Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om tomater  (läst 2048 gånger)

Millan

  • Inlägg: 36
    • Värmland
Fråga om tomater
« skrivet: 12 mar-13 kl 09:51 »
Funderar lite på om det går att ta fröna från köptomater och plantera?
Ska man torka dom först?
Är det någon som testat?

 

Valmet

  • Gäst
SV: Fråga om tomater
« Svar #1 skrivet: 12 mar-13 kl 10:08 »
Jadå!
Men dom flesta stora sorterna är hybrider så nästa generation blir kanske inte så bra.
Välj då heller små cocktail el liknande.

Svårt att ta kål på tomatfrön, dom överlever från att ha ätits upp
hela vägen ut genom reningsverken.
Så sommartid frodas tomatplantorna där rötslammet hamnar.
Fast dom bör man nog inte äta.. :-X

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Fråga om tomater
« Svar #2 skrivet: 12 mar-13 kl 10:13 »
Så i princip skulle man kunna äta tomater själv, och sedan odla på det som kommer ut så att säga?   :-X

Myrkott

  • Inlägg: 102
    • Östergötland
SV: Fråga om tomater
« Svar #3 skrivet: 12 mar-13 kl 11:27 »
Personligen föredrar jag att pilla loss fröna innan jag äter tomaten  8)

Men jag har hört att man kan hitta fantastiska självsådda tomotodlingar i reningsverken.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

flindra

  • Inlägg: 774
    • -
SV: Fråga om tomater
« Svar #4 skrivet: 12 mar-13 kl 12:05 »
Det måste ju rimligtvis innebära att tomater tål MYCKET gödsel.

Kitsune

  • Inlägg: 83
  • Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
SV: Fråga om tomater
« Svar #5 skrivet: 02 apr-13 kl 15:32 »
Mamma brukar skära tomaten i skivor och lägga på jorden, och ströa jord över. Ibland tar det sig, ibland möglar det... Ibland både och.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Fråga om tomater
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 15:49 »
Som sagt, du vet inte vad du skördar om du inte vet vad du sår. Oavsett vad kan du trycka ut fröna på ett kaffefilter och låta dem torka på varmt ställe. Vill du göra det proffsigt trycker du ut fröna i en burk vatten som ställs varmt. Efter någon dag har en jäsningsprocess börjat. Låt stå ca 5 dygn, skölj fröna och torka som ovan. Genom denna process hindrar du eventuella smittor.
Mitt tips är att köpa frö eller ta från sortäkta tomat.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Fråga om tomater
« Svar #7 skrivet: 02 apr-13 kl 16:05 »
Funderar lite på om det går att ta fröna från köptomater och plantera?
Köpetomater är nästan alltid hybrider som ger massor av dåliga avkommor, och några få som fungerar att odla, så jag skulle rekommendera att istället använda sortäkta frö.
"Kärleken är livets bäste vän"

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Fråga om tomater
« Svar #8 skrivet: 02 apr-13 kl 18:43 »
Innan vi byggde modern/godkänd avloppsanläggning fanns här en 50 år gammal "enkammarbrunn" med "överlop" där det rann ut vatten när det blev fullt i lilla enkammaren. Där växte det hundratals tomatplantor. :P  Alldrig att det blev nåt som var nåt att ha, och jag håller helt med Moëll. Däremot kan du skörda frön från år till år från dina egna tomatodlingar om du väljer en sort som inte är F1.

honeyybees

  • Inlägg: 44
    • Östergötland
SV: Fråga om tomater
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 20:57 »
Våga vägra F1 hybrider! ;)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fråga om tomater
« Svar #10 skrivet: 28 apr-13 kl 11:18 »
Våga vägra F1 hybrider! ;)
Fast är det inte lite korkat att notoriskt vägra en bra sort bara för att det är en hybrid? Många tomater går att övervintra och ta tidiga vårvintersticklingar av. På så sätt kan man vegetativt föröka F1 hybrider och behöver bra köpa frö en gång   :D  Ett alternativt sätt att både äta kakan och ha den kvar  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hånung

  • Gäst
SV: Fråga om tomater
« Svar #11 skrivet: 28 apr-13 kl 11:25 »
Fast är det inte lite korkat att notoriskt vägra en bra sort bara för att det är en hybrid? Många tomater går att övervintra och ta tidiga vårvintersticklingar av. På så sätt kan man vegetativt föröka F1 hybrider och behöver bra köpa frö en gång   :D  Ett alternativt sätt att både äta kakan och ha den kvar  ;)
Kanske det beror var man bor lite då eller?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

811 gäster, 5 användare (2 dolda)
von tratt, Be, LivsBygge

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser