet även några som var det i sommarstuga vid älven lite nedströms flygplatsen och Gimonäs i Umeå.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #61 skrivet: 19 feb-18 kl 19:04 »
Fördelen (för min del)  med att bo på så liten yta som möjligt har dels att göra med att det blir billigare att bygga å dels att det blir billigare att värma upp. Å bor man ensam så behövs ju inte särskilt stor bostadsyta.... Jag är ju inte i behov av gym, bibliotek eller balsal. Däremot kanske nåt förråd på gården. Har man barn tex så förändras ju situationen såklart.... Eller sysselsättning som kräver yta.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Villavagn
« Svar #62 skrivet: 19 feb-18 kl 19:10 »
Fördelen (för min del)  med att bo på så liten yta som möjligt har dels att göra med att det blir billigare att bygga å dels att det blir billigare att värma upp. Å bor man ensam så behövs ju inte särskilt stor bostadsyta.... Jag är ju inte i behov av gym, bibliotek eller balsal. Däremot kanske nåt förråd på gården. Har man barn tex så förändras ju situationen såklart.... Eller sysselsättning som kräver yta.
Jag förstår precis, jag bor på 17kvm plus diverse lagring och förråd utanför. Mer behöver jag inte.

 

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Villavagn
« Svar #63 skrivet: 20 feb-18 kl 00:59 »
Skogaliten, menar du att jag inte kan köpa en tomt å bygga ett hus där som bara är 25 kvm? Det låter ju som rena rama diktaturen!!!!
Inte f att jag blir förvånad över förbudsverige... Men det gynnar verkligen inte för att alla ska ha råd å bo.... Tanken är väl att alla ska bli förslavade av banken! 😂

Det är klart att det går att bygga ett litet hus, men det krävs bygglov. Attefallshus och Friggebodar har särskilda regler, som gör det enklare att bygga dessa än "vanlig" nybyggnation och som (delvis) förutsätter att den befintliga bostadsbyggnaden har viss infrastruktur tillgänglig, t.ex. vatten och inte minst avlopp (under förutsättning av man vill ha el och vatten).

Om man tänker sig att bygga själv, och inte ska bygga ett regelrätt Attefallshus eller friggebod, så blir man lite friare i att utforma byggnaden, med takhöjder, planlösning, och annan utformning.

Det finns inga restriktioner mot att bosätta sig (vara mantalsskriven och ha fast adress) i ett fritidshus, eller för den delen i en trädkoja man har på tomten.

På "landet", alltså det som respektive kommun definierar som landsbygd, så brukar det vara enkelt att få bygglov i största allmänhet, men reglerna för nybyggda hus måste man följa. Fritidshus har "enklare" regler än "bostadshus", men som sagt, man får bosätta sig i fritidshus.

Det jag inte förstår, är det där med att det skulle vara enklare att "bygga nytt", jämfört med att "renovera"?

Sommarstugor eller äldre små torp på 20-40 kvm (typ 1 rum och kök samt hygienrum) finns det gott om, och en hel del av dessa har rimlig isolering, och, inte minst viktigt, brunn för vatten, och t.o.m. godkända avlopp (åtminstone för diskvatten, dusch och tvätt, även om det inte är godkänt för WC).

Vid nybyggnation får du räkna med att borra eller gräva brunn på tomten om du vill ha tillgång till vatten, och installera pump samt gräva in vattenledning. Vill du ha avlopp, så måste ett sådant byggas, och ledningar dras till byggnaden.  Det lär kosta någonstans mellan 100.000 och 200.000, förutom att du måste få avloppet "godkänt" av kommunen.

Har tomten du ska bygga på inte ett elskåp, så kan kostnaden för att få fram el till nybygget bli "nästan hur hög som helst".

Vi fick en offert på 30.000 (nätbolagets minimipris), för att dra en ledning sju (7) meter, från nätbolagets lilla kur med el, till vår ena loge som saknade el. Det blev billigare att leja en grävare, och köpa en kabel och ta hem en elektriker, och gräva ner en ledning från vår andra loge, 100 meter bort, och koppla in den där.
Har nätbolaget inte något "kopplingsskåp" i närheten, så kan elanslutningen gå på minst 100.000 kronor, och om det är lång ledningsdragning, näst intill astronomiska summor.
Om man då tycker att det är mycket pengar, så är alternativet är då att vara "off-grid", och skaffa den el man anser sig behöva via solceller eller något annat slags elverk.

Risken med att köpa en tomt utanför planlagt område för att bygga på (i planlagda områden finns oftast el samt vatten och avlopp förberett, och det finns en definierad, förutsägbar kostnad för anslutning), är att innan man fått ordning på infrastruktur som el, och vatten och avlopp (om man vill sådant), så har man fått kostnader på flera hundratusen kronor, och ändå inte ens börjat bygga...

Köper man ett hus som faktiskt finns (och det finns faktiskt små hus att köpa), som redan har t.ex. el, och kanske en brunn och t.o.m. avlopp, så har man sluppit en massa besvär och kommer antagligen billigare undan till slut.

I mina trakter (grästrakterna mellan sörmland och östergötland), så kan man köpa små lantliga hus (inte "sommarstugor" men de används ofta som fritidshus), ofta med rejäla tomter, som har el och vatten, och som kostar en bra bit under 500.000 kronor. Alltså typ "falurött hus med kök och rum, toalettrum, och eventuellt rum/loft på ovanvåningen". Senast det såldes ett litet hus här, (med el-vatten-avlopp), gick det för 340.000.

Om du säger att du inte kan renovera, så är det inte enklare att fixa till ett nybyggnationsprojekt om man tänker sig att ratta projektet själv. Husbyggsatsen är den lilla billiga delen, infrastruktur (el och VA), grundläggning, och bygglov och andraq tillstånd är det krångliga, och inte så sällan dyrt.




Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Villavagn
« Svar #64 skrivet: 20 feb-18 kl 19:57 »
Det är klart att det går att bygga ett litet hus, men det krävs bygglov.



Det jag inte förstår, är det där med att det skulle vara enklare att "bygga nytt", jämfört med att "renovera"?

All heder åt dig som inte uppmuntrar till lagbrott  i tråden!

När det gäller "enklare att bygga nytt" så kan jag bekräfta ifrån byggbranschen, att det oftast blir både billigare och är betydligt enklare att bygga nytt än att helrenovera ett hus fullständigt. Senast jag var delaktig i att blåsa ur ett stort hus ifrån början av 60-talet, vilket hade originaltapet och sanitetsporslin kvar, så kostade det den nya ägaren nära nog 1,5 gång priset av en ny villa, då vi förvandlat vartenda skrymsle till en modern 2000-tals kåk. Att bila upp golv, flytta innerväggar, sanera asbest, dra om all el o vvs osv är inte gratis.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #65 skrivet: 20 feb-18 kl 20:30 »
Jag har oxå fått höra att det är både billigare och enklare att bygga nytt istället för befintligt. Jag kommer att köpa en färdig tomt med fast pris på vatten å avlopp (kommunalt), inte en tomt i skogen. Jag vill inte ha brunn å dra el flera mil, det skulle jag ha varken råd eller kunskap om. Om d är nytt från början så kan jag lära mig saker efter vägen allteftersom det dyker upp problem.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Villavagn
« Svar #66 skrivet: 20 feb-18 kl 20:54 »
Nja, om man vill ha ett hus med full 2018-standard är det kanske billigare att bygga nytt. Nöjer man sig med enklare standard lär det vara billigare att renovera befintligt.

Knasboll

  • Inlägg: 15
    • Västerbotten
SV: Villavagn
« Svar #67 skrivet: 20 feb-18 kl 21:12 »
Många här utgår från att man kan underhålla å renovera. Det kan jag som sagt var inte. Jag nöjer mig med det enklaste. Man kan bygga nytt på både enkelt å billigt sätt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Villavagn
« Svar #68 skrivet: 20 feb-18 kl 21:55 »
Ingen av oss här kunde nåt alls då vi föddes, varken cykla eller renovera. Men det vi tycker verkar roligt lär vi oss. Det är helt ok att inte vilja lära sig renovera. Men om du skulle vilja så skulle du säkerligen lyckas lära dig. Hoppas du hittar en fin tomt och att ditt drömboende blir kanon👍🏼

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Villavagn
« Svar #69 skrivet: 20 feb-18 kl 22:53 »
Och man skall inte tro att hus rasar ihop kring en på några år. Vill man inte renovera så är det bara att låta bli, det tar säkert 50 år innan rutorna ramlar ut och taket läcker så mycket att det blir allvarligt.

Mikael Blomster

  • Inlägg: 19
    • Uppland
SV: Villavagn
« Svar #70 skrivet: 07 jan-24 kl 04:08 »
Och man skall inte tro att hus rasar ihop kring en på några år. Vill man inte renovera så är det bara att låta bli, det tar säkert 50 år innan rutorna ramlar ut och taket läcker så mycket att det blir allvarligt.
"Själv är bästa dräng": villavagnar är väl för det mesta serieproducerade med enkel stomme, s a s....? Eftersom dom är vagn så blir inte det nån grund att bygga på. Min ADHD-hjärna kan nog tänka mig att riva en uttjänt och bygga nytt hus på tillsammans med någon mer "snickarkunnig" än vad jag är. Jag vet hur hammare används men jag brukar skruva med borr/skruvdragare.....

Man måste ju utgå ifrån vagnens fysiska kapacitet och bygga därefter. Villavagnar är ju statiska, inget man åker husvagnssemester  bakom bilen. Lastbilstransport eller typ frontlastare brukar väl krävas? Beroende på ytterbredd på huset och höjd, också.

Jag har nog tänkt mig att kunna förflytta med större dragbil för att kunna underlätta transporter. Det finns också organisationer som hjälper hemlösa, utslagna etc. Alla är inte knarkare. Men de finns alltid med i bilden. Sovplatser i en barack? Enskilda "celler" så rånrisk och överfall minimeras....? Nån personal borde vara ganska närvarande, sånt måste tas upp med Stadsmissionen, t ex. Jag brukar tillbringa stor del av min tid där. På Mikaelsgården i Uppsala.

Jag letar efter uppställningsplats för att förvara lite fordon och som ett "förråd" här på alternativ.nu.  kunde vara projektplats utanför stadsgränser men ändå med lite avstånd att kunna förse sig med material? El måste finnas men den går att ha med sig också. Vatten  och toa likaså.Tak o väggar o nåt golv vore fint att ha, däremot.

Jag har varit chafför i typ 40 år så transportera kan jag till "husbehov". Avfall byggrester och sånt samt nya material.

Vad tror du om detta? Nåt att fundera på?

Mvh Mikael Blomster 0736317114

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Villavagn
« Svar #71 skrivet: 07 jan-24 kl 14:57 »
Ja, att bygga något som får, och tål, att dras på väg av traktor eller lastbil, och samtidigt är så pass isolerat att det går att bo gott i, är en god idé.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 4 användare
xaelanar, mommo, Be, Thomas Lindberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser