Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En tupp på fyra höns  (läst 1179 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
En tupp på fyra höns
« skrivet: 04 jul-22 kl 12:54 »
Jag tror mer och mer att en av mina hönor är en tupp. Jag har isåfall en flock på fyra höns och en tupp. Tänkte från blrjan köpa en tupp men ville avvakta då jag har små barn.
Men blir säkert att jag behåller tuppen om han är trevlig och snäll. Några funderingar bara.
1 tupp på fyra hönor, är det för få höns?
Hur är det med inavel, tror de kan vara kullsyskon, inte helt hundra, ska kolla med uppfödaren.
När märker man om tuppen är snäll eller ilsken?

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: En tupp på fyra höns
« Svar #1 skrivet: 22 okt-22 kl 16:35 »
1 tupp på fyra hönor, är det för få höns?
Hur är det med inavel

Vi hade två tuppar och sex hönor. Det gick utmärkt.
Har läst att inavel hos höns är egentligen inget problem. Men det kanske beror på vilken ras det är.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: En tupp på fyra höns
« Svar #2 skrivet: 23 okt-22 kl 00:08 »
Det beror ju på ras och hur tuppen beter sig. Vi hade en tupp, som trots 10-15 hönor valde att ägna all sin uppmärksamhet åt en höna.

Men det märker man.


Skall man sälja livdjur så skall man väl hålla koll på aveln, men annars spelar det nog mindre roll på höns.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 4 användare (2 dolda)
Tur-Johan, Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser