Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mäta med multimeter.  (läst 1004 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Mäta med multimeter.
« skrivet: 30 jun-22 kl 22:25 »
hej, en vän har en bänkspis som han säger får en stöt ibland från höljet, jag tänkte mäta hur mycket spänning som är i höljet, om jag sätter den röda proben på höljet var ska jag sätta den svarta?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Mäta med multimeter.
« Svar #1 skrivet: 30 jun-22 kl 22:41 »
Efter strömställaren.
Och på respektive stift.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Mäta med multimeter.
« Svar #2 skrivet: 30 jun-22 kl 23:05 »
Strömmen måste i såna fall gå via spisens hölje, genom kroppen och till något annat. Kanske personen håller i diskbänken med andra handen? Prova att mäta spänning mellan spisens hölje och den i såna fall. Du kan också mäta resistans, motstånd, mellan spisens hölje och jordblecket i ett vägguttag, om multimeterns ledningar är för korta kan du använda en vanlig förlängningskabel. Om allt är riktigt skall du ha lågt motstånd, under 1 ohm, eftersom spisens hölje skall vara jordat.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Mäta med multimeter.
« Svar #3 skrivet: 30 jun-22 kl 23:57 »
Spisens hölje blir nog bara strömförande när den är på, så mät bara resistansen mellan hölje och jordblecket när spisen är av, annars kanske du pajar instrumentet.

När du mäter spänning så tänk på att ha instrumentet ställt på AC.


Om allt är rätt kopplat så kan det vara dålig jord/nolla i proppskåpet, och då är det bäst att låta en elektriker titta på det. En sådan grej kan ställa till det och ha sönder en del apparater, och fast det är lätt att gå över alla skruvar i ett gammalt skåp, så kan det vara dumt om man är osäker.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser