Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kastrering *  (läst 4420 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
kastrering *
« skrivet: 17 jul-05 kl 20:15 »
hei *

är det någon som har erfarenhet av kastrerade bockar. hur stor blir förändringen? fördelar ? nackdelar ? kommer jag att känna igen honom  :-\ har två små killingar som mest går som sällskap här på gården. de är i stort sett helt frigående, väldigt tama och är bara i hagen då vi reser bort. underbart, men eftersom det finns risk att de är halvsyskon så funderar jag på att kastrera bocken. men det tar emot, som tusan. andra anledningar till kastrering är väl att slippa diverse brunst "problem".

är helt rådvill så tankar kring detta skulle vara kalas !

loveflow * jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:kastrering *
« Svar #1 skrivet: 17 jul-05 kl 20:21 »
Har du kännt lukten från en brunstande bock, så har du en bra anledning! :-)
De blir lugnare och lättare att hantera. Jag ser enbart fördelar, om djuret inte ska gå i avel.

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:kastrering *
« Svar #2 skrivet: 23 jul-05 kl 14:30 »
tack för ditt svar krusmynta * det var faktiskt precis vad jag ville höra. kastrerade lille lucifer i torsdags och det var riktigt hemskt. inte något jag gärna vill uppleva igen. det kändes verkligen illa att behöva göra ett sådant groteskt ingrepp bara för att det skall passa oss lite bättre. kastreringen var också väldigt barsk tycker jag. hursomhelst så är han efter två dagar åter på benen igen och verkar piggare.

jenz *
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Petrus

  • Gäst
Re:kastrering *
« Svar #3 skrivet: 09 aug-05 kl 21:37 »
Hej!
Mina föräldrar har en kastrerad bock. Han är född på gården men växte upp hos en annan familj som kastrerade honom. Där levde han utan getkompisar, men med en stor häst. Kanske därför lärde  han sig äta som en häst. Resultatet blev att han är dubbelt så hög som getterna (nästan i alla fall). Jag har då aldrig sett en så stor bock. Som tur är så är han kullig (utan horn). Han använder sin tyngd och styrka ibland men är oftast snäll. Luktar gör han inte.
Är det någon annan som har denna erfarenhet av kastrerade bockar?

Petrus

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:kastrering *
« Svar #4 skrivet: 14 sep-05 kl 00:13 »
Hej!

Tänkte bara höra hur kastreringen på bocken gick till? Alltså hur gjorde vetrinären, öppnade han upp pungen med ett snitt och plockade ut "kulorna" ?

Jag var iväg o kastrerade våran lilla bock idag och till min förvåning så gjorde inte vetrinären något snitt alls, utan tog helt enkelt en tång och klämde av blodtillförseln i pungen (efter sövning och lokalbedövning givetvis!). Så har jag aldrig hört att en kastrering kan gå till! Vetrinären sa att de brukar undvika att öppna upp getter pga den stora risken för stelkramp. Han får i alla fall penecellin mot stelkramp nu, trots att han inte har några sår eller stygn. (Bara en väldig smärta i pungen, som har dragit ihop sig och blivit hälften så stor!)

Han har varit väldigt spak och apatisk hela dagen, vickade inte ens på ett öra när jag skramlade med en havrehink. Får se om han är piggare imorgon....

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:kastrering *
« Svar #5 skrivet: 14 sep-05 kl 14:53 »
Vi har ett syskonpar som är kastrerade bockar. Eftersom att de skulle leva här med sin mamma valde vi att kastrera dels för risken med inavel och dels för att vi har erfarenhet av bockar som inte är så väldans positiva.
Vi valde att vaccinera mot stelkramp en månad innan planerad kastrering.
Vid kastreringen kom vetrinären hem och bedövade och sövde ner getterna. Sedan satte hon på en klämma, klippte upp ett hål och tog ur stenarna. Jag tror att hon drog i sädesledaren också men är inte riktigt säker.
Operationen utfördes vid sjutiden på kvällen, när de vaknade upp kort därefter var de lite groggy och ostabila. Senare på kvällen sov de igen (vilket de brukar göra vid den tiden ;))
och morgonen efter var de lika pigga och alerta som vanligt.
Nu har det gått drygt två månader och vi märker att bägge två har blivit aningen lugnare i temprementet, ingen av dem har förändrats något nämnvärt i personlighet :)

Alltså är vi nu väldans nöjda och kommer ifall vi råkar ut för att få små bock-kid i framtiden att kastrera igen.

skogstrollet

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:kastrering *
« Svar #6 skrivet: 15 sep-05 kl 15:49 »
Alltså, det kan vara en idé att fråga veterinären vilken metod han/hon använder.

Är man man och har sett en kastreringstång så tror jag svaret är ganska självklar :-)

Själv tycker jag inte bocken luktar illa. Han luktar getabock.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:kastrering *
« Svar #7 skrivet: 07 mar-07 kl 00:22 »
Själv tycker jag inte bocken luktar illa. Han luktar getabock.
Tack för det!  Fast sperman luktar så till och med jag backar lite.  Men jag vill ändå plädera för att låta bli att kastrera, för dom blir så ledsna hela livet.  Efter att ha gjort det några gånger fattade jag beslutet:  Hellre ett kort liv med hela registret än ett långt liv som mental invalid.  Lika snäll som förr, men led-sen. :( :( :( :-X :(
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:kastrering *
« Svar #8 skrivet: 07 mar-07 kl 08:56 »
Häröver kastrerar man med tre olika metoder.

1. snitt och avlägsnande av kulorna.

2. Gummiband som träs över pungen och dras åt så att pungen "dör och rammlar av".

3. Tång som nyper av sädesledaren efter att den dragits mot pungens utsida.

Personligen ser jag inget större hinder för att eventuellt använda mig av 1án eller 3án om behovet dyker upp.
2án får dom gärna förbjuda.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:kastrering *
« Svar #9 skrivet: 07 mar-07 kl 19:51 »
2án får dom gärna förbjuda.

Amen.  Tack.

Hur är det med bedövning vid de andra?  Har hört ett och annat ruggigt från såväl Afrika som Australien oxo. >:(
« Senast ändrad: 07 mar-07 kl 19:53 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

LiLo

  • Inlägg: 94
  • "Bränd kvinna skyr inte elden" citat A-L Brundin
Re:kastrering *
« Svar #10 skrivet: 13 apr-07 kl 10:11 »
Vi skulle kastrera våran bock på klinik, på samma sätt som med hundar och katter.
Men så ändrade jag mig så vi ska bara vasektomera honom, alltså han kommer fortfarande vara en bock med allt som hör till men kan inte befrukta getterna. Fortfarnade på klinik, inga groteska tortyr-kastreringar här inte!
Någon annan som  vasektomerat sin bock?
Vi väntar första barnet i vinter! Bor på "Rävkullen" med Cane Corso's, Kinesiska "puffar", Chornish Rex katter och Brahmor.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:kastrering *
« Svar #11 skrivet: 13 apr-07 kl 10:20 »
Vasektomera?? vad är det??

Själv förespråkar jag kastrering av alla handjur som endas ska gå om sällkapsdjur. De brukar må bättre utav det. Det blir ju en viss stress i djurens kroppar av alla hormoner som flödar utan att de får utlopp för sina naturliga beteenden (betäckning).
Katrater brukar bli lugnare och mer harmoniska.
Fördel på bock är ju också att de inte kommer att lukta. Fast jag tycker heller inte att Bock luktar illa. Fast andra som besöker mitt lilla stall kan ibland se helt gröna ut i ansiktet och sedan får de väldigt brått ut därifrån  ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:kastrering *
« Svar #12 skrivet: 13 apr-07 kl 10:35 »
Vasektomera?? vad är det??

Själv förespråkar jag kastrering av alla handjur som endas ska gå om sällkapsdjur. De brukar må bättre utav det. Det blir ju en viss stress i djurens kroppar av alla hormoner som flödar utan att de får utlopp för sina naturliga beteenden (betäckning).
Katrater brukar bli lugnare och mer harmoniska.
Fördel på bock är ju också att de inte kommer att lukta. Fast jag tycker heller inte att Bock luktar illa. Fast andra som besöker mitt lilla stall kan ibland se helt gröna ut i ansiktet och sedan får de väldigt brått ut därifrån  ;D

Hehehe jag höll också på att kräkas första gången jag gick in i ett getstall när jag skulle köpa mina första getter, och de kommande 3 dagarna tyckte jag det stank i hela stallet och jag ångrade mig nästan att jag satt "getdoft" på alla kaninerna men numera kan jag inte säga att jag märker mycket av dem..man vänjer sig lixom  ;D

Men visst, i kläderna är det inte så mysigt kanske :)

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:kastrering *
« Svar #13 skrivet: 13 apr-07 kl 12:23 »
Sambon skriker högt om jag kommer in och inte byter kläder efter att ha varit i närkontakt med brunstiga bockar  ;D Själv undrar jag oftast vad han menar, för jag märker inte att det luktar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:kastrering *
« Svar #14 skrivet: 13 apr-07 kl 15:21 »
Sambon skriker högt om jag kommer in och inte byter kläder efter att ha varit i närkontakt med brunstiga bockar  ;D

Vilken fjolla!  ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:kastrering *
« Svar #15 skrivet: 13 apr-07 kl 15:28 »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:kastrering *
« Svar #16 skrivet: 14 apr-07 kl 00:31 »
Vilken fjolla!  ;)

Det är han faktiskt, han är superlöjlig med alla lukter (utom rengöringsmedel) ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:kastrering *
« Svar #17 skrivet: 14 apr-07 kl 05:20 »
Det är han faktiskt, han är superlöjlig med alla lukter (utom rengöringsmedel) ;D
Ä hu, det som stinker så att man vill hålla andan och rusa ut!!!  Jag är så tacksam över min, som för min skull avstår från alla parfymer som han annars gärna vill använda.  Och sköljer ur munnen när han varit ute och rökt.   Såklart svarar jag med samma mynt och byter kläder o så.
 :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:kastrering *
« Svar #18 skrivet: 14 apr-07 kl 05:23 »
Vasektomera?? vad är det??
Undrar jag med!  :D

För övrigt anser jag att man inte bör kastrera, för den som är kastrerad blir så ledsen hela livet.  Föreställ er själva!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:kastrering *
« Svar #19 skrivet: 14 apr-07 kl 12:44 »
Ä hu, det som stinker så att man vill hålla andan och rusa ut!!!  Jag är så tacksam över min, som för min skull avstår från alla parfymer som han annars gärna vill använda.  Och sköljer ur munnen när han varit ute och rökt.   Såklart svarar jag med samma mynt och byter kläder o så.
 :-[


Sambon har nog varit städare för länge och fått alla hjärnceller förstörda av alla rengöringsmedel. Därav dumheten att tycka bock luktar illa  ;D ;D

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:kastrering *
« Svar #20 skrivet: 14 apr-07 kl 13:02 »
Hej!

Vasektomi innebär att sterilisering. Man skär av sädesledarna, men låter allt annat vara kvar.

På karlar sker ingreppet antingen i pungen, eller, som i mitt fall, på framsidan av blygdbenet. Utomordentligt bra!

På bockar antar jag det sker i pungen.  Han kommer att ha kvar hela sitt sexuella beteende, med bocklukt, med bestigning av getterna i tid och otid,  och inga killingar som belöning, varken för honom eller ägaren.

Edgar

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:kastrering *
« Svar #21 skrivet: 14 apr-07 kl 19:40 »
OK, det är alltså den osäkraste formen av "kastrering". Det finns alltid en risk att sädesledarna växer ihop igen när man lagt ett "rent" snitt. En viss procent blir fertila igen. Kroppen har en otrolig läkningsförmåga. och bocken kommer fortfarande att stressas av hormonerna. + att det innebär alltid en risk med betäckningar (infektioner hos geten) och jag vet inte om det är värt att låta bocken hålla på om man ändå inte ska ha några killingar. Hur fungerar det för geten?? Kan hon bli stressad av att alltid bli betäckt utan att det blir några bebisar.
Det är iofs. otäckt med kastreringar men de glömmer bort det på ett par dagar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Elshira

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser