Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordärtskockor minska höjden  (läst 1202 gånger)

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
Jordärtskockor minska höjden
« skrivet: 22 maj-20 kl 02:36 »
Förra året odlade jag jordärtskockor, från Coop. Det gröna ovan jord blev 1.5-1.8 meter högt.

Funderar på att odla i år igen, men skulle vilja att det gröna endast blev 1.2 meter högt. Detta för att inte skugga annan odling.

Vad händer om man kapar stjälkarna vid den höjden? Kommer roten att sätta nya skott, och gör detta att skörden/knölarna blir färre till antal och storlek?

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Jordärtskockor minska höjden
« Svar #1 skrivet: 22 maj-20 kl 18:04 »
Jag tror absolut att du kan toppa dem. De kommer kanske inte att blomma då men det borde väl gynna knölbildningen? Har ingen erfarenhet av det men det har hänt att hästar/ rådjur/ vinden har skadat mina plantor men de fortsätter växa ändå. Om du är osäker kanske du kan testa på halva beståndet i år under förutsättning att du tar en risk. Sen vet du!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Jordärtskockor minska höjden
« Svar #2 skrivet: 22 maj-20 kl 23:46 »
Bra svar!

Pröva och se hur det blir.

Det behöver ju inte bli att de skjuter många nya skott som stjäl kraft från rotbildningen.

Jämförelse brysselkål: har läst någonstans att man skall beskära dessa i början av säsongen för att få bättre skörd.

Tångräkan

  • Inlägg: 1976
    • Åland
SV: Jordärtskockor minska höjden
« Svar #3 skrivet: 23 maj-20 kl 11:21 »
Ja, vissa växter ska man ju toppa för att få buskigare och bördigare plantor. Det kanske inte skadar, i varje fall.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jordärtskockor minska höjden
« Svar #4 skrivet: 23 maj-20 kl 12:01 »
Att skära av bladmassa på skockorna kommer att försämra skörden, tror jag. Placera dem så att de inte skuggar annan växtlighet är en bättre idé.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser