Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lägenhets anka?  (läst 14153 gånger)

Joousama

  • Inlägg: 2
  • The girl who sold the world..
    • Skåne
Lägenhets anka?
« skrivet: 26 jul-14 kl 23:06 »
Hej!
Jag och min kompis satt och diskuterade häromdagen, och hur är det med ankor?
Måste man bo i hus för att kunna ha dem, eller fungerar det i lägenhet med?
Vad ska man tänka på då?
Jag har aldrig hört om någon som har ankor i en lägenhet, men tokigare saker har väl hänt ^^
Man skulle ju behöva ha ankhuset på balkongen nästan.. Låta dem bara i badkaret kanske.. Ha dem ute så ofta man kan.
Hur är ankor inomhus?.. Sen har man dem ute kanske man behöver vara på någon inhägnade tomt eller ha en sele av något slag eller så.


Jag bor i hus själv, men min kompis bor i lägenhet, och hon var bara nyfiken på om det ens e möjligt att ha anka i lägenhet, och jag vet faktiskt inte svaret på det själv.. Jag tror inte d är en bra ide, men ingenting e omöjligt som Gunde Svan brukar säga
« Senast ändrad: 26 jul-14 kl 23:50 av Joousama »

Klara P

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-14 kl 23:34 »
Oj herregud, finns det fler som går i samma tankar?
Jag hade en som ringde på min annons om ällingar, hon ville ha dom i lägenhet. Jag trodde att det var ett skämt...
Nej nej nej, det skulle bli otroligt ledsna ankor!
Det finns djur som lämpar sig för lägenheter, en anka tillhör inte dessa!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Lägenhets anka?
« Svar #2 skrivet: 28 jul-14 kl 10:43 »
Det enda stället man kan ha en anka i lägenhet är i kyl eller frys!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #3 skrivet: 28 jul-14 kl 13:01 »
Säg inte det. Tror nog ett par ankor som får gå fritt i en lägenhet och ha tillgång till badkaret skulle kunna trivas rätt bra. De är sällskapliga och gillar att sitta med i soffan. Men de är inte rumsrena ;D

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #4 skrivet: 28 jul-14 kl 14:08 »
Säg inte det. Tror nog ett par ankor som får gå fritt i en lägenhet och ha tillgång till badkaret skulle kunna trivas rätt bra. De är sällskapliga och gillar att sitta med i soffan. Men de är inte rumsrena ;D

De är allt annat än rumsrena!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Rain

  • Inlägg: 87
  • Ensam bland människor
    • Gästrikland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #5 skrivet: 14 aug-14 kl 13:40 »
nej, det funkar inte. De är väldigt skitaktiga och luktar förfärligt. Jag har haft både ällingar och vuxna ankor tillfälligt i badkaret av olika skäl, men det tar inte alls lång tid innan det luktar så pass att man själv hellre skiter i vasken.
om du inte kan kämpa eller fly - FLYT!

Joousama

  • Inlägg: 2
  • The girl who sold the world..
    • Skåne
SV: Lägenhets anka?
« Svar #6 skrivet: 12 sep-14 kl 16:35 »
Tack för era svar allihopa  :)
Då var det som jag tänkte. Ingen bra ide alls :P
Jag föreslog kinesiska vaktlar eller så istället om hon ville ha "mark fågel" och bor i lägenhet.
Känns som ett Mycket bättre alternativ.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Lägenhets anka?
« Svar #7 skrivet: 16 sep-14 kl 08:32 »
Det finns faktiskt ankblöjor att köpa, i tex usa är det ganska poppis att ha ankor som husdjur inne i huset :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Lägenhets anka?
« Svar #8 skrivet: 16 sep-14 kl 14:33 »
Det finns faktiskt ankblöjor att köpa, i tex usa är det ganska poppis att ha ankor som husdjur inne i huset :)
Ja, där finns bestämt allt tokigt.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Angelus

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #9 skrivet: 20 nov-16 kl 15:26 »
Var tydligen många ankexperter här hrrm.
jag hade en adoptivdotter som var en gås som följde med mig överallt och var också inomhus. Visst de är inte rumsrena när de går runt på marken men är lätt att plocka bort med en bit papper. Sedan är väl en del människor kräkmagade,
Men finns blöjor att köpa i de fallen, Dock vet jag inte vart i Sverige man gör det.
Men att de luktar illa och massa saker är bara bullshit. Tycker de luktar gott

SoloQwist

  • Inlägg: 748
    • -
SV: Lägenhets anka?
« Svar #10 skrivet: 20 nov-16 kl 17:01 »

Men att de luktar illa och massa saker är bara bullshit. Tycker de luktar gott

Det säger kanske mer om dig än om fåglarna...  ::)
har hellre en minigris i sängen än en mansgris i soffan!

Angelus

  • Inlägg: 11
    • Västergötland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #11 skrivet: 20 nov-16 kl 17:03 »
Det säger kanske mer om dig än om fåglarna...  ::)

Och det citatet säger mer om dig än om mig. 8)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Lägenhets anka?
« Svar #12 skrivet: 20 nov-16 kl 17:53 »
Inte luktar ankorna illa, det är skiten som gör det. Och ankor skiter tunt till skillnad från gäss, så det är inte lätt att plocka bort.

Jag skulle inte vilja ha någon fågel frigående inomhus här hemma, men var jag tvungen så skulle jag välja de engelska stridshönsen (mes) som vi har några av. De skiter hårda skitar och är allmänt väldigt lugna och beskedliga, dammar inte mycket heller och gillar värmen inne.

 

Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Lägenhets anka?
« Svar #13 skrivet: 22 nov-16 kl 17:16 »
Jag har haft en anka inomhus under tiden denne var sjuk. 1v ungefär och ja jädrans vad en anka kan skita ner. Matrester uppe i taket hittar jag än i dag. Fjädrar, dun och gud vet vad.
Och bajset luktar verkligen inte mumma..
Men själva djuret är renligt och luktfritt ialf tycker jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser