Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera för boende  (läst 3965 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #20 skrivet: 30 dec-18 kl 01:33 »
 :D..Kollat dina bilder utvändigt...Det är ju ett tattarhie  :o ...Går ju inte inte att bo i huset...måste ju vara ett mögelhelvete i och med att taket saknas... T.ex isolering invändigt måste ju vara mögelangripet...Ingen kan vistats där... svår historia...kommer kosta plenty att fixa hiet...Bara tillägga att du bör ha en kunnig person att bedöma hiet....Om möjligt får ju du stå för materialet som krävs...Även för boende för eventuell person som vill ta sig an tattarhiet...Blir ju då en bostad utanför hiet så mögelskador undvikes på den boende...
« Senast ändrad: 30 dec-18 kl 01:49 av Tännlappen »

piggetröska

  • Gäst
SV: Renovera för boende
« Svar #21 skrivet: 30 dec-18 kl 02:31 »
.. T.ex isolering invändigt måste ju vara mögelangripet...

Hur kan du Tännlappen veta om huset överhuvudtaget har invändig isolering?  Tänk om det råkar var byggt med dubbel tegelvägg och luftspalt?

Är ett rötangripet bjälklag självklart samma som mögel?

Om bjälklaget varit totalt uppruttet, hade inte huset kollapsat för länge sedan?

Piggetröskan

PS. Visst gäller det att se upp med mögel. Det verkar ju kunna sätta sig i huvudet.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #22 skrivet: 30 dec-18 kl 09:30 »
Ingen isolering alls i väggar.
Taket har nästan ingen heller.

Ingen mögel i den bemärkelsen.
Men det enda som kan sparas är väggar.
Grundhuset är bra murat men påbyggnaden hade jag rivit ner och byggt upp på nytt.

Kunnig person för att bedöma?
Vad vill du ha bedömt?

« Senast ändrad: 30 dec-18 kl 09:36 av Alexn72 »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovera för boende
« Svar #23 skrivet: 30 dec-18 kl 09:46 »
När jag åkt runt på landet i Skåne, så såg jag många hus som var i bara lite bättre skick som det bodde folk i.

När jag såg dessa hus tänkte jag att jag inte ens skulle vilja ha höns i dom, hönsen förtjänar bättre hus.

Så det där är nog ett bra objekt för den som är van standarden på vissa hus i Skåne.

piggetröska

  • Gäst
SV: Renovera för boende
« Svar #24 skrivet: 30 dec-18 kl 17:37 »
Om jag gör en bildsökning i Google med sökorden 'ruckel lappland' så fylls skärmen med kollapsande hus.

Framgår inte av bilderna om det bor några människor eller höns i dessa.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovera för boende
« Svar #25 skrivet: 30 dec-18 kl 17:58 »
Om jag gör en bildsökning i Google med sökorden 'ruckel lappland' så fylls skärmen med kollapsande hus.

Framgår inte av bilderna om det bor några människor eller höns i dessa.

Gjorde en sån sökning och såna hus är det nog ingen som renoverar.

Ett dåligt renoverings objekt ser mer ut så här, men det måste nog ligga på ett attraktivt ställe för att det ska vara lönt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #26 skrivet: 31 dec-18 kl 01:14 »
Ingen isolering alls i väggar.
Taket har nästan ingen heller.

Ingen mögel i den bemärkelsen.
Men det enda som kan sparas är väggar.
Grundhuset är bra murat men påbyggnaden hade jag rivit ner och byggt upp på nytt.

Kunnig person för att bedöma?
Vad vill du ha bedömt?
Är väl bra att få lite feedback av en hejare till snickare... Måste ju bli en dyr historia...Bra att inte slänga stålarna i sjön...Det var ju positivt att det inte fanns någon genomsur isolering där...Kan underlätta för eventuell renoverare......

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #27 skrivet: 31 dec-18 kl 08:17 »
Någon annans syn på det hela är inget jag behöver.
De skulle vara för din skull i såfall ;)
Inget trämaterial ska sparas.
Kalkylen kan jag själv göra.
Inget konstigt, alla parametrar är redan kända.

De huset vi kommer renovera kommer också rivas på liknande sätt.
Endast väggarna kommer sparas.
Takstolarna hoppas jag på att börja tillverka i februari.

Till andra projekt har vi köpt färdiga Takstolar men för detta så finns det bättre förutsättningar för att bygga själva.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #28 skrivet: 31 dec-18 kl 16:41 »
 :D...Du verkar kunna din sak...

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #29 skrivet: 01 jan-19 kl 11:43 »
Gjorde en liten sökning i området.
Det billigaste jag kunde hitta i husväg kostar nära 1 miljon.
Och ger ett väldigt tvivelaktigt förtroende.
Https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-hurva-eslovs-kommun-hurva-faladsvag-4-15360575

Vill man däremot börja med att söka bygglov så finns en tomt för 400k tillsalu.
https://www.hemnet.se/bostad/tomt-loberod-eslovs-kommun-brodaka-2-65-och-2-56-12985618

Dessa var iförsig de enda alternativ om man vill bo i området.

piggetröska

  • Gäst
SV: Renovera för boende
« Svar #30 skrivet: 01 jan-19 kl 16:12 »
Sverige är avlångt!

Det är inte alltid lätt att i ena ändan ha koll på vilka områden som är eftertraktade i den andra ändan  ;)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Renovera för boende
« Svar #31 skrivet: 01 jan-19 kl 18:00 »
Gjorde en liten sökning i området.
Det billigaste jag kunde hitta i husväg kostar nära 1 miljon.
Dessa var iförsig de enda alternativ om man vill bo i området.

Ja, det första huset du länkar till var ju bedrövligt. 1 miljon för ett litet hus på en 300 kvadratmeter stor tomt.

Men jag förstår inte vad marknandsvärdet på tomter i ditt området har med ditt projekt att göra? Du skall ju inte sälja utan letar någon som vill renovera det i utbyte mot bostad? Du kan säkert sälja ditt objekt som en tomt, för själva huset tror jag inte ökar värdet på tomten nämnvärt.

Hur som helst tycker jag du skall lägga upp din idé och se om någon nappar.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #32 skrivet: 06 jan-19 kl 11:13 »
Ja, det första huset du länkar till var ju bedrövligt. 1 miljon för ett litet hus på en 300 kvadratmeter stor tomt.

Men jag förstår inte vad marknandsvärdet på tomter i ditt området har med ditt projekt att göra? Du skall ju inte sälja utan letar någon som vill renovera det i utbyte mot bostad? Du kan säkert sälja ditt objekt som en tomt, för själva huset tror jag inte ökar värdet på tomten nämnvärt.

Hur som helst tycker jag du skall lägga upp din idé och se om någon nappar.

Hade värdet på tomten varit 10tusen kronor så är det inte värt för någon att renovera på en så billig tomt. Men nu när värdet är 400-1000kkr så blir det annat läge.
Och jag är inte emot att skriva in utköpsrätt för tomten.
Har man startkapital både för tomt och material så väljer man  helt fritt. Har man  en vilja att bygga men inte startkapital för en tomt så är detta kanske en bra idé.
Säljer jag tomten så finns det ingen garanti för att huset blir renoverat. Och ingen möjlighet att styra vem man får som granne.
Sen tänker jag att det är lite trevligare att komma dit och ha en byggranne under några år än en  byggfirma som smäller upp nått på 3 månader och sen  flyttar nån in och börjar gnälla på att gräsmattan inte är klippt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Renovera för boende
« Svar #33 skrivet: 06 jan-19 kl 12:09 »
Där har du en viktig punkt. Det kan vara betydligt bättre att äga fastigheten och hyra ut den. Renovera så att du får det lättskött som fastighetsägare, typ idiotsäkert...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovera för boende
« Svar #34 skrivet: 06 jan-19 kl 14:33 »
Vet flera här uppe som köper grannfastigheten, för att slippa oönskade grannar.
Själv bytte jag åt mig grannhuset till det jag har som verkstad/snickeri, för att slippa någon som stör sig på mina prylar, sen var det ju ingen nackdel att få ett bostadshus runt hörnet och slippa gå så långt när man ska hem.

Swartz

  • Inlägg: 2
    • Halland
Renovera för boende
« Svar #35 skrivet: 07 jan-19 kl 10:12 »
Jag hade gjort så som du skriver och rivit ur allt organiskt material så att bara bjälklagsbalkar var kvar, är dessa angripna av röta osv så hade jag rivit dom med men jag hade nog bytt ut en efter en och inte rivit alla på en gång beroende på husets konstruktion ifall det stabiliseras av bjälklaget.
Jag hade nog inte rivit hela huset, det verkar ha en hyfsat fin tegelstomme som är värd att bevara.

Att någon kan bo där och renovera samtidigt verkar inte möjligt, isåfall att själv göra iordning en liten del av huset som är beboeligt så hyresgästen kan ha någonstans att bo medan resten renoveras kanske skulle vara ett alternativ för någon.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #36 skrivet: 07 jan-19 kl 16:58 »
Jag hade gjort så som du skriver och rivit ur allt organiskt material så att bara bjälklagsbalkar var kvar, är dessa angripna av röta osv så hade jag rivit dom med men jag hade nog bytt ut en efter en och inte rivit alla på en gång beroende på husets konstruktion ifall det stabiliseras av bjälklaget.
Jag hade nog inte rivit hela huset, det verkar ha en hyfsat fin tegelstomme som är värd att bevara.

Att någon kan bo där och renovera samtidigt verkar inte möjligt, isåfall att själv göra iordning en liten del av huset som är beboeligt så hyresgästen kan ha någonstans att bo medan resten renoveras kanske skulle vara ett alternativ för någon.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Grundhuset i tegel ser bra ut så att riva hela huset känns onödigt.



von tratt

  • Inlägg: 1748
    • Skåne
SV: Renovera för boende
« Svar #37 skrivet: 07 jan-19 kl 20:02 »
Jag har inte läst hela tråden.

En variant, beroende på förutsättningarna totalt, är ju att en byggnad inte antingen behöver vara bostad eller rivas. Det kan bli en verkstad, ateljé, lager osv.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Renovera för boende
« Svar #38 skrivet: 09 jan-19 kl 13:46 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser