Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta ut hund på foder  (läst 8237 gånger)

Gullregn

  • Gäst
Sätta ut hund på foder
« skrivet: 01 nov-11 kl 07:30 »
Har funderingar på att sätta ut en valp på foder.

Vad finns det för olika alternativ i sverige?

Jag vill att hunden är "såld",,,men behålla rätten att ta valpar,,behålla avelsrätten,,och at hunden INTE får säljas vidare.
Tar man betalt alls? eller ges den bort gratis när man har sådana förbehåll?

I utlandet hade jag "sålt den för typ 50-75% av priset o kvarstått som delägare.


Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #1 skrivet: 01 nov-11 kl 07:36 »
Valp på foder enligt SKK så tar du inget för valpen men har rätt till två kullar (tik). Hunden övergår till fodervärden efter 2 kullar eller när hunden blir 5 år, vilket som nu kommer först.
Halvfoder är en kull och ett halvt valppris.
Fodervärden har dock rätt att köpa loss hunden, uppfödaren kan inte kräva att fodervärden ska köpa loss hunden och uppfödaren har ångrat sig och inte vill ha sina kullar av någon anledning.

Här kan du kolla på hur SKK:s fodervärdsavtal ser ut http://www.skk.se/dokumentbanken/fodervardsavtal/

Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #2 skrivet: 01 nov-11 kl 07:45 »
Det finns färdiga kontrakt för sådant. Men jag tror inte att det är vanligt med precis de villkor som du skriver. Vanligast är att uppfödaren får ta en valpkull, och att denne då hämtar hem hunden för parning och sedan igen någon vecka innan valpningen, och sedan bor hunden där tills valparna är 8-10 v. Sedan är hunden köparens utan ytterligare villkor. Ofta betalar köparen typ halva priset. Detta gäller då för tik. Det finns visst även fall med två valpkullar.

För hanhund kan man också ha liknande avtal, då behåller uppfödaren rätten till ett antal parningar, typ 4-5 st (med olika tikar, går tiken tom så blir det omparning utan att det räknas som en till parning).

Man måste skriva ett tydligt kontrakt, mallar finns som sagt. Var noga med vad som gäller för försäkring och vad som gäller om hunden blir skadad eller av annat skäl inte kan fullfölja avtalet.

Att hunden är på foder hela livet har jag bara hört i enstaka fall, och då har det varit äldre hundar som uppfödaren tagit ur aveln.

Nu var dina hundar registrerade på annat sätt än genom SKK? Inom SKK får man, om jag minns rätt, bara ta tre kullar per tik som registreras. Därav att foderavtalen inte gäller för mer än en kull i normalfallet, så att även köparen kan ta någon kull.

Detta är vad jag läst mig till och hört genom kontakter. Jag har inte själv haft någon foderhund.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #3 skrivet: 01 nov-11 kl 07:54 »
Det finns färdiga kontrakt för sådant. Men jag tror inte att det är vanligt med precis de villkor som du skriver. Vanligast är att uppfödaren får ta en valpkull, och att denne då hämtar hem hunden för parning och sedan igen någon vecka innan valpningen, och sedan bor hunden där tills valparna är 8-10 v. Sedan är hunden köparens utan ytterligare villkor. Ofta betalar köparen typ halva priset. Detta gäller då för tik. Det finns visst även fall med två valpkullar.

För hanhund kan man också ha liknande avtal, då behåller uppfödaren rätten till ett antal parningar, typ 4-5 st (med olika tikar, går tiken tom så blir det omparning utan att det räknas som en till parning).

Man måste skriva ett tydligt kontrakt, mallar finns som sagt. Var noga med vad som gäller för försäkring och vad som gäller om hunden blir skadad eller av annat skäl inte kan fullfölja avtalet.

Att hunden är på foder hela livet har jag bara hört i enstaka fall, och då har det varit äldre hundar som uppfödaren tagit ur aveln.

Nu var dina hundar registrerade på annat sätt än genom SKK? Inom SKK får man, om jag minns rätt, bara ta tre kullar per tik som registreras. Därav att foderavtalen inte gäller för mer än en kull i normalfallet, så att även köparen kan ta någon kull.

Detta är vad jag läst mig till och hört genom kontakter. Jag har inte själv haft någon foderhund.

Du får ta 5 kullar på tik inom SKK. Kan få dispens att registrera en 6:e kull, men om det sker upprepade gånger hamnar du i SKK:s dicsiplinnämnd, vet ej vad det blir för påföljd.

Standardavtalet för fodervärd (tik) är 2 kullar och inget valppris.

Har på senare tid dykt upp även ett halvfoderavtal, en kull och halvt valppris.

Du kan, enligt SKK:s regler inte sätta ut hund på livstid, vet dock att det förekommer att uppfödare sätter ut äldre hundar på foder, de skulle dock förlora om nya ägaren/fodervärden skulle dra det till SKK.

Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #4 skrivet: 01 nov-11 kl 07:56 »
Du får ta 5 kullar på tik inom SKK.

Standardavtalet för fodervärd (tik) är 2 kullar och inget valppris.

Har på senare tid dykt upp även ett halvfoderavtal, en kull och halvt valppris.

Du kan, enligt SKK:s regler inte sätta ut hund på livstid, vet dock att det förekommer att uppfödare sätter ut äldre hundar på foder, de skulle dock förlora om nya ägaren/fodervärden skulle dra det till SKK.
Ditt resonemang bygger dock på att hunden är registrerad av SKK. Och SKK är ingen domstol, är man oense om ett avtal så görs det upp inom det vanliga rättsväsendet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #5 skrivet: 01 nov-11 kl 08:02 »
Går en tvist till domstol så tror jag att det är SKK:s regler angående fodervärdsavtal som används som referens för att se om det som det tvistas om är skäligt eller ej.
Ett avtal får inte vara oskäligt för köparen/fodervärden.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #6 skrivet: 01 nov-11 kl 08:27 »
Ditt resonemang bygger dock på att hunden är registrerad av SKK. Och SKK är ingen domstol, är man oense om ett avtal så görs det upp inom det vanliga rättsväsendet.

Om uppfödaren/överlåtaren är medlem i SKK-organisationen är han/hon skyldig att följa SKKs regler, vilket iofs i princip utesluter att föda upp hundar som inte registreras i SKK. Det finns väl en del fristående rasklubbar som har någon form av avtal med SKK, men i huvudsak är en SKK-medlem tvungen att registrera sina uppfödningar och att göra det i SKK.

Vad många glömmer är att även ras- och specialklubbar ligger under kennelklubben och du är alltså medlem i SKK-organisationen om du är medlem i ortens brukshundklubb.

Registrerar man sina valpar i en annan organisation har denna säkert färdiga avtal för medlemmarna att använda.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

 

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #7 skrivet: 01 nov-11 kl 08:32 »


Registrerar man sina valpar i en annan organisation har denna säkert färdiga avtal för medlemmarna att använda.

Men sen beror det på hur det avtalet ser ut. Det får inte bryta mot SVENSK lagstiftning/djurskyddslag, även om det är ett giltigt avtal i den organisation man är medlem i.

Enklast för Vilse tror jag är att använda SKK:s avtal som går att printa ut från hemsidan utan att vara medlem, då är det ett avtal som håller juridiskt.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #8 skrivet: 01 nov-11 kl 08:37 »
Men sen beror det på hur det avtalet ser ut. Det får inte bryta mot SVENSK lagstiftning/djurskyddslag, även om det är ett giltigt avtal i den organisation man är medlem i.

Enklast för Vilse tror jag är att använda SKK:s avtal som går att printa ut från hemsidan utan att vara medlem, då är det ett avtal som håller juridiskt.

Självklart måste det följa svensk lagstiftning, men med "annan organisation" tänkte jag på tex JRTC of Sweden eller andra föreningar som är etablerade i Sverige, men inte ligger under SKK.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Sätta ut hund på foder
« Svar #9 skrivet: 01 nov-11 kl 08:43 »
Självklart måste det följa svensk lagstiftning, men med "annan organisation" tänkte jag på tex JRTC of Sweden eller andra föreningar som är etablerade i Sverige, men inte ligger under SKK.

Om jag inte mins helt tokigt så är Vilse medlem i annat lands kennelklubb, därav min passus att det inte får bryta mot Svensk lagstiftning.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 4 användare (3 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser