Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet  (läst 11439 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« skrivet: 08 feb-19 kl 00:21 »
Så, nu var det diskmaskinen tur att ge upp. Den kör hela programmet, men tömmer inte ut vattnet efteråt. Gissar att det är nån pump som har problem. Har rensat silarNa.  Nån som har ett tips på vad det är som styr tömningen och vart jag hittar det? Har försökt hitta manual på nätet men gått bet. Härinne brukar det ju fimmas folk med koll :)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

von tratt

  • Inlägg: 1745
    • Skåne
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #1 skrivet: 08 feb-19 kl 02:40 »
Jag har för mig att en sorts fel på diskmaskin kan lösas genom att tippa maskinen framåt (och tillbaks igen, förstås). Mer hjälp än så har inte jag att komma med. Själv har jag fel på värmaren som är för dyr att byta, så jag får inte disken riktigt ren utan att köra två eller tre gånger  ;D som tur är är den ansluten på varmvattnet så det funkar hyggligt.

Bosch och Siemens verkar inte längre stå för kvalitet tyvärr.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #2 skrivet: 08 feb-19 kl 05:36 »
Kan slangen som går från maskinen till avloppet ändrat läge? Har den ramlat ner och blivit för låg tömmer inte maskinen.
Om maskinen sitter igen med fett och skit i rören så tömmer den inte heller

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #3 skrivet: 08 feb-19 kl 08:46 »
Hur gammal är den? Typbeteckning?  Hörs det att avloppspumpen går när den försöker tömma ut? Vet du om maskinen har särskild avloppspump eller använder den samma pump för både cirkulation och avlopp, och ställer om en ventil (alternativt kör pumpen åt andra hållet) när det är dags för tömning?
Är det bara i slutet av programmet den inte tömmer ut vatten, eller gör den inte det mellan diskning och sköljning heller?

En annan vanlig orsak till att maskinen inte tömmer är helt enkelt veck på avloppsslangen eller, om den är ansluten till en särskild pip på diskbänksvattenlåset, att det har blivit stopp i den pipen.

För Bosch-maskiner brukar det gå bra att hitta manual på nätet, om du söker på något av numren som står på typskylten.
Jag kikade just på typskylten till maskinen jag har i "rucklet", den var igång för tillfället så jag kunde inte få någon läsbar bild, det blev imma i kameran. Men på den skylten hittar man i alla fall tre olika nummer som borde vara användbara att söka på.  Dels något som kallas för E-nummer, SMU2022SK , ett artikelnummer 0 730 203 019 (obs att om du ska söka på ett sådant nummer så prova olika varianter av hopskrivning/särskrivning, om det är en nolla först så prova även att söka utan den), och till sist ett typnummer S6R25B

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #4 skrivet: 08 feb-19 kl 09:32 »
Vi hade samma problem med vår diskmaskin. Vi hade reparatör ute som konstaterade att det stog vatten i uppsamlingskärl i botten av maskinen och att där sitter en flottör som stängde ned både vattenpåfyllning och tömning. Uppsamlingskärlet  kunde man komma åt och tömma genom att dra ut maskinen och ta av plåten. Då går maskinen igång igen. Vi bestämde oss ändå för att köpa ny eftersom det fans en läcka.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #5 skrivet: 08 feb-19 kl 15:04 »
Vi hade samma problem med vår diskmaskin. Vi hade reparatör ute som konstaterade att det stog vatten i uppsamlingskärl i botten av maskinen och att där sitter en flottör som stängde ned både vattenpåfyllning och tömning. Uppsamlingskärlet  kunde man komma åt och tömma genom att dra ut maskinen och ta av plåten. Då går maskinen igång igen. Vi bestämde oss ändå för att köpa ny eftersom det fans en läcka.

Knappast troligt att det var grundfelet. Om en diskmaskin är så modern att den har helt sluten bottenplåt och en fuktvakt på den, så brukar den starta avloppspumpen för fullt och stänga av allt annat, då det kommer vatten på plåten.  Är du för övrigt säker på att vattnet på plåten kom från något riktigt fel på diskmaskinen och inte från något annat håll, t ex att det har stänkt när man har öppnat luckan under drift eller att maskinen har skummat över av någon anledning?

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #6 skrivet: 08 feb-19 kl 16:38 »
Det va vad reparatören visade mej. Sant eller inte, men det var så jag förstod det.
kretslopp

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #7 skrivet: 08 feb-19 kl 22:24 »
Jag har precis haft problem med en Bosch diskmaskin. Den tömde ut det mesta av vattnet men lite för mycket var kvar under silen så den ville inte starta sig igen. Då var det bara att ta en svamp och suga upp vattnet. Sen ville den ibland starta sig annars visade den felkod E24, då gick det att starta maskinen sen under tredje gången diskmaskinen brummade (efter ca 2 min) öppna luckan och stänga igen. Sen gick den oftast.

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #8 skrivet: 09 apr-19 kl 09:58 »
Jag har en Bosch och jag får återkommande problem med pumpandet.

Det sitter en liten slangsnutt på ca 20cm bakom sockeln som går mot vänster sida av maskinen. Den är räfflad och brukar sättas igen. Om man tar bort sockelplåten och vänster kåpa kan man dra ur den, skölja rent och stoppa tillbaka den. Har fått göra detta ca fyra gånger redan, samma sak hände en gång i morsans diskmaskin. Symptomatiskt är att maskinen inte sköljer helt rent, det blir väl inget tryck i spridarna.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #9 skrivet: 09 apr-19 kl 10:23 »
Om samma maskin blir igensatt flera gånger i följd kan det vara idé att prova med något annat diskmedel. Eller att inte ständigt köra ekonomiprogram utan låta maskinen gå med högsta vattentemperatur och mycket vatten då och då.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #10 skrivet: 09 apr-19 kl 11:16 »
Vi rensade silen uprepade gånger och sen reparedade den sig av sig själv när vi körde på varmaste programmet.  :D
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Notdavid

  • Inlägg: 62
    • Uppland
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #11 skrivet: 09 apr-19 kl 11:49 »
Om samma maskin blir igensatt flera gånger i följd kan det vara idé att prova med något annat diskmedel. Eller att inte ständigt köra ekonomiprogram utan låta maskinen gå med högsta vattentemperatur och mycket vatten då och då.

Japp, jag bytte diskmedel och det blev bättre faktiskt.

Swivel Mount

  • Inlägg: 7
    • Södermanland
SV: Diskmaskin Bosch tömmer inte ut vattnet
« Svar #12 skrivet: 27 apr-19 kl 21:35 »
Varmaste programmet fick min att ta sista mikrometrarna på slangkopplingarna (någon sorts mjuk silikon eller något).
Det ersatte jag med 2 st 7 cm långa "kemikalie slangar" jag köpt på Kuntze AB i Västberga, hoppas de håller.

Fast det hade nog mer med vad jag kört för diskmedel tidigare, hoppas jag så det inte var designat att gå sönder efter en tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 2 användare
skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser