Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "idealhö" till shettisar?  (läst 11616 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #20 skrivet: 08 mar-07 kl 01:22 »
men då skriver man inte torr betfor utan skriver hur mycket det blir i uppblött.
betfor sväller.
så snalla rara du,skriv så att saker och ting inte kan missuppfattas.

men om man räknar en foderstat efter mängden uppblött betfor så kommer du aldrig få den att stämma. Därför räknas alltid foderstaten efter mängden torr betfor. För då vet du vad näringsinnehållet i betforn är och sedan blöter man den när man väl använder den.

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #21 skrivet: 08 mar-07 kl 15:09 »
 :-*
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #22 skrivet: 08 mar-07 kl 17:41 »
Jag skulle nog leta upp en annan veterinär för en second opinion, Bubblisa. Det låter inte speciellt rimligt att ge en fånghäst kraftfoder och halm, istället för ett hö eller hösilage med lagom värden. Framförallt inte om man tror att det orsakas av för kraftigt foder? Då borde man ju verkligen undvika allt vad kraftfoder heter.
En av de vanligaste orsakerna till fång orsakas av just överutfodring av kolhydrater! Speciellt hos överviktiga ponnyer...

Just i oktober är det ju väldigt vanligt att fång uppstår, när frostnätterna börjar komma, och det blir extra mycket fruktan i gräset.

Christel

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #23 skrivet: 09 mar-07 kl 22:08 »
Hej alla shettisägare (och andra)!
Ska "beställa" hö från ny bonde till våra shettisar (22årig dam som endast promeneras, 7årig valack  och 5årigt sto används till lättare ridning) - har inte haft dem speciellt länge, men de verkar - som väl de flesta shettisar :) - minst sagt vara lättfödda... Vad skulle vara "idealhöet" när det gäller just denna ras, som ju behöver få sitt tuggbehov tillgodosett, precis som större hästar, och hålla magen igång, men inte ska gå upp för mycket i vikt, men samtidigt inte att de ska få proteinbrist eller liknande naturligtvis (hoppas på att kunna börja köra de yngre så småningom) Omvänd foderstat skulle man kanske kunna säga ;) - beställa så nära det man vill ha för att undvika så mycket trix o fix med kraftfoder
Tacksam för hjälp o tips

Jag letar efter ett ganska grovt hö, med ax på grässtråna. Tumregeln brukar vara en sen höskörd men hos min höbonde är det tvärtom, höga värden på andraskörden och bättre för mina hästar med 1:a skörden. Jag brukar be foderrådgivarna på Krafft.nu om hjälp - det går att få till bra foderstater till shetlandponnier utan en massa trixande!! I år får mina hästar hö som grovfoder, halm i boxarna, krafft ponny och betfor samt mineraler och de mår prima. Ena ponnyn är fångkänslig och ska helst ha ett hö där balansen mellan energi och protein bör ligga på ca.5-5,5g smältbart råprotein per kilo foder. Har du bara en höanalys så är det lätt att räkna ut. Men i år ligger jag helt fel i värdena och har fått anpassa utfodringen efter det, och det har gått så bra så :D. Även små hästar som shetlandsponnier behöver mat, och även fånghästar behöver näringsrik, välbalanserad foderstat. Det viktigaste är grovfodret, och allra, allra viktigast är att det är grönt och luktar gott. Och tjocka magar hålls i trim genom motion, inte svält ;). Lycka till med dina shetlänningar - det finns inget bättre :-* :-*!
/Christel.

vGg

  • Inlägg: 35
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #24 skrivet: 10 mar-07 kl 18:35 »
Tack alla hjälpsamma!! :)

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #25 skrivet: 11 mar-07 kl 23:32 »
Jag skulle nog leta upp en annan veterinär för en second opinion, Bubblisa. Det låter inte speciellt rimligt att ge en fånghäst kraftfoder och halm, istället för ett hö eller hösilage med lagom värden. Framförallt inte om man tror att det orsakas av för kraftigt foder? Då borde man ju verkligen undvika allt vad kraftfoder heter.
En av de vanligaste orsakerna till fång orsakas av just överutfodring av kolhydrater! Speciellt hos överviktiga ponnyer...

Just i oktober är det ju väldigt vanligt att fång uppstår, när frostnätterna börjar komma, och det blir extra mycket fruktan i gräset.
Jag förstår ingenting?? Om det nu är så, att min ponny faktiskt blivit friskare med den vetrinärens ordination, borde det inte vara så fel, eller hur? För om den mängden kolhydrater han nu får, när mängden är kontrollerad, inte gjort honom sämre, eller ens hållt honom kvar i samma fång skick som tidigare, så kan jag inte säga att min vetrinär är inkompetent. Jag förstår din välmening, men det är en vetrinär vi talar om, som fasktiskt är anlitad av många nöjda kunder. Hon har hjälpt många som haft besvärliga besvär.
Nu ät det ju så att jag mycket snart ska på ett återbesök. Efter det tar jag gärna upp tråden, så får du höra vad hon gett för diagnos och vidare foder råd. Min häst är pigg glad och nöjd, trots att den äter gul mat!! Vi hörs, hoppas jag!
Lisa

Bellatrix

  • Inlägg: 7
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #26 skrivet: 13 mar-07 kl 18:27 »
*knapplån*

Jag har en äldre New Forest med fång, och han blir fet av luft, känns det som. Han får 6 skivor halm om dagen, och en liten tuss hö till för att få igång aptiten. till detta får han 1 kg ponny krafft 2dl betfor som blötas, 1 dl vetekli,och linfröolja för magen.

Det sista du ska ge en fånghäst är beftor, det är att tigga om problem!
Jag skulle dessutom undvika KRAFT också, eftersom det brukar innehålla en heldel havre och det är inte heller speciellt bra att ge fånghästar.
Och snälla, ge hellre din häst ett näringsfattigt hö istället för halm.... det finns alltid bra fjolårshö att köpa.  

Bellatrix

  • Inlägg: 7
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #27 skrivet: 13 mar-07 kl 18:30 »
Hej alla shettisägare (och andra)!
Ska "beställa" hö från ny bonde till våra shettisar (22årig dam som endast promeneras, 7årig valack  och 5årigt sto används till lättare ridning) - har inte haft dem speciellt länge, men de verkar - som väl de flesta shettisar :) - minst sagt vara lättfödda... Vad skulle vara "idealhöet" när det gäller just denna ras, som ju behöver få sitt tuggbehov tillgodosett, precis som större hästar, och hålla magen igång, men inte ska gå upp för mycket i vikt, men samtidigt inte att de ska få proteinbrist eller liknande naturligtvis (hoppas på att kunna börja köra de yngre så småningom) Omvänd foderstat skulle man kanske kunna säga ;) - beställa så nära det man vill ha för att undvika så mycket trix o fix med kraftfoder
Tacksam för hjälp o tips

Jag har en minishettishingst på 2 år, han får 2-3 kg hösilage (så torrt det kan bli) om dagen, och mustang fullfoder. Det är ett kanonfoder som innehåller allt hästen behöver i vitaminer och mineraler. Sedan kan man alltid ge lite halm för dom att tugga på i övrigt.

Men som jag skrev här ovan, att ett lite mer näringsfattigt hö är aldrig fel till shettisar, min växer och kräver ganska mycket energi, speciellt som han är en extremt busande hingstunge.

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #28 skrivet: 15 mar-07 kl 22:04 »
*knapplån*Det sista du ska ge en fånghäst är beftor, det är att tigga om problem!
Jag skulle dessutom undvika KRAFT också, eftersom det brukar innehålla en heldel havre och det är inte heller speciellt bra att ge fånghästar.
Och snälla, ge hellre din häst ett näringsfattigt hö istället för halm.... det finns alltid bra fjolårshö att köpa.  

Menar du detta? Så om din vetrinär skulle säga att hästen är så känslig att han ej ska äta ens hö, så ger du hö i alla fall?
Ja, Just nu har jag bry på annat vis, jag har ju ingen ordentlig grus paddock, och inga pengar iheller för den delen, så Nu när jag var på kurs i helgen hann ju vårsolen locka fram de förödande grässtråna igen, och han fick tyvärr ett återfall! Förtvivlad!! Allt gick ju så bra, och jag ville verkligen se vad vetrinären skulle säga om era förslag om hö o det. Jag tycker inte heller det är så kul med halm, även om han äter det.. och dyrt blir det att köpa en massa krafft.
Vet Ni vem som kan göra en skaplig rasthage med grus utan att jag får  äta rester, resten av hästens liv?
Varför ska man ha sån otur??

Mitt bästa alternativ nu till våren är att göra en rasthage i ladan, och öppna portarna på vid gavel så han får ljus och luft!!!  
Tycker ni att det är en bra lösning?
Lisa

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #29 skrivet: 16 mar-07 kl 12:38 »
Jag lider med dig om det är så illa som det låter.

Jag kan rekomendera ett preparat som heter Protexin.
Det är ett preparat som innehåller tarmflora från friska hästar. Du köper det av din vet eller direkt från tillverkaren
VET NUTRA i Höör, dom skickar mot faktura.
Jag har en shettis som får och 1 kg räcker i ett halvår och kostarca 500_600.
Ett billigt alternativ för att hålla hästen frisk.
Tänk på att fång börjar i magen med störd tarmflora och symptomen sätter sig i fötterna.
Du kan säkert ha din häst ute på lite gräs iaf dagtid då kolhydraterna/sockret ökar på natten i gräset. Det viktigaste är att undvika foderbyten, klarar din häst inte detta kanske man tyvärr måste tänka på vadsom är bäst för hästen....
Lycka till!
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #30 skrivet: 16 mar-07 kl 12:44 »
Menar du detta? Så om din vetrinär skulle säga att hästen är så känslig att han ej ska äta ens hö, så ger du hö i alla fall?

Jag hade åtminstone kollat runt med ett par andra veterinärer och/eller personer som har erfarenhet av fånghästar. För jag tycker fortfarande det låter oerhört märkligt att ge halm och kraftfoder. Alla fånghästar jag träffat på eller hört talas om så har den absolut första åtgärden varit att plocka bort kraftfodret med en gång, och det rimmar med sunda förnuftet för mig i alla fall.

Eftersom det är min åsikt så tror jag naturligtvis att det är Krafften som orsakat det nya anfallet...  :-\ Men i vilket fall som helst så är det förstås bättre att ha honom i ladan än i box. Frågan är väl hur han i så fall överhuvudtaget ska kunna vistas i hage under sommarhalvåret framöver, om det nu var gräset som orsakade anfallet? Du kanske har någon bonde i närheten som kan harva upp en rasthage åt dig, och välta den sedan? Annars handlar det ju om att anlägga en ridbana, i princip, och det är ju tyvärr rätt dyra pengar....

Jag önskar dig lycka till i alla fall, fång är en bedrövlig och lessam sjukdom.

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #31 skrivet: 16 mar-07 kl 20:03 »
Hej igen
Kan tillägga att jag har samt vet flera andra som har fånghästar ( allt från shettis till halvblod) som haft fång i olika stadier men som klarar av ett normalt liv tack vare Protexin. Mitt Shetlandssto klarar att gå på bete tom. vilket aldrig fungerade tidigare. men det krävs att hon får Protexin varje dag och i dubbel dos vid foderbyte, stress tex, transporter mm. samt efter regn på sommaren då gräset tar i och växer. Kolhydrater är den stora faran! Proteinets stora inverkan på Fång tror man inte längre på.
Låt hästen (med Protexin) komma ut snarast möjligt så den får vänjas in på gräset redan nu! även om du inte ser ngt gräs så finns det där! - du kanske inte behöver släppa den på Bete men att låta den gå och äta lite grann ska den klara. Ta in den på natten om du är orolig under sommaren. då gräset får en högre sockerhalt. Ta bort kraftfodret tillsvidare. ge den halm som den är van vid och ge den lite hö. men ändra foderstaten försiktigt. Kom ihåg att fång börjar i magen! Helre att hästen äter hö ute än att den står och tex äter i jorden...
Jag och många med mig har prövat Protexin och jag är så glad över detta preparat då mitt sto kan leva som en vanlig häst igen.
Hör av dig om du undrar över ngt jag skrivit.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #32 skrivet: 16 mar-07 kl 20:16 »
om jag hade haft en shettis med fång hade jag haft den i en övervuxen hage, dvs lååångt gammalt gräs= inte så kraftigt.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #33 skrivet: 17 mar-07 kl 02:02 »
Menar du detta? Så om din vetrinär skulle säga att hästen är så känslig att han ej ska äta ens hö, så ger du hö i alla fall?
Ja, Just nu har jag bry på annat vis, jag har ju ingen ordentlig grus paddock, och inga pengar iheller för den delen, så Nu när jag var på kurs i helgen hann ju vårsolen locka fram de förödande grässtråna igen, och han fick tyvärr ett återfall! Förtvivlad!! Allt gick ju så bra, och jag ville verkligen se vad vetrinären skulle säga om era förslag om hö o det. Jag tycker inte heller det är så kul med halm, även om han äter det.. och dyrt blir det att köpa en massa krafft.
Vet Ni vem som kan göra en skaplig rasthage med grus utan att jag får  äta rester, resten av hästens liv?
Varför ska man ha sån otur??

Mitt bästa alternativ nu till våren är att göra en rasthage i ladan, och öppna portarna på vid gavel så han får ljus och luft!!!  
Tycker ni att det är en bra lösning?

Vad tråkigt med det nya anfallet. Men jag måste hålla med Falin ang. fodret, jag har själv en häst som för några år sedan fick ett fånganfall p.g.a. för kraftigt bete och den självklara ordinationen hos vetrinär är att hästen ska gå på hö eller hösilage med lågt näringsvärde med tillskott av mineraler. Man få också vara mer noga med motionen för att säkerställa att de håller normalvikt.
Du bör också åka in och röntga hästen, det finns risk för hovbensrotation efter fånganfall, speciellt när hästen haft mer än ett. Tidig vår med det första kraftiga gräset och sen höst med frostnätter som gör stora skillnader i näringsvärde (foderbyte) är de farligaste betestiderna för en fånghäst. Inbetningen måste ske oerhört långsamt om det ska fungera. Har ni skog i närheten? Om så kan du göra en skogshage som brukar fungera väl för fånghästar.

klorofyll

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #34 skrivet: 17 mar-07 kl 08:36 »
Ett tips till:
Det finns något som heter "betesreducerare" (jga köpta min på granngården), en typ av munkorg, det ser inte kul ut och hästen behöver lite tid på sej att klura ut hur den ska få i sej gräs ändå. MEN hästen kan få gå i hagen i lugn och ro.
Vi har en sådan till vår fjording, som har haft fångsymtom, och med hjälp av den kan hon gå i samma hage som mitt gamla varmblod som behöver bra bete.  Klurigt tycker jag!

Ponnier

  • Inlägg: 117
  • Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #35 skrivet: 26 mar-07 kl 18:35 »
Har shettisar som får nästan fri tillgång på eget hö. Den ena fick fång förra försommaren och ska i år gå med Greenguard på.Men ännu så länge mår han bra och frodas(nästan för mycket).Höet jag använder kommer från äldre vall med mycket vilda örter i.
Du får det svar du förtjänar.

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #36 skrivet: 26 mar-07 kl 22:51 »
Hej alla hästvänner!
Det var några dagar sedan jag ytrrade mej. Tack för alla tips ni ger. Jag tar verkligen till mej det hela, och ska genast skrida till verket.
Det är mycket att komma ihåg att besvara, men om jag missar någon, så ska ni inte va ledsna för det, jag återkommer i så fall.
Nu är ni ju väldigt eniga om dethär med fjolårshö, och jag ska undersöka om min bonde har något kvar, det har ju varit lite fuktigt även inomhus denna vintern, så jag hoppas att han använt skulltorken flitigt.
Det där preparatet verkar ju vara något, jag ska kontakta den leverantören.  från höör, eller var det var.
Ang. röntga hästen!
Jag har fått honom röntgad redan vid första besöket hos vetrinären, och rotation kan man ju gott säga att han hade fått!
Det fanns nästan inget kvar att gå på, utan 2 mm på ena och 4mm på andra fram, sedan hade han s.k. trampat igenom.
Han har ju dessutom  en hovbroskförbening i den ena fram, som går ganska långt upp. Den var dock inte helt omöjlig att hålla igång med försiktig ridning på mjuka fötter. Jag vet ju att detta kommer att tillslut avsluta hans liv, då det ju inte blir bättre.
Men så länge jag kan hjälpa honom att inte ha ont, och om han stabiliseras, är jag nöjd med det, han kan få vara pensionär och ha det bra. Därmed vore det ju intressant att kunna ha honom på lite hö årminståne. Han får ju faktiskt en liten tuss till varje halmgiva redan, för han får gång tugget bättre då på nåt vis.
Jag ska röja upp i min lada nu, så han kan få en rasthage där, hagen han går i nu är en lerhage, med bara några strån gräs, Jag tror det blir svårt att få en bonde att harva och gå på regelbundet för att hålla borta gräset.
Men det var ju bra att någon nämnde möjligheten att ha honom i en skogshage! Vi har ju en liite kuperad hage, som är ganska skogig precis bakom huset.
Där brukar komma upp lite gulsippor och vitsippor på våren, sen blir det mest ogräs, sen brukar han gilla att käka löven från träden.
Vi ska bara få bort den gigantiska björkstammen som ligger tvärs över staketet!!
Hur det än ser ut nu, så ser det lite lovande ut i alla fall.
Jag har haft en lite ojämn kamp denna gången, för det var envist att få fången att ge sig nu.
Jag tror det var gräs som utlöste det hela, men det kan vara så att kraftfodret motarbetar behandlingen, precis som ni har sagt.
Igår blev han av med sin tjocka päls, (han fäller ju inte som han ska)
Jag tycker att han blev fin, men även om det var skönt för honom, så var han allt lite frusen av sig, så han fick ha pyamas på sig.
Han har gått ner ganska mycket i vikt nu, det blir lite spännande nu på onsdag när vi ska till vetrinären igen. Han ska få nya fossingar och bli röntgad,  så vi får hoppas att det ändå gått tillbaka lite sedan förra röntgen. Vi hörs!!
Lisa

Bubblisa

  • Inlägg: 76
  • Det man ger får man tusenfaldt åter
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #37 skrivet: 02 apr-07 kl 22:46 »
 ;D Nu har Vi varit hos farbror doktorn igen, och han är förresten en kvinna!! Nej , det där blev ju lite knasigt :-\.
Nåväl. Min ponny blev röntgad igen höger fram och bak denna gången. Det visade sig att nu var han faktiskt värre bak än vad han var fram förut.
Jag hade mina misstankar att det var bak han varit besvärad tidigare också, för det var där jag såg honom halta först, men det var ingen som trodde att bak var ett problem, då de menade att han bara lägger 30% av vikten där. Första gången jag bad dem att verka bak samtidigt som han fick fångbeslag, blev han ju en helt ny häst när vi kom hem.
Att det var lite envisare denna gången, vet jag nu berodde på att hovarna tyvärr blev alldeles för långa. Vi fick ju snöstorm den dagen vi skulle till vetrinären, och jag fick då avboka. Sedan fanns ingen tid förän lite mer än en månad senare. ( ett par veckor gick innan väder och vind lade sig). Efter röntgen bilderna synats, sa vetrinären denna gången att antingen döden nu direkt :o eller ett försök till genom att korta alla fossingarna så mycket det bara gick. KUNDE DE INTE HA GJORT DET FRÅN BÖRJAN!! tyckte jag då!!
Vi körde hem med en lugn fin polle, som till och med stod still i rondellerna. (vettinärens hovslagare gav oss tipset att vi skulle svänga mellanväggen åt sidan) Tack för det, det funkade!
Vetrinären sa vila i liten hage,  men jag blev tvungen att ta ut honom på vägen att gå dag två, för när jag kom ut i stallet gick min häst med stora regäla steg av och an mellan sina två boxar, för att sedan ta ett regält bocksprång! Jag blev ;D
Han småtravade hela vägen till ridhuset hos grannen, och bockade , sparkade bakut och stegrade som en annan unghäst som visste att den skulle ut på bete eller nåt! Allt hans ont var som bortblåst...
Så har det fortsatt, fast han går fint igen nu.
Jag ifrågasatte vetrinärens metod om halmen och betforen och det.
Hon sa halmen fortsätter vi med, för han måste få i sig växtfiber i fri mängd. Sedan är det så, att eftersom han ju ska banta ytterligare 50 kg förutom de 50 han redan gått ner, måste man ge lite kolhydrat för att bryta ner fettet. Detta då han ju knappt ens har kunnat motioneras pga smärtorna tidigare. Sedan är det nödvändigt med lite andra näringsämnen som hjölper till i hela den här kroppens system på nåt vis, vilket han då ska kunna få i lagom dos genom krafften.
Jag provade att släppa ut honom i hagen igår med en greenguard med silvertejpade glipor nedåt, men han hittade på ett sätt att käka gräs i alla fall...föd geni, ni vet ! Dessutom hatar han både mej och greenguard just när den kommer fram.
Ni har lugnat mej en del, och gett mej bra tips. Jag ska skaffa mej protexin åt honom, men jag avvaktar nog lite med det där höet och så, för vetrinären fick mej att förstå att han är ett av de besvärligaste fallen hon stött på, och hon ger honom nog inte så många chanser till. Vi fick ingen ny tidd till nästa gång, som vi fått tidigare.
Jag tror hon var väldigt osäker på hans chanser att klara det. Men jag litar på hans förra 4 bra veckor, och tror att det var mycket de långa tårna som gjorde ont denna gången. så det blir ofta hovis i fortsättningen. Håll tummarna nu, snälla!! :)
Lisa

skruvmejsel

  • Gäst
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #38 skrivet: 02 apr-07 kl 23:01 »
;D Nu har Vi varit hos farbror doktorn igen, och han är förresten en kvinna!! Nej , det där blev ju lite knasigt :-\.
Nåväl. Min ponny blev röntgad igen höger fram och bak denna gången. Det visade sig att nu var han faktiskt värre bak än vad han var fram förut.
Jag hade mina misstankar att det var bak han varit besvärad tidigare också, för det var där jag såg honom halta först, men det var ingen som trodde att bak var ett problem, då de menade att han bara lägger 30% av vikten där. Första gången jag bad dem att verka bak samtidigt som han fick fångbeslag, blev han ju en helt ny häst när vi kom hem.
Att det var lite envisare denna gången, vet jag nu berodde på att hovarna tyvärr blev alldeles för långa. Vi fick ju snöstorm den dagen vi skulle till vetrinären, och jag fick då avboka. Sedan fanns ingen tid förän lite mer än en månad senare. ( ett par veckor gick innan väder och vind lade sig). Efter röntgen bilderna synats, sa vetrinären denna gången att antingen döden nu direkt :o eller ett försök till genom att korta alla fossingarna så mycket det bara gick. KUNDE DE INTE HA GJORT DET FRÅN BÖRJAN!! tyckte jag då!!
Vi körde hem med en lugn fin polle, som till och med stod still i rondellerna. (vettinärens hovslagare gav oss tipset att vi skulle svänga mellanväggen åt sidan) Tack för det, det funkade!
Vetrinären sa vila i liten hage,  men jag blev tvungen att ta ut honom på vägen att gå dag två, för när jag kom ut i stallet gick min häst med stora regäla steg av och an mellan sina två boxar, för att sedan ta ett regält bocksprång! Jag blev ;D
Han småtravade hela vägen till ridhuset hos grannen, och bockade , sparkade bakut och stegrade som en annan unghäst som visste att den skulle ut på bete eller nåt! Allt hans ont var som bortblåst...
Så har det fortsatt, fast han går fint igen nu.
Jag ifrågasatte vetrinärens metod om halmen och betforen och det.
Hon sa halmen fortsätter vi med, för han måste få i sig växtfiber i fri mängd. Sedan är det så, att eftersom han ju ska banta ytterligare 50 kg förutom de 50 han redan gått ner, måste man ge lite kolhydrat för att bryta ner fettet. Detta då han ju knappt ens har kunnat motioneras pga smärtorna tidigare. Sedan är det nödvändigt med lite andra näringsämnen som hjölper till i hela den här kroppens system på nåt vis, vilket han då ska kunna få i lagom dos genom krafften.
Jag provade att släppa ut honom i hagen igår med en greenguard med silvertejpade glipor nedåt, men han hittade på ett sätt att käka gräs i alla fall...föd geni, ni vet ! Dessutom hatar han både mej och greenguard just när den kommer fram.
Ni har lugnat mej en del, och gett mej bra tips. Jag ska skaffa mej protexin åt honom, men jag avvaktar nog lite med det där höet och så, för vetrinären fick mej att förstå att han är ett av de besvärligaste fallen hon stött på, och hon ger honom nog inte så många chanser till. Vi fick ingen ny tidd till nästa gång, som vi fått tidigare.
Jag tror hon var väldigt osäker på hans chanser att klara det. Men jag litar på hans förra 4 bra veckor, och tror att det var mycket de långa tårna som gjorde ont denna gången. så det blir ofta hovis i fortsättningen. Håll tummarna nu, snälla!! :)
vad jaginte fattar är varför du inte har honom i en paddock eller grushage= ingen risk för fång och du har koll på hur mycket han äter.han kan ha greenguarden på sig där oxå för att ej käka sand.

sube

  • Inlägg: 141
    • Uppland
Re:"idealhö" till shettisar?
« Svar #39 skrivet: 03 apr-07 kl 00:23 »
Lycka till nu!!!
Gör som du skriver, testa Protexin, det hjälper faktiskt. fick du köpa det nu av veterinären?

Men jag står ff fast vid min åsikt om höt. Lite hö hade jag givit iaf. = )
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 4 användare
fri, tuslus, KlasSjögren, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser