Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man använda smörjfett och när ska man använda smörjolja?  (läst 17099 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Hej har ni några generella tips på när man ska använda smörjolja och när man ska använda smörjfett på metallytor som kommer i kontakt med varandra?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Pjöllerberg

  • Inlägg: 2561
    • Blekinge
Har inget betyg i tribologi, men jag brukar använda fett där det är stora tryckbelastningar och där smörjmedlet ska hållas kvar, alltså ej rinna bort.
Jag tror att det är nåt såpliknande ämne som tillsätts smörjoljan, för att den ska få fettkonsistens.
Smörjfett skyddar också bättre än smörjolja mot damm och fukt, och är alltså lämpligt för kullager.
« Senast ändrad: 17 aug-09 kl 09:56 av Foppas fot »

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
Inte heller jag har någon examen i tribologi...  ;)

Generellt kan man säga att smörjmedlet måste vara tillräckligt tunnflytande för att kunna tränga in där det ska smörja, tex i kedjor och kuggväxlar kan ett fett eller en alltför trögflytande olja ha svårt att tränga in ordentligt och därför får man kanske ingen smörjande tribologisk film just där man vill ha den.

Nackdelen med en tunnflytande olja som då tränger in bra är ju att den kanske "flyter bort" alltför lätt, till skillnad från tex fett som kletar fast ordentligt.
Många gånger så har ju detta lösts med att kugghjul och kedjor åtminstone delvis löper igenom ett oljebad, vilket tex är standard på många växellådor.

I princip kan man väl säga att gejdrar, öppna lager och öppna glidytor som är tungt belastade bör smörjas med fett och att kedjor, kugghjul och vinkelväxlar m.m. ska smörjas med olja.

Dock är ju detta inget som alltid gäller, tex på röjsågar så smörjs vinkelväxeln med fett och glidytorna på glidkolvspressar (höpressar) smörjs för det mesta med olja... så det finns ju gott om undantag.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
För att en smörjning med olja ska fungera så måste ny olja tillföras hela tiden till smörjstället. Om inte maskindelarna går i oljebad (t ex en växellåda eller ett ringsmort/veksmort glidlager på t ex gammal elmotor) eller har trycksmörjning (t ex en bilmotor) så innebär det att man måste vara framme regelbundet med oljekannan. Ett undantag är förstås s k självsmörjande glidlager, där lagerbussningen är tillverkad av hopsintrade små metallkorn och oljan sugs upp i porerna mellan kornen.

Smörjfett använder man på ställen där det är praktiskt att pensla på fettet eller pumpa in det med fettspruta, eller där det inte går att ordna ett oljebad för att det blir för dyrt med tätningar mm. Numera finns det smörjfetter som klarar mycket lång tid utan att hårdna eller bli konstiga, de används t ex i helkapslade kullager och i kulleder i framvagnen på bilar.

En annan allmän regel är att man gärna använder fett i stället för olja på delar som rör sig långsamt eller som rör sig fram och tillbaka, inte roterar. T ex låsmekanismer eller leder i ett fordons hjulupphängning.

Det finns för övrigt många exempel på fettsmorda kuggväxlar - t ex i borrmaskiner, vinkelslipar och andra elverktyg, eller vindrutetorkarmotorer i bilar.

Tänk också på att det inte är självklart att alla smörjfetter är lämpliga överallt. Vanligt chassismörjfett fungerar t ex inte i snabbgående kullager, de blir för varma när man använder ett "segt" fett, kullagerfettet ska ha "kort" konsistens. För kullager som inte roterar alltför snabbt, t ex hjullagren på en bil, går det dock bra med ett segare fett. På vissa ställen behövs det "molyfett", dvs smörjfett med tillsats av molybdendisulfid. Ett exempel på detta är drivknutarna på framhjulsdrivna bilar.

Man måste också se upp med att en del smörjfetter är hygroskopiska, dvs drar åt sig vatten. Jag gjorde en gång misstaget att smörja lagren för vindrutetorkararmarna på en bil med sådant fett (svenska försvarets Lagerfett 020), de lagren rostade ihop och fastnade totalt redan ett par månader senare.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Tack för era fina svar tror jag blev lite klokare nu!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
Ett litet tips angående fett. Använd propelleraxelfett, finns på Biltema för en billig penning, till låsmekanismer i bildörrar m.m. Det är vattenavstötande så låset fryser inte. Funkar även utmärkt på vindrutetorkararmarnas leder.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
"gengaskokarn" är det lukten som dödar eller...........

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Ett litet tips angående fett. Använd propelleraxelfett, finns på Biltema för en billig penning, till låsmekanismer i bildörrar m.m. Det är vattenavstötande så låset fryser inte. Funkar även utmärkt på vindrutetorkararmarnas leder.

Listerna fryser gärna så man har svårt att öppna dörren på min moppebil, kan man smörja med något som förhindrar detta?

Frysta lås är ett återkommande problem denna vinter kallt och fuktigt.  En kompis som fick låset fryst och befann sig i vildmarken och det började bli kväll fick ta till en lite ovanlig lösning.

Man behöver ju något varmt för att tina upp, så han pinkade i en kondom och tryckte den mot låset, och sen gick dörren att öppna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Listerna fryser gärna så man har svårt att öppna dörren på min moppebil, kan man smörja med något som förhindrar detta?

Halaj!

Det finns en flaska med medel för précis detta, på Biltema.
Annars kanske paraffin eller vaselin funkar. Jag skulle iaf inte stryka på något petroliumbaserat.

eller det kanske paraffin och vaselin är?  :P

//T

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Annars kanske paraffin eller vaselin funkar. Jag skulle iaf inte stryka på något petroliumbaserat.

eller det kanske paraffin och vaselin är?  :P
Både paraffin och vaselin är synnerligen petroliumbaserat, vilket du säkert vet Tapio. Men eftersom listerna med stor sannolikhet också är petroliumbaserade är det i det här sammanhanget utmärkta alternativ. På organiskt material, tex människohud, finns det forskning som tydligt visar att det inte är ett bra alternativ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
Halaj!

En sak minns jag från kemin. Lika löser lika. Jag är rätt säker på att skulle man ta t.ex. kullagerfett på listerna skulle de svälla till dubbel storlek och bli helt degiga och mjuka.

Men jag tänker att paraffin och vaselin är rätt snälla och inte alls aggressiva smörjmedel.

//T

tillägg: petroleumbaserade ämnen är organiska.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Slarvigt uttryckt, jag menade naturligt vis inte organiska som i kemisk beteckning, dvs kolföreningar, utan biologiska, dvs människor, djur och växter. Dem ska man inte använda petroleumprodukter på.

Ibland hoppar min hjärna över vissa tankesteg. Nåväl, jag har läst ett helt år kemi, däribland oorganisk och organisk kemi, på universitetet, borde veta bättre än att använd uttrycken folkligt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

massey-35

  • Inlägg: 96
    • Uppland

Listerna fryser gärna så man har svårt att öppna dörren på min moppebil, kan man smörja med något som förhindrar detta?

silikonspray fungerar alltid.
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Råkade hitta denna gamla tråd och kom på att man bör göra ett tillägg till den.

S k självsmörjande, sintrade glidlager (vanliga i t ex små elmotorer - allt från datorfläktar till startmotorer i bilar) ska ENDAST smörjas med ren mineralolja. Smörjfett, vegetabiliska oljor eller oljor som innehåller finfördelade partiklar (teflon, MoS2 mm) sätter igen porerna i sådana lagerbussningar och förstör de självsmörjande egenskaperna.

Har man ett sådant lager som har slutat att fungera som självsmörjande, så kan man ibland rädda det genom att lägga det i lämplig olja och värma upp den sakta till ungefär 100 °C. Under uppvärmningen tränger smuts och andra olämpligheter ut ur porerna, om bussningen har dragit åt sig mycket vatten kan oljan börja skumma. När det inte kommer ut mer smuts ur bussningen, lyft över den till ett annat bad med ren olja av samma temperatur och låt den ligga kvar tills oljan har kallnat.

Innan en sådan urkokning bör man börja med att tvätta bort ev rester av hoptorkad gammal olja och smuts, det kan oftast göras med lämpligt lösningsmedel (bensin, isopropanol, thinner etc), använd så små mängder som möjligt.

Man måste vara försiktig om sådana lager sitter i närheten av andra detaljer som ska smörjas med fett, då gäller det att vara noga med renligheten och se till att inte få smörjfett i närheten av glidlagret.
« Senast ändrad: 06 apr-23 kl 17:56 av torbjorn »

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
Ännu ett tillägg:

Om man har med gamla verktygsmaskiner - metallsvarvar, fräsar mm - att göra, så finns det ofta en mängd smörjkoppar för smörjning av diverse gejder och mekanismer. Så gott som utan undantag ska dessa smörjas med olja. Det har hänt att klåpare har bytt de gammaldags smörjkopparna mot nipplar för fettspruta och smort med fett, men på ställen där kanalen från en smörjkopp grenar ut sig till flera smörjställen, brukar det sluta med att allt fett går till det smörjställe där det tar sig fram lättast och de övriga får ingen smörja alls. De som köper begagnade verktygsmaskiner och börjar med att göra en grundlig översyn, brukar svära över sådana tilltag. Även om sakerna kanske har klarat sig från att skära ihop eller haverera, brukar det bli mycket jobb med att rensa upp smörjkanalerna från hoptorkat fett för att få oljesmörjningen att fungera igen.
Får man tag i en gammal verktygsmaskin och inte vet något om den, så bör man absolut försöka komma över en instruktionsbok eller smörjschema så man kan se hur tillverkaren hade tänkt sig att smörjningen skulle gå till. Det är ju också möjligt att en del punkter måste smörjas försiktigt så man inte oljar ner t ex någon friktionskoppling eller bromsband.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Då jag köpte min fräsmaskin, en Deckel FP2 (årsmodell 1958) till brakpris, var det för att de tidigare ägarna hade tryckt in smörjfett i oljenipplarna och bordet så skar fast till slut, tog en månad med jobb och jiggar att få lös den, sen var gejdrarna skadade också. Ja det var nipplar och de var menade för olja och så kom de från fabrik. Detta har förorsakat många missförstånd genom tiderna.

Det blev att demontera halva fräsen i smådelar för att spola ut all svart gegga ur alla oljepassager.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

863 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser