Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Självhushållning" i lägenhet  (läst 17413 gånger)

Gika

  • Inlägg: 152
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #20 skrivet: 28 nov-17 kl 13:00 »
Det finns gott om möjligheter att få djurhållningen dyr...

Ett marsvin kan knappt stoppa i sig mer hö per dag än ett hekto om dagen, vilket kostar 20-30 öre, alltså borde tre svin klara sig på under 30 kronor per månad. Med tre ungar (samma som här) så blir det skal från morötter och äpplen, gurksnuttar mm som fungerar som godis och tillskott. När vi hade svin i köket skalade ungarna morötter rätt ner i buren. Vi strödde med kutterspån (2 kr/kilo) har jag för mig, men om man vill ha gratis strö så kommer det i brevlådan.

Vill man ha gratis foder till gräsätare så får man slå eller repa det själv. Men räknar man tiden för det som arbetstid så blir det dyrt.
Jag bara redovisar våra faktiska initiala kostnader. Då var det dyrt.
Men också hur jag fått ner kostnaden.
Hur mycket ett svin äter i hö per dag har jag inte mätt i hekto eller kg. Jag vet bara hur ofta jag fått köpa säckar.
Morötter och äpplen och gurksnuttar är godis. Inte vad ett marsvin behöver för att få i sig det de behöver. Läs på om hur marsvin ska skötas och vad de har för behov. Vill man ha ut så mycket kött som möjligt så behöver de ju få i sig mat. Inte godis.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #21 skrivet: 28 nov-17 kl 15:37 »
Jo, visst kallar man grönsaker, rotfrukter och frukt för godis, men de tillför ämnen som kan vara bra också.

Skall man föda upp marsvin för köttproduktion så skall man inte över huvud taget titta på vad sällskapsdjursuppfödare rekommenderar utan se hur de föds upp där man har dem som köttdjur. Läser man dessutom på hur de lever i det fria så har man god grund att stå på när det gäller att sätta ihop en foderstat som passar både djuret och svenska förhållanden.


Mitt inlägg var inte menat som en pik till dig, jag gillar din historia. Det kan lätt gå så när ungarna är i gasen :-\

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #22 skrivet: 28 nov-17 kl 20:40 »
Ang marsvin som kött.
Jag köpte varsit marsvin till mins tre döttrar för några månader sen. Jag kan lova att de är dyrare i foderväg än katterna och hunden ihop. Ändå matar jag de med kvalitetsfoder.
Marsvin äter enorma mängder hö och ska ha tillgång till hö dygnet runt. Uppepå det behöver de grönfoder för de får lätt c-vitaminbrist och då blir de sjuka. Får nån kramp. Vi ger också ett pellets men det är inte det dyra i historien. De ska bara ha en msk om dagen var.
Det är höet som kostar. Och ströet till buren. Från början köpte jag en säck på djuraffären med hö. 150 kr!! Den räckte i en vecka. 600 kr i månaden på hö. Mindre kul.
Sen en påse träpellets från affären a 50 kr varannan vecka. 100 kr i månaden.
Sen halm. Den påsen räckte längre så kanske 100 kr i månaden.
Så initialt var dessa djurs kostnad 800 kr varje månad. Exluderad pellets och grönsaker.
Dyrt kött då de inte är så överdrivet stora...
Nu har jag löst situationen genom att köpa hö och halm på bal. Vilket drog ner kostnaden till kanske 150 kr i månaden. Men. Då ska man hitta någon som säljer balar. Man ska också ha utrymme att förvara dessa balar. Jag har en sommarstuga så jag löser det genom att förvara balarna där och hämta en bal i taget i sopsäck. Det går åt minst två sopsäckar till en bal. De som inte används lägger jag på vinden.
Så rent ekonomiskt tror jag inte det blir så hållbart med gnagare i lägenhet.
Men de är väldigt trevliga som djur. Sociala och pratsamma. Så de får bo kvar här för barnens skull.
Men jag tror inte de mättar så värst. Och det blir väldigt dyrt kött.

Postat med Alternativ.nu´s app
Du får ut och slå längs med dikesrenarna i sommar för att torka som du sen snickrar i hop en press till men den kan du ju börja bygga redan nu så du har lite vinter pyssel  :)  Så sök på tuben har sett sådana där av trä .

Gika

  • Inlägg: 152
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #23 skrivet: 28 nov-17 kl 23:03 »
Du får ut och slå längs med dikesrenarna i sommar för att torka som du sen snickrar i hop en press till men den kan du ju börja bygga redan nu så du har lite vinter pyssel  :)  Så sök på tuben har sett sådana där av trä .
What?! 🤣
Jag har ju löst höfrågan. Eller vad är det jag ska pressa?? Tror folk börjar titta snett på mig om jag ska gå runt i stan och slå gräs.

Postat med Alternativ.nu´s app


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #24 skrivet: 29 nov-17 kl 03:33 »
What?! 🤣
Jag har ju löst höfrågan. Eller vad är det jag ska pressa?? Tror folk börjar titta snett på mig om jag ska gå runt i stan och slå gräs.

Postat med Alternativ.nu´s app
Ja du kan ju hjälpa parkarbetarna :) Så får du gratis gräs till rådisarna .  Gratis måste ju vara bäst  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #25 skrivet: 29 nov-17 kl 10:02 »
Jag tycker det verkar som att du har kommit en bra bit på väg, jag vill inte kalla dig drömmare!  :D :)

  Jättefint att du tänker igenom även livets slut innan du skaffar djuren!   :)   Såvitt jag vet är det tillåtet att avliva även riktigt stora djur själv, om man bara gör det på rätt sätt.  Jag kan kanske ge tips om hur du lär dig.  (Fast där kan vi, som sagts ovan, kollidera med en del personers känslor!)

  Kan du bygga en voljär i form av tunnlar som tillåter djuren (vilka de nu blir) att röra sig uppåt väggarna?  Om du vill aktivera dem, kan du ge dem mat och vatten på annat ställe än där de kan vila.  Då får du också möjlighet att se dem när de går på födosök, och får snabbare reda på om någon inte mår bra.  (Och kanske erbjuda alternativ till TV-tittande!  ;) )

  Kan du hänga blomlådor utanför fönstren och odla i?

  Hö och liknande borde gå att köpa mycket billigt från någon bonde, men se upp med kvalitén!  Gnagare vill ha jättefint hö!  Allra bäst, som sagts ovan, om du kan plocka och torka höet själv, men se upp för giftiga växter, och för föroreningar!  (fimpar, hundbajs, bly från avgaser ...)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #26 skrivet: 29 nov-17 kl 10:37 »
När vi slår dikesrenarna och slänger in det till djuren är det mest slitaget på tänderna vi tänker på. Man får låta bli att slå efter lång torka för då sitter det mycket grus i grönskan, och så är det olämpligt till långlivade djur som hästar. Bly har man slutat med sedan länge nu, så det är i stort sett bara svamp utefter de större vägarna man skall låta bli för den skull.

Vill man ha gratis hö av en bonde så kan man höra om man får efterräfsa vid höskörd. Det kan bli rätt mycket (med kaninmått mätt) som ligger kvar när maskinerna tagit vad de kan. I skiftet mellan häst och traktor var det vanligt att de putsade med hästräfsan, men nu är det väll knappt någon som gör så.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #27 skrivet: 29 nov-17 kl 13:39 »
Ja, det som blir kvar efter maskinerna kan vara fint kaninhö.  (Jag tror det brukar kallas så även om det ska vara till andra smådjur.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #28 skrivet: 12 feb-18 kl 10:28 »
Hallå, det känns som en växande trend med självhushåll. Superkul tycker jag! Jag och min familj har startat en hemsida där man kan läsa mer om självhushåll med inriktning på lägenhet och villa. Hoppas du kan hitta nåt intressant! www.sjalvhushall.com

andtol

  • Gäst
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #29 skrivet: 12 feb-18 kl 11:42 »
Hallå, det känns som en växande trend med självhushåll. Superkul tycker jag! Jag och min familj har startat en hemsida där man kan läsa mer om självhushåll med inriktning på lägenhet och villa. Hoppas du kan hitta nåt intressant! www.sjalvhushall.com


Välkommen till forumet "Praktisk kunskap om självhushållning"! Forumet har funnits länge och har en mycket stor kunskapsdatabas. Bidra gärna med er kunskap här i forumet.

Varför inte starta en tråd här: https://www.alternativ.nu/index.php?board=51 och skriv om er väg till självhushållning så får fler ta del av er väg.

;)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #30 skrivet: 12 feb-18 kl 14:24 »
Mest ultimata matproduktionen tror jag är att odla potatis i säck. Det tar liten platts och ger förhållandevis mycket. Trä tre sopsäckar i varann. rulla ned sidorna, lägg 5-6 potatis på botten, strö över jord så det precis täcker. När plantorna gett fyra blad, strör du över mer jord, så det bara är tre som sticker upp. Fortsätt så till säcken är full. Efter ett par månader brukar säcken vara skördeklar.
kretslopp

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #31 skrivet: 16 feb-18 kl 15:54 »
Måste man göra hål i säckarna för att skörda?  Hur skyddar man knölarna från insipprande solljus?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #32 skrivet: 16 feb-18 kl 16:52 »
Är det inte bättre att odla potatis i backar eller hinkar? Sopsäckar känns lite engångs.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #33 skrivet: 16 feb-18 kl 19:06 »
Så klart är spann mer miljövänligt även om den är i plast. Fast sopsäck är bättre i det här sammanhanget.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #34 skrivet: 16 feb-18 kl 22:45 »
Vad är det som är bättre med sopsäck? Förutom lågt anskaffningspris förstås.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #35 skrivet: 18 feb-18 kl 17:05 »
Att man kan rulla upp den efter hand som man fyller på med jord.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #36 skrivet: 18 feb-18 kl 21:06 »
Jag missade nog lite av vad du skrev från början. Menar du att potatisplantan endast kommer att ha 3-4 blad i solskenet under hela sin växtperiod? Känns inte som att det kan fungera.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #37 skrivet: 19 feb-18 kl 08:34 »
Jo prova ska du se.
kretslopp

Skumfidusen

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #38 skrivet: 19 feb-18 kl 16:16 »
Jag bara redovisar våra faktiska initiala kostnader. Då var det dyrt.
Men också hur jag fått ner kostnaden.
Hur mycket ett svin äter i hö per dag har jag inte mätt i hekto eller kg. Jag vet bara hur ofta jag fått köpa säckar.
Morötter och äpplen och gurksnuttar är godis. Inte vad ett marsvin behöver för att få i sig det de behöver. Läs på om hur marsvin ska skötas och vad de har för behov. Vill man ha ut så mycket kött som möjligt så behöver de ju få i sig mat. Inte godis.

Postat med Alternativ.nu´s app


Min dotter har 3 små marsvin som husdjur. De äter nästan lika mkt som en shetlandsponny  ;D. De ska ha fri tillgång till hö för tänder och mages skull. En 160 kr säck från zoobutiken i månaden går åt hos oss

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: "Självhushållning" i lägenhet
« Svar #39 skrivet: 20 feb-18 kl 12:43 »
Min dotter har 3 små marsvin som husdjur. De äter nästan lika mkt som en shetlandsponny  ;D. De ska ha fri tillgång till hö för tänder och mages skull. En 160 kr säck från zoobutiken i månaden går åt hos oss
Men som en god alternativare letar du förstås efter en bonde, som kan det där med hö, och från vilken du kan köpa säcken billigare vid personligt besök ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser