Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite blandat på fönsterbrädan.  (läst 2145 gånger)

  • Gäst
Lite blandat på fönsterbrädan.
« skrivet: 17 nov-18 kl 19:56 »
Jag tog upp blomsterbönor för ett tag sedan. La rötterna i en burk. Nu hade det växt ut skott på rötterna. Ska prova ock se om de växer inne.

 Pepparmyntan jag provade inne satte jag ut i en plåtbalja. Den blev lite tanig inne i vatten ock leka kulor. Jag har en Tobak inne. Den växer på. Sån där man kan röka. Men jag ska testa bladen som insektsmedel. Sedan några kortväxta tomatplantor på fönsterbrädan ock en underblomma. Ser ut som ett litet träd.

Sen blommar pelargonerna inne. De får vintervila efter jul. Eller strax innan. Sen har jag valnötter i kylskåpet. De ska gro i en plastpåse med lite fuktigt papper i. Ska greja med äpple frön med. Borde prova med andra nötter.

Sen har knölbegonia skotten jag drev upp i vatten börjat blomma. De är planterade nu i sandjord. Osv.

Jag har kollat på Amaryllisarna. Jag är skeptisk om de kommer att blomma. De är så kinkiga. Kanske borde de stå lite mörkare. Men det är ju mörkt nästan hela tiden kan man tycka. De står ju inte i fönstret.

Prästhavren har blommat fint. Aloe Veran växer så det knakar. Det börjar bli för många ex. av dem. Kanske det var sandjorden jag blandade ihop till dem.

Tror jag ska ta in lite gul penningblad. De har funkat att ha inne. Undrar om det finns några Mor ock Barn plantor ute. De är låga ock svåra att se. De har växt som perenner här i åratal. Jag satte ut den spräckliga sorten för länge sedan.

Sen borde jag prova cyklamen längst husväggen. Jag har hört att kan sättas ute. Men kanske fel årstid att plantera nu. Kanske jag borde ta in skott av den härdiga Chrysatemumen. En hög sort med knallröda blommor. Kanske kan man få fart på den inne ock sätta ut mer skott till våren. Den är verkligen speciell. Osv.


« Senast ändrad: 18 nov-18 kl 10:32 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Lite blandat på fönsterbrädan.
« Svar #1 skrivet: 08 dec-18 kl 16:41 »
Jag hittade en Ilex, en Järnek alltså i en affär. Det var kul. Visserligen rätt liten. 30 kr. Hollywood heter artsorten. Ganska ljusa, spetsiga blad.  Jag satte om en sugtråd ock satte lilla krukan i toppen på en lagom stor vas. Hoppas den suger i sig lagom mängd vatten nu. Att det överhuvud taget fungerar.


Sätta ut dem nu i trädgården nu funkar inte. Jag har provat. De stendör av kylan som kommer sen.


Jag skulle vilja ha många olika sorter av Järnek. Men det är svårt att hitta dem. Stora exemplar vågar jag inte köpa om de dör. De är dessutom dyra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 4 användare
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser