Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur barfar jag en valp?  (läst 7940 gånger)

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
Hur barfar jag en valp?
« skrivet: 31 jan-16 kl 00:23 »
Inför nästa valp vill jag lära mig hur jag ska barfa den. Hur gör ni som inte har tillgång till slaktavfall eller kan köpa av jägare/bönder. Köper ni billigt kött, inälvor, grönsaker osv i butiken och blandar ihop? Hur räknar ni isf ut sammansättningen? Här i trakten kan jag köpa Mush barf. Har någon erfarenhet av det fodret till hund?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-16 kl 01:40 »
Förlåt en nyfiken fråga, men vad är barfa?

  Mina valpar fick äta "Ris-och-kött", men då hade jag riklig tillgång på getkött.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #2 skrivet: 31 jan-16 kl 11:05 »
Hej Trollmor! BARF = Biologically Appropriate Raw Food. "Barfa" = försvenskad förkortning: Att utfodra med barf  :). Har hittat den här sidan:  http://www.mushbarf.com/sv/varfor-barf

Jag är nybörjare på området och vill gärna ha synpunkter och hjälp på traven från er som använder barf till hund.
« Senast ändrad: 31 jan-16 kl 11:11 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-16 kl 20:22 »
Tack för svar!  Jag skulle inte våga ge mina hundar rått kött, med tanke på trikiner och andra parasiter.  Förresten är faktiskt nedgrävning en typ av tillagning!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #4 skrivet: 01 feb-16 kl 22:34 »
Jag skulle inte våga ge mina hundar rått kött, med tanke på trikiner och andra parasiter.

En viktig synpunkt! Vad säger ni som barfar? För här finns väl ändå flera som utfodrar sina hundar med barf?
 

LimJans

  • Inlägg: 8881
    • Dalarna
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #5 skrivet: 01 feb-16 kl 23:19 »
En viktig synpunkt! Vad säger ni som barfar? För här finns väl ändå flera som utfodrar sina hundar med barf?

Provade att göra det, men hunden kaskadkräktes konstant av det så gav upp rätt snabbt.  :-\

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #6 skrivet: 02 feb-16 kl 04:01 »
Tack för svar!  Jag skulle inte våga ge mina hundar rått kött, med tanke på trikiner och andra parasiter.  Förresten är faktiskt nedgrävning en typ av tillagning!

Det är inte sotr risk för parasiter om man inte utfodrar med rått kött från vilt t ex råtta! Men hundar och speciellt valpar kan ju naturligtvis bli sjuka av samma bakterier som vi kan bli och det finns det ju gott om i rått kött.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #7 skrivet: 02 feb-16 kl 06:28 »
Jag kör med BARF till våra. Vad gäller att kräks i början så beror det oftast på att man ger för mycket och/eller att de äter upp det för snabbt pga att det är aptitligare.
Man ska börja med mkt små portioner och vänja in dem.

Vad gäller trikiner så har jag svårt att se någon större risk.. Det är väl bara häst och gris(vildsvin även) där trikiner skulle kunna finnas och det köttet testas ju innan människor äter det. Jag ger inte hundarna det heller förens provsvaret kommit. Så det kan jag inte se som något problem alls.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #8 skrivet: 02 feb-16 kl 07:16 »
Trikiner hos häst?  Hur får de dem?

  Men det finns fler sjukdomsalstrande organismer som kan finnas i och på rått kött.  När jag kokar köttet, händer inte ungefär samma saker då i köttet som när hunden själv gräver ner det?  Tillagning som tillagning.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #9 skrivet: 02 feb-16 kl 08:26 »
Trikiner hos häst?  Hur får de dem?

  Men det finns fler sjukdomsalstrande organismer som kan finnas i och på rått kött.  När jag kokar köttet, händer inte ungefär samma saker då i köttet som när hunden själv gräver ner det?  Tillagning som tillagning.
Vet inte riktigt varför hästarna kan trikiner. Men det är de och vildsvin, björn med flera som det är lag på trikintest.

Jag vet väldigt lite om olika tillagningsmetoder och deras skillnader men rent spontant känns ju kokning och nedgrävning i marken inte särskilt likartat.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #10 skrivet: 02 feb-16 kl 10:54 »
rent spontant känns ju kokning och nedgrävning i marken inte särskilt likartat.

Nej, det kan jag inte få ihop. Vid kokning avdödas väl bakterier medan jag kan tänka mig att vid nedgrävning tillförs bakterier okontrollerat.

Det där finska barffodret jag tittat på i länken ovan innehåller bl.a. gris och ren. Ni tror inte att det kan vara någon risk med det?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #11 skrivet: 02 feb-16 kl 10:57 »
Nej, det kan jag inte få ihop. Vid kokning avdödas väl bakterier medan jag kan tänka mig att vid nedgrävning tillförs bakterier okontrollerat.

Det där finska barffodret jag tittat på i länken ovan innehåller bl.a. gris och ren. Ni tror inte att det kan vara någon risk med det?
Står så här på finska livsmedelssäkerhetsverkets hemsida:
" I slakterierna undersöks alla svin och hästar med tanke på trikinellor."
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #12 skrivet: 02 feb-16 kl 12:14 »
"Conclusions and Clinical Relevance—Bacterial
contamination is common in commercially available
raw meat diets, suggesting that there is a risk of
foodborne illness in dogs fed these diets as well possible
risk for humans associated with the dogs or
their environments."

doi: 10.2460/javma.228.4.537

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #13 skrivet: 02 feb-16 kl 16:36 »
suggesting that there is a risk of
foodborne illness in dogs fed these diets as well possible
risk for humans associated with the dogs or
their environments."

doi: 10.2460/javma.228.4.537

Ja, det låter aningen oroväckande. Undrar hur stor risken är, men det är antagligen omöjligt att säga? Antar att det är flera faktorer som måste tas med i beräkningen.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #14 skrivet: 02 feb-16 kl 17:33 »
Ja, det låter aningen oroväckande. Undrar hur stor risken är, men det är antagligen omöjligt att säga? Antar att det är flera faktorer som måste tas med i beräkningen.
Tror inte man ska oroas utan att veta varifrån den där texten kommer ifrån. Är den inte för svenska foder eller till Sverige importerat foder så säger den ju faktiskt ingenting alls.
Och om egenfrsmtaget foder säger den ju heller inget.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #15 skrivet: 02 feb-16 kl 18:35 »
Nej, det kan jag inte få ihop. Vid kokning avdödas väl bakterier medan jag kan tänka mig att vid nedgrävning tillförs bakterier okontrollerat.
Det blir i alla fall andra bakterier än på det råa köttet.  Själv vill jag värmebehandla allt kött, fisk, ägg osv som jag ger mina djur - eller mig själv.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #16 skrivet: 02 feb-16 kl 19:10 »
Tror inte man ska oroas utan att veta varifrån den där texten kommer ifrån. Är den inte för svenska foder eller till Sverige importerat foder så säger den ju faktiskt ingenting alls.
Och om egenfrsmtaget foder säger den ju heller inget.


Jag gav ju referens, bara att läsa. Allt färskt kött kommer alltid att innehålla höga halter bakterier, nu är nog hundar mera resistenta än vad människor är (även om det varierar mellan olika hundar), men det är också allt vanligare att speciellt salmonella sprids till människor via djurfoder.

Human Salmonella Infections Linked to Contaminated Dry Dog and Cat Food, 2006–2008 PMID: 20696725
Human Health Implications of Salmonella-Contaminated Natural Pet Treats and Raw Pet Food doi: 10.1086/500211
 

 

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #17 skrivet: 02 feb-16 kl 20:27 »
Och om egenfrsmtaget foder säger den ju heller inget.

Har för mig att texterna handlade om "commercially available raw meat diets." Önskar jag hade möjlighet att framställa eget hundfoder men det blir både för dyrt och för krångligt.


SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #18 skrivet: 02 feb-16 kl 20:33 »
men det är också allt vanligare att speciellt salmonella sprids till människor via djurfoder.

Var väl ganska nyligen en rapport på radion om just det? Dessvärre hade jag inte möjlighet att lyssna så noga då.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hur barfar jag en valp?
« Svar #19 skrivet: 04 feb-16 kl 09:11 »
Rapporten jag tänkte på:
SVA har funnit ESBL-bildande e.coli-bakterier i färskt hundfoder som innehåller fjäderfä.
http://www.veterinarmagazinet.se/2016/01/resistenta-bakterier-funna-i-farskt-hundfoder/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser