Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går det att rädda dessa äppelträd?  (läst 3300 gånger)

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
Går det att rädda dessa äppelträd?
« skrivet: 28 mar-19 kl 14:08 »
Har nyligen köpt hus och på tomten finns en del vanvårdade fruktträd. Av två små äppelträd är det här det värsta. Redan uppstagat och båda träden har två stammar. Kan man såga av en stam på varje träd eller är det bara att såga ner helt och sätta nya träd?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-19 kl 14:39 »
Kan du inte bara behålla båda stammarna? Förutsatt att inte den ena kommer från nedanför ympen.

Om dom går att rädda beror snarare på hur träden ser ut för övrigt. Har de mycket kräfta? Hur är tillväxten? Har de blivit stympade eller på annat vis felbeskurna tidigare?

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-19 kl 17:11 »
Var ute och inspekterade trädet på bilden nu på eftermiddagen och det är ett plommonträd, inte äpple 😁 de kanske kan ha flera stammar? Det andra är dock ett äppelträd och visst kan jag behålla två men de ser ut att komma nerifrån botten båda två så kanske från ympen? Har bild på båda träden och bättre kvalitet på @vegomammorna på instagram om nån vill kolla. Äppelträdet ser ut att ha blivit beskuret eller avkapat förut med en skada på stammen. Kronorna ser fina ut och båda träden har burit frukt med tanke på all gammal fallfrukt som jag borde tittat närmare på... 😅

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-19 kl 19:40 »
Om det är ett plommonträd så ska du inte beskära eller göra något ingrepp förrän under jas (juli, augusti och september). Då hinner du se om båda stammarna kommer från ovan ympstället. Ja om du får någon frukt i alla fall.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-19 kl 05:45 »
Nu har jag glasögon som jag skulle ha bytt för flera år sedan. Men ser inte ena stammen ut som ett rotskott? Ser ju yngre ut.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #5 skrivet: 29 mar-19 kl 08:53 »
Frukt har det varit på träden! Var tvungen att kolla närmare men stammen verkar sitta ca tio centimeter upp på huvudstammen. Det har kommit upp flera mindre stammar runt om som är kapade med ungefär tjugo centimeters-stubbar så tror de också har suttit ihop med själva huvudplantan. Har googlat och kan det vara det träd som plommonet är ympat på som börjat växa? Verkar ha hänt andra med köpta plommonträd.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #6 skrivet: 29 mar-19 kl 09:22 »
Du får helt enkelt försöka se var trädet är ympat och sedan se vilken sida skotten kommer från. Ympstället brukar synas ganska tydligt som en skarv där stammen grovlek kan skilja sig på sidorna, samt barkens utseende. På mitt plommonträd är det ungefär en decimeter från rotkronan, jag vet inte vilken höjd som är vanligast att ympa plommonträd på.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #7 skrivet: 30 mar-19 kl 07:01 »
Vänta och se vad som händer...har du tur så har de planterat familjeträd...

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #8 skrivet: 30 mar-19 kl 07:43 »
Tittade närmare på träden igår och såg att de båda stammarna på plommonträdet har legat och gnidit mot varandra och orsakat ett större sår. I det har vatten runnit ner då barken lossnade väldigt lätt och det var fuktigt under plus att det verkar vara ett svartmyrbo i närheten då det kröp massor på stammen. Trädet får stå kvar över sommaren men skulle tro att vi tar ner det och planterar ett nytt träd då utgångsläget är rätt kasst. Redan uppstagat och öppna sår långt ner på båda stammarna 😕

Vad gäller äppelträdet med dubbla stammar ser de ut att komma från marken båda två och ett har en större skada på stammen så det kommer vi såga ner. Provar att behålla det andra och se hur det utvecklas. Tack för er hjälp, det uppskattas! ☺

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #9 skrivet: 30 mar-19 kl 07:57 »
Helt rätt att plantera nya träd men helst inte på exakt samma plats. Träd ur rosfamiljen utvecklar något som kallas "jordtrötthet", något händer med jorden som hindrar nya träd av samma sort att trivas.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1667&artikel=3622337

Du borde alltså plantera nya träd mellan de nuvarande istället, där det passar. Sedan kan du låta de gamla dåliga träden stå kvar så länge de ger frukt, för det kommer ju ta några år innan de nya levererar för fullt.

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #10 skrivet: 30 mar-19 kl 11:15 »
I synnerhet gäller väl det plommonträd, att det tar lång tid innan de ger frukt?  Jag har ett som är mer än 10 år gammalt, som jag ännu inte har sett ett enda plommon på.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #11 skrivet: 30 mar-19 kl 11:34 »
I synnerhet gäller väl det plommonträd, att det tar lång tid innan de ger frukt?  Jag har ett som är mer än 10 år gammalt, som jag ännu inte har sett ett enda plommon på.
Jag planterade mitt Opal en sommar och fick mängder med frukt sommaren efter. Vissa sorter kanske tar längre tid än andra? Däremot är päron kända för att ta god tid på sig, men även där finns nog vissa sorter som är snabbare

Edit: förresten, brukar ditt plommonträd blomma? Det kan vara en sort som kräver befruktning från något annat träd för att ge frukt

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #12 skrivet: 30 mar-19 kl 17:51 »
Jag tycker du ska vara rädd om träden du har. Om du ska beskära så gör det i augusti, ingen annan tid, eftersom plommon och körsbär har svårt att läka annars. Kapa maximalt bort 1/5 av kronan detta året. Kapa intill kvarvarande stam så trädet kan läka.
kretslopp

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #13 skrivet: 30 mar-19 kl 20:43 »
Var rädd om träden. Om äppelträdet med dubbla stammar inte ger god frukt så ympa på nya sorter. Då vinner du massor av etableringstid. Det gör väl inget att det är två stammar!? Det kan dessutom vara ett rotäkta träd som är supergott. Två stammar ger ju god möjlighet att ympa på tex två sorter en på vardera stam. Fast du kan ju ympa på hur många sorter som helst. [emoji4]

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #14 skrivet: 30 mar-19 kl 20:54 »
Jag planterade mitt Opal en sommar och fick mängder med frukt sommaren efter. Vissa sorter kanske tar längre tid än andra? Däremot är päron kända för att ta god tid på sig, men även där finns nog vissa sorter som är snabbare

Edit: förresten, brukar ditt plommonträd blomma? Det kan vara en sort som kräver befruktning från något annat träd för att ge frukt

Har inte tänkt på om det blommar, får göra det i år.
Vet inte alls vad det är för sort, det följde med som ogräs i en hink med ett körsbärsträd som jag fick en gång i tiden.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #15 skrivet: 30 mar-19 kl 20:58 »
Har inte tänkt på om det blommar, får göra det i år.
Vet inte alls vad det är för sort, det följde med som ogräs i en hink med ett körsbärsträd som jag fick en gång i tiden.
Då är det nog nog körsbärsplommon eller någon annan av "vildformerna", med lite mindre frukter. Fortfarande goda, inte som vildäpplen, men inte riktigt lika stora och söta som vanliga plommon. Och de behöver nästan garanterat befruktas av ett annat träd.

 

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #16 skrivet: 01 apr-19 kl 07:50 »
Helt rätt att plantera nya träd men helst inte på exakt samma plats. Träd ur rosfamiljen utvecklar något som kallas "jordtrötthet", något händer med jorden som hindrar nya träd av samma sort att trivas.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1667&artikel=3622337

Du borde alltså plantera nya träd mellan de nuvarande istället, där det passar. Sedan kan du låta de gamla dåliga träden stå kvar så länge de ger frukt, för det kommer ju ta några år innan de nya levererar för fullt.

Det visste jag inte! Fruktträden står alldeles för tätt redan nu så de nya får nog stå i en annan del av trädgården :)

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #17 skrivet: 01 apr-19 kl 07:54 »
Jag tycker du ska vara rädd om träden du har. Om du ska beskära så gör det i augusti, ingen annan tid, eftersom plommon och körsbär har svårt att läka annars. Kapa maximalt bort 1/5 av kronan detta året. Kapa intill kvarvarande stam så trädet kan läka.

Plommonträdet tänker jag inte röra, det får stå så länge det gör. Tror det blir väldigt svårt för det att växa sig starkt när det redan är så förstört.

MalinAnna

  • Inlägg: 18
    • Uppland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #18 skrivet: 01 apr-19 kl 07:59 »
Var rädd om träden. Om äppelträdet med dubbla stammar inte ger god frukt så ympa på nya sorter. Då vinner du massor av etableringstid. Det gör väl inget att det är två stammar!? Det kan dessutom vara ett rotäkta träd som är supergott. Två stammar ger ju god möjlighet att ympa på tex två sorter en på vardera stam. Fast du kan ju ympa på hur många sorter som helst. [emoji4]

Problemet är att de två stammarna står så tätt att ena har fått en stor skada troligtvis pga att de gnuggat mot varandra. Så det ska ner innan det knäcks och skadar det andra trädet!

biocandy

  • Inlägg: 15
  • aaaooooooh
    • Ångermanland
SV: Går det att rädda dessa äppelträd?
« Svar #19 skrivet: 11 apr-19 kl 20:04 »
Hej
Jag tittar på bilden. Den högra stammen där är ett rotskott som fått härja fritt alldeles för länge. Ta bort de till hösten är mitt tips. Räkna med att få jaga nya rotskott varje år, men bättre de än att de gnager sår i huvudstammen.
:-)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser