Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?  (läst 5692 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« skrivet: 20 mar-18 kl 22:10 »
Planerar för att lämna direktverkande el och luft/luft värmepump för att elda med ved/pellets.

Våra hur består av bostadshus (tillbyggt torp. torpdelen oisolerad, med vind, nyare del med övervåning.) gäststuga, (enklare torp, kök plus ganska stort vardagsrum) samt en ladugård. Byggnaderna ligger i ett U, där bostadshus och ladugård vetter mot varandra med gäststugan på kortsidan. Bostadshus och ladugård vetter i princip helt mot söder och ladugårdens tak står nästan helt i söder.


Min tanke är att installera begagnad vedpanna (22kW? eller större?) med pelletsbrännare plus 4-5-6m3 acktankar (oklart exakt hur många men de kopplas om jag förstått det hela i serie?). En tekniktank och därefter de andra i serie.

Värme leds in till de andra husen via en kulvert som dras till gästhuset och därefter vidare till bostadshusen (tilltagen dimension som tillåter utbyggnad av bostadshuset). Detta minimerar antalet meter kulvert plus lättare med tanke på mark/bergförhållandena.

Solpaneler sätts på ladugårdstaket med ca 90 graders vinkel för att räcka under större delen av året. Om jag tänker rätt så förlängs solsäsongen samtidigt som man inte får onödigt hög effekt på sommaren. Ladugårdstaket är ganska stort så jag tänker mig ganska stor yta med paneler för att få så lång säsong som möjligt.

Vidare installerar jag själv det vattenburna systemet inomhus (har tidigare dragit gasolrör samt bromsrör till bilen, och har läst att det egentligen inte är svårare än så. Lämpliga verktyg kommer att köpas/hyras när det är dags)

Element i husen blir förhoppningsvis gamla fina i sektionselement i gjutjärn, det borde funka eller? Har läst att man ska ha ett hettvattensystem för att elementen ska avge tillräckligt med värme. Trådlösa termostater för att styra elementen.

Hur mycket behöver man tänka på acktankarnas funktion/kvalité? Jag funderar på hur bra värmen skiktar sig och kan man byta ventilerna på tankarnas insida för att göra så att det blir mindre turbulens och blandning av vattnet?

Det kommer att behövas flera laddomatpumpar antar jag, en som styr värmen från pannan till tankarna samt en som styr kulverten.

Vidare placeras en VVB i bostadshuset som drivs av pannan.

Jag är helt novis på ämnet men har kommit fram till ved/pellets av ideologiska/ekonomiska skäl plus att det är skönt att ha det varmt även om strömmen går.

Ytterligare en fundering är att installera en pannan i köket som kopplas mot acktankarna så att värmen även kan vidarebefordras från köket och användas senare.

Låter det helt galet? För avancerat?

Nyfiken på era åsikter.


/E

ärt

  • Inlägg: 824
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-18 kl 22:45 »
Nej det låter förnuftigt.
Men är det inte lite mycket acktankar? Har själv en 35 kw panna i verkstaden med kulvert till boningshuset där även en kökspanna står. Två 500 l tankar med varmvattensberedare  o solslinga + en ren 500 l. Står vid sidan av den stora pannan. Kulverten är kopplad från 1:a tanken och går till ytterligare två tankar vardera 500 l. Ladomat mellan tank o stora pannan. Cirkulations pump till golvvärme. Där finns ytterligare två pumpar men de är bara igång när det är mycket kallt el vi varit borta och vill få upp värmen snabt. Systemet är byggt med tanke på att få självcirkulation.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-18 kl 23:09 »
@ärt

Går det att få för mycket tankvolym? :) Min tanke är väl att om man väl kommer igång och eldar med ved så ska man ha en rejäl panna som kan värma stor volym snabbt och stora tankar som kan ta hand om och lagra värmen så att man kan göra annat :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #3 skrivet: 21 mar-18 kl 00:37 »
Isolerar du tankarna bra så är det rätt att ha stor volym.

Tankarna kopplas inte i serie utan parallellt och då kan du stänga av en eller flera om du vill värma upp snabbt.

Pellets blir det inte ekonomi på, men det är ett bekvämt sätt  att kunna köra sin vedpanna om man behöver.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-18 kl 08:37 »
@ärt

Går det att få för mycket tankvolym? :)

Troligtvis inte. Jag känner en familj som har en 8 000 liters ack-tank. Varannan lördag är det eldningsdax hos dem....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #5 skrivet: 21 mar-18 kl 10:12 »
Om du ska ha  stor tankvolym så ska du ha en stor panna. Det ska inte ta mer än tre timmar att värma tankarna. Om det tar mer blir det onödigt obekvämt. Då kan det vara mer lagom med mindre tankar. Pannan i köket skulle jag avråda ifrån, Har själv det så efter som det fanns från början, den kommer att kyla systemet (det är alltid ett vist drag genom eldstaden)  Det finns nytillverkade kamellement i plåt som ser ut som gamla gjutjärns.  Dom gamla gjutna ska du undvika för dom kan ha porer som börjar läcka.
kretslopp

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #6 skrivet: 21 mar-18 kl 10:50 »
Räkna ut hur många kWh värme det du tänkt värma upp förbrukar.
Sedan räknar du baklänges.

Det som jag anser är viktigast är vedvolymen i pannan. En typisk 30kW panna har kanske 60-70 liters vedutrymme, en viadrus ca 75% verkningsgrad.
En stjälpt (1) m³ björkved = 1500kwh = 1,5kwh/liter
70*1.5=105 *75%=79kwh per ilägg

"Evatten = Energi för att värma vattenvolymen i kWh qvatten = M3 1,16 = Den mängd energi i kWh som krävs för att höja 1 m3 vatten 1 grad. Förekommer värmeåtervinning måste ny temperatur efter växlaren räknas fram för att bestämma effektbehovet för ventilation."

Med fyra kubik tank behöver du alltså
60(från 30 till 90 grader) * 1.16*4= fyra ilägg

Detta är teori med ungefärliga, siffror och utan förluster osv.

Efter att ha kört en 50kw viadrus mot 3m³ tank så kan jag garantera att du kommer behöva minst fem ilägg för att värma fyra kubik tank = du kommer behöva springa fram och tillbaka till ett pannrum varje dag.

Mitt tips köp en modern panna (keramik, fläkt) med minst 30kw effekt och minst 180 liter vedutrymme.
Men visst är det någon hemma hela dagarna och kan springa och elda så kör på gammal fläktlös gjutjärnspanna.

Sedan beror det på vad du har för utrustning för att tillverka ved. Vedlängd mm mm

Ang solfångare, jag förberedde min acktank för solfångare men den tiden på året då de är igång går det inte så mycket ved. Det tar många år att räkna hem en solfångarinstallation i mitt fall. Tror mer på solcellsanläggning.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
« Senast ändrad: 21 mar-18 kl 11:03 av Landet »

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Planerar nytt värmesystem. Åsikter mottas tacksamt?
« Svar #7 skrivet: 21 mar-18 kl 20:45 »
@Själv är bäste dräng
Lägger det på minnet att det ska vara parallellt. Kommer ju läsa på ordentligt under planeringen.
Jag har förstått att det ekonomiskt inte är så bra med pellets men det får bli det under en övergångsperiod innan man har tid att elda med ved.

@Thomas_
Precis. Det är ju en sån situation man vill ha. Elda max en gång per vecka.

@kretslopp
jag googlade kamellement. fick fram detta:



https://se.dreamstime.com/arkivbilder-kamelperson-som-tillh%C3%B6r-en-etnisk-minoritet-image22847664

sådana element vill jag inte ha. :) menar du sektionselement? jag har hittat sådana nytillverkade. de är ju fina, samtidigt hade det varit kul att använda gamla element, men om de kan läcka går det ju bort. är det för att det var slitits från insidan då?
sen är det ju kul om man kan myselda i köket och kunna vara i köket i en panna då en stor del av värmen tas upp av vattnet. det har ju annars en tendens att bli alldeles för varmt om man eldar i köket. jag ska försöka planera in fläktar som kan föra värmen vidare, om det låter sig göras på ett sätt som inte ser alltför icke 1800-tals aktigt sätt.

@Landet
Smart det där att räkna ut hur många ilägg som behövs. Jag tänkte mig en ganska stor panna och då minimeras ju antalet ilägg. Jag tror jag har en ganska bra koll på hur många watt varje rum behöver också. jag utgår då från våra elelement som oftast räcker till under smällkalla vintern.

jag tänkte köpa i princip allt begagnat och hoppas då att solpanelerna ska kunna gå ihop rent ekonomiskt. jag ser att du finns i norra delarna av landet. kanske svårare att räkna hem det då? jag finns i västra götaland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, sayerbýr, von tratt, ärt, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser