Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkyld?  (läst 13506 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Förkyld?
« skrivet: 03 dec-09 kl 20:29 »
Syskonen har symptom som jag skulle säga är såna man har när man är förkyld:

- de nyser hela tiden och då de nyser flyger det droppar av vad som jag tror är snor
- de har fått dålig andedräkt, ffa hanen
- spårträningen har gått dåligt de sista två gångerna (inom en vecka). de har svårt att följa spåret även då det är lätt, tappar bort sig och hittar inte tillbaka även om man visar dem en stor blodfläck på marken. de har normalt fina näsor och inga problem att följa spåren. tiken har svårare att följa spåret än hanen men hon är mindre van att använda näsan också
- nyser de inte går de och småfnyser nästan hela tiden som om de har nåt i näsan eller som om det kycklar

de är pigga för övrigt, med klara ögon och bra aptit. sover inte mer än vanligt och tränar fys med samma glädje som vanligt samt gillar att busa i samma utsträckning. vår andra tik visar inga symptom (ja förutom att varje försök att spåra något är sorgligt att se, men det är normalt för henne).

är det nån slags förkylning? kan det vara kvalster ändå? nåt annat? vi har tänkt att avvakta en vecka och vila några dagar från all träning för att sedan ta ett beslut om hur vi ska göra. våra hundar har inte haft några liknande besvär innan.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Förkyld?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-09 kl 14:46 »
Hej, Om du är ute å träffar andra hundar så finns risk att det är kennelhosta. det går som en löpeld just nu och smittar som f-n.
Alla hostar inte slem, utan en del reagerar som förkylda. Annars låter det som noskvalster.
Om hundarna inte verkar va riktigt hundra, så skulle jag definitivt avråda från att "träna fys". Aldrig bra för icke helt friska individer, oavsett art.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

 

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-09 kl 15:08 »
Jag håller med Gräbban.

En variant kan vara att hunden fått upp något i näsan, ett grässtrå eller liknande, det luktar aber efter ett tag och irriterar jättemycket  :P men det låter otroligt då du verkar ha flera hundar med samma symptom?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-09 kl 18:47 »
ja, nä. de nyser som man är förkyld, så jag tror inte att de har nåt skit i näsan. lukten kommer ur käften på dem. vi gör naturligtvis ingenting just nu, varken fys eller mental träning. alla är ju vaccinerade om jag inte minns fel nu. gammtiken har inge symptom öht, så kennelhosta borde hon väl också fått om det hade varit det? de träffar inga andra hundar förutom en gång/veckan då det är öppen lydnadsträning, men de hälsar inte på andra hundar utan är bara utmed. det är dock 2 veckor sen de var där sist pga dåligt väder.

kvalster, ja hur fort går det? killen och jag var dygnsjuka i en vecka för över 2 veckor sen och då hade jag ingen ork att städa, men det har gått bra förut. nu är det dock städat. det verkar som om det har blivit bättre, de nyser inte lika mycket och fnysandet är bara under natten numera och då inte konstant och bara i samband med att de verkar ha fått en täppt näsa. vid såna tillfällen andas de genom munnen då, men inte annars.
« Senast ändrad: 05 dec-09 kl 18:54 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #4 skrivet: 05 dec-09 kl 19:19 »
ja, nä. de nyser som man är förkyld, så jag tror inte att de har nåt skit i näsan. lukten kommer ur käften på dem. vi gör naturligtvis ingenting just nu, varken fys eller mental träning. alla är ju vaccinerade om jag inte minns fel nu. gammtiken har inge symptom öht, så kennelhosta borde hon väl också fått om det hade varit det? de träffar inga andra hundar förutom en gång/veckan då det är öppen lydnadsträning, men de hälsar inte på andra hundar utan är bara utmed. det är dock 2 veckor sen de var där sist pga dåligt väder.

kvalster, ja hur fort går det? killen och jag var dygnsjuka i en vecka för över 2 veckor sen och då hade jag ingen ork att städa, men det har gått bra förut. nu är det dock städat. det verkar som om det har blivit bättre, de nyser inte lika mycket och fnysandet är bara under natten numera och då inte konstant och bara i samband med att de verkar ha fått en täppt näsa. vid såna tillfällen andas de genom munnen då, men inte annars.

När de har noskvalster så frustar och snarkar de med näsan...svårt att förklara  :P Dålig lukt från käften - infekterade tonsiller? Jag skulle nog ha tagit dem till en veterinär, kanske behöver de antibiotika?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #5 skrivet: 05 dec-09 kl 19:26 »
alltså, de är ju inte hängiga som när en hund är sjuk. de beter sig ju likadant som vanligt, bara att de nyser och inte kan använda näsan, alltså inte kan spåra. jag har 5 mil enkelväg till veterinären, så man vill inte åka dit för nånting som kan kureras av sig själv, så att säga. naturligtvis åker vi till veterinären om det inte verkar gå över, men vi vill avvakta lite om det inte är nånting allvarligt.

hur är det med kvalstermedicin - är det nånting veterinären får skriva ut förbyggande via telefon?
« Senast ändrad: 05 dec-09 kl 19:28 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-09 kl 00:46 »
alltså, de är ju inte hängiga som när en hund är sjuk. de beter sig ju likadant som vanligt, bara att de nyser och inte kan använda näsan, alltså inte kan spåra. jag har 5 mil enkelväg till veterinären, så man vill inte åka dit för nånting som kan kureras av sig själv, så att säga. naturligtvis åker vi till veterinären om det inte verkar gå över, men vi vill avvakta lite om det inte är nånting allvarligt.

hur är det med kvalstermedicin - är det nånting veterinären får skriva ut förbyggande via telefon?

De kan ha besvär från tonsillerna under lång tid, min kompis jämthund slutade plötsligt att skälla på älg och de förstod inte vad som var fatt - efter ett tag åkte de till veterinären och han opererade bort tonsillerna och sedan skällde han gladeligen igen  :)

Jag vet inte om veterinären skriver ut noskvalstermedicin via telefon, och absolut inte förebyggande. Min hund hade det (förmodligen) tidigt i höstas, det finns inget sätt att ställa diagnos på utan man går på symptomen. 3 tabletter att tas med en veckas mellanrum så det är enkelt botat  :)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-09 kl 00:49 »
tonsillerna - vadå? operera?  :o är det ärftligt eller har det med bakterier att göra? ska ringa veterinären på måndag och luska lite. hon har fått tjäna bra på oss redan, så jag tycker att hon får skriva ut noskvalstermedicin via telefon faktiskt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #8 skrivet: 08 dec-09 kl 19:32 »
nu har veterinären ringt i eftermiddags och hon tyckte att det lät som kvalster. så imorgon finns det recept på apoteket så att vi kan hämta ut medicin. får se om det hjälper.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #9 skrivet: 08 dec-09 kl 20:41 »
nu har veterinären ringt i eftermiddags och hon tyckte att det lät som kvalster. så imorgon finns det recept på apoteket så att vi kan hämta ut medicin. får se om det hjälper.

Vad bra! Hoppas det hjälper.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #10 skrivet: 08 dec-09 kl 23:17 »
ja, det hoppas vi med. fnysandet och snörvlandet och nysandet har ju blivit mycket mindre, men är det kvalster ska det ju behandlas.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #11 skrivet: 13 dec-09 kl 22:48 »
jaja, receptet har försvunnit nånstans i apotekets system,  ::) men det har blivit mycket bättre trots att medicinen ännu saknas. men hur är det? nu har vår katt börjat likadant (alltså börjat nysa, om hans förmåga att få upp spår vet jag inget). kan katter också få kvalster eller har vi nu även en katt med kattsnuva hemma så att vi till slut ändå måste till veterinären? ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Förkyld?
« Svar #12 skrivet: 03 jan-10 kl 11:39 »
En lite gammal tråd, men jag svarar ändå... Klassiska symtom på noskvalster är att hunden förlorar spårförmåga, nyser, snorkar (drar in luft och låter konstigt) och "kliar" sig med framtassarna över nosen. Det går även i vågor, beroende på hur bra hundens immunförsvar jobbar. Det är väldigt smittsamt, men alla hundar får inte symtom, så alla hundar i hushållet måste behandlas samtidigt, sanera bäddar, städa ordentligt (jag har för mig att kvalstren inte klarar kyla så bra, så kan man ställa ut alla bäddar och sånt ett par dygn när det är kallt så bör det hjälpa).
Atte hade noskvalster en gång, och han lät förfärlig, snorkade och hade sig så man trodde att han höll på att knarka damm eller nåt...  ::) Men en väldigt enkel behandling hjälpte bra, och han har aldrig fått tillbaka det.
Så jag tycker nog att du ska se till att få det där receptet och behandla trots att det gått ner lite. (Om du inte redan gjort det...)

Ang. tonsillerna så är det bara att göra ett val. Ta bort dom eller inte... ;) Vissa veterinärer verkar vilja göra det per automatik, och vissa är mer restriktiva, men det är ju upp till dig bara. Kostar pengar gör det ju såklart...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Förkyld?
« Svar #13 skrivet: 03 jan-10 kl 17:15 »
Jagtror också att det var noskvalster, blev de bättre av behandlingen förresten?

Det finns visst olika åsikter om hur lätt noskvalster smittar, samt hur länge de överlever utanför hunden. På brukshundklubben var de övertygade om att hundar kunde bli smittade genom ägarnas kläder eller genom dåligt diskade vattenskålar ody.

Mina hundar är behandlade i 3 omgångar med typ 1 1/2 till 2 års mellanrum, och träffat olika veterinärer varje gång. Och veterinärerna var överens om att kvalsterna dör jättesnabbt utanför hundens nos, och att smitta sker vid vid direktkontakt nos mot nos eller om de delar mat/vattenskål inom några minuter efter varandra.

Noskvalster är lättbehandlade, men symptomen är till en början diffusa, och hunden kan ha dem under lång tid innan den får några symptom, oftast kommer symptomen i samband med att hunden är nedsatt av något annat, tex förkylning, och att kvalstren då förökar sig så mycket att hunden får problem. Att luktsinnet blir försämrat, inåtvända nysningar samt att de kliar sig på nosen, ofta samtidigt som de fnyser är typiska symptom.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #14 skrivet: 03 jan-10 kl 18:34 »
jo, symptomen var nästan borta innan vi fick medicinen. vi behandlade alla tre hundar även fast gammtiken inte visade några symptom eftersom veterinären sa att de ändå kan smitta varandra och då går det bara runt. hon sa även att vi bör hålla våra hundar ifrån andra hundar i en vecka från att första tabletten tagits för att inte smitta nån. därefter skulle det inte kunna smitta längre. om sanera korgar eller nåt sånt liknande sa hon inget, men vi har pålakan över hundkorgarna som vi byter och tvättar regelbundet.

i måndags fick de den sista av de tre tabletterna och symptomen är helt borta. inget nysande, fnysande, snörvlande och det nosas frisk på promenaderna igen. tyvärr har det ju snöat igen helt och hållet nu så att spårträningen bokstavligen talat ligger på is fram tills snön är så pass borta att man kommer sig fram i skogen igen.  ::) men varje träning har sin säsong, så vi har dragit igång med vår vinterträning istället.
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 18:40 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #15 skrivet: 05 feb-10 kl 18:50 »
I morse var min jämthund ute i trädgården, möjligtvis var hon vid fågelbordet och åt lite solrosfrön med skal på... ::) hon äter det mesta. När hon kom in började hon frusta och snarka med näsan som det värsta! Hon har hållit på hela dagen och jag vet inte vad jag ska göra  :-\
Hade det varit sommar så hade jag trott att hon hade ett grässtrå mellan näsan och halsen, men här är 30 cm snö...det låter som när de har noskvalster, men detta bara flög på henne. Någon som har en idé?

Jag vet inte hur man startar ett nytt ämne... :-[

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #16 skrivet: 05 feb-10 kl 20:42 »
jo, men hon kan ju ha fått en bit solrosfröskal i halsen. såna skal släpper ju inte nån lätt.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #17 skrivet: 07 feb-10 kl 13:02 »
jo, men hon kan ju ha fått en bit solrosfröskal i halsen. såna skal släpper ju inte nån lätt.

Släpper in nån lätt...? Jag fattar inte.

Hunden frustar lite mindre i dag, men helt bra är det inte. Kan noskvalster bara dyka på så där snabbt eller kommer det smygande?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Förkyld?
« Svar #18 skrivet: 07 feb-10 kl 13:05 »
släpper inte, de sitter där de sitter då man fått dem i halsen och de kan sitta där ett tag. det är det jag menade. men kolla upp det hos en veterinär om det inte går över. är det kvalster, så smittar det väldigt lätt och det är ju inte kul att smitta ner andra hundar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Margit

  • Gäst
SV: Förkyld?
« Svar #19 skrivet: 07 feb-10 kl 13:29 »
släpper inte, de sitter där de sitter då man fått dem i halsen och de kan sitta där ett tag. det är det jag menade. men kolla upp det hos en veterinär om det inte går över. är det kvalster, så smittar det väldigt lätt och det är ju inte kul att smitta ner andra hundar.

Jaha  :-[
Jag ska ringa vet. i morgon för ett recept på noskvalstermedicin - det kan ju inte skada.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser