Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timra hus... såga timmer innan torkning?  (läst 4401 gånger)

johan.hyren

  • Inlägg: 3
Timra hus... såga timmer innan torkning?
« skrivet: 27 feb-18 kl 07:01 »
Har planer på att timra en stuga och tänker såga stockarna till ”D-format” dvs endast yttersidan välvd. Min fundering är om man kan göra det med färska stockar (och bara behöva barka utsidan...) och sedan låta torka  eller om man ska såga torrt virke. Risken är kanske att de vrider sig under


Skickat från min iPhone med Tapatalk

johan.hyren

  • Inlägg: 3
SV: Timra hus... såga timmer innan torkning?
« Svar #1 skrivet: 27 feb-18 kl 07:02 »
 ... under torkprocessen ...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Timra hus... såga timmer innan torkning?
« Svar #2 skrivet: 27 feb-18 kl 08:13 »
Du ska timra med färska stockar, otroligt tungjobbat med torrt timmer, det vrider sig ej när du knutat ihop det & dymlat.  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Timra hus... såga timmer innan torkning?
« Svar #3 skrivet: 27 feb-18 kl 08:47 »
Har man gott om timmer att välja och vraka bland, så kan rensa bort de "spiralvuxna" stockarna i förväg och bara använda stockar med raka fibrer för timringen. Då är det ingen risk att de vrider sig när de torkar.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Timra hus... såga timmer innan torkning?
« Svar #4 skrivet: 27 feb-18 kl 18:42 »
Jag förstår inte frågan.
Hur ska du timra?

Undrar du om det ska torka innan du sågar?

Ska du bara såga en sida, ett snitt?

Att slippa barka den brädan som blir kommer inte göra så stor skillnad i tid på hela bygget.
Barka alla stockarna så sparar du på kedja/band när du ska såga.

Sedan beror det ju på hur stor byggnad du ska timra och hur bra timmer du har. Hur långa/grova stockarna är mm mm

Om du barkar och sågar D-form så kan du ju stapla, det så att det inte vrider sig vid torkning


Skickat från min AGM X1 via Tapatalk

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Timra hus... såga timmer innan torkning?
« Svar #5 skrivet: 27 feb-18 kl 19:36 »
Med D-formade stockar får du inget drag och del blir otäta väggar som dessutom är utsatta för röta och har dålig stabilitet.

Jag tycker att du skall såga utsidan och insidan och göra drag i timret. Då får du ett stadigare och hållbarare och tätare hus. Det är inte alls så svårt som det ser ut. Vill då snabba upp arbetet går det att antingen köpa eller kanske hyra eller låna en timmerfräs.
Det är mycket enklare att timra av virke som inte är helt torkat.
Fast för att inte timret skall förstöras måste du såga det allra senast inom maj månad och strölägga det så det får börja torka. Efter det kan du börja timra direkt. Det tar minst två år innan timret är genomtorrt.
« Senast ändrad: 27 feb-18 kl 19:49 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

johan.hyren

  • Inlägg: 3
SV: Timra hus... såga timmer innan torkning?
« Svar #6 skrivet: 27 feb-18 kl 22:52 »
Tack för svar! Ledsen om jag var otydlig. Min tanke är att testa butt and pass- varianten  av timring (jo jag vet att det är att svära i kyrkan men så går tankarna denna gång...)och alltså såga tre sidor av stockarna och barka den fjärde. Tanken är att ta ner tall av ungefär samma storlek och sågar stockarna så de får samma mått runt om och använder sedan långa timmerskruvar för att dra ihop stockarna med. (Lite av ”spillveden” blir bräder medan resten blir ved vilket ju ändå måste ordnas...)Många kör ju med armeringsjärn men timmerskruvar förefaller enklare att jobba med. Min tanke är att detta sätt att timmar (om det nu alls går...) måste göras med torkat timmer annars kommer det mellanrum mellan stockarna när dessa krymper vid torkning.   Därav min fråga om jag kan såga mina ”byggklossar” av färskt timmer (vilket ju är väldigt mycket enklare) eller om det måste torka först gör att undvika vridningar... Om jag förstår svaren så bör jag plocka tallar inne i skogen (då dessa inte har samma vridning som gärdes-tallar) och sedan såga direkt och stapla dem på nått sätt som hjälper till att hålla dem raka under torkningsprocessen (2 år tänker jag borde räcka?) Vad tror ni om projektet? (Inget jättehus utan en stuga på max 25 kvm men troligen mindre än så)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

841 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser