Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skärvätska  (läst 10639 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Skärvätska
« skrivet: 11 mar-16 kl 07:55 »
Skaffat ett tapp set från Völkel och börjat borra mer i järn och börjar fundera på skärvätska. Är det värt att skaffa dedikerad skärvätska? Jag har än så länge bara sprejat på sånhär penetrerande MOS olja då jag borrar, vet inte om det är acceptabelt eller ej men ha bara kört med billiga borrar så jag har inte varit så noga.

Det här völkel kittet är jag mera rädd om dock och undrar vad för sorts skärvätska jag borde använda? Undrar också om det funkar med annat som jag redan har hemma, t.ex. har jag ATF olja, tvåtaktsolja.

Jag har även några hemmagjorde smörjningsfetter som t.ex. "felix lube", en tjock massa som består av ATF olja, ricinolja, tvål, lanolin och bivax. Detta är gjort för att tåla ordentliga påfrestningar under höga temperaturer och farter (kulfett för blykulor).

Har även en svartkrutsvariant som består av bivax, lanolin och kokosfett.

Kanske en burk med något av dessa kunde funka, bara doppa borren i burken. Eller är det bättre med flytande saker som olja?

Eller borde jag bara gå till affären och köpa riktig skärvätska?

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Skärvätska
« Svar #1 skrivet: 11 mar-16 kl 08:12 »
hej det beror på vad jag borrar vad jg smörjer med.

billiga borrar som jag köper i kasset för 100 kr smörjer jag inte alls de är inte värda oljan.

för rostfritt och många hål i järn med pelarmaskinen har jag köpt en plåtkasset 1-10mm gula spetsar kostnad ca 1000:- här har jag vanlig mototolja tappat i en liten pumpkanna som står bredvid borrmaskinen.

för större grejer med dyra borrar och hålsåg och framför allt i rostfritt kostar jag på borrspray ca 100:- för en lite burk, jag tror det är bättre än vanlig olja
sprayoljan är dyr.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skärvätska
« Svar #2 skrivet: 11 mar-16 kl 08:28 »
Jag har två gamla burkar med skärfett, tror det heter Trefolex eller något sånt. Ska blandas med mineralolja (20 % fett, 80 % olja). Och det fungerar utmärkt. Framför allt håller billiga borrar mycket bättre när man borrar i rostfritt, stål med hög kolhalt eller andra svåra material om man använder skärfettet.

Ska man använda bara olja som skärvätska så är det bättre med en enkel ren mineralolja (motorolja, ATF, billig tvåtaktsolja, eldningsolja, lacknafta) än att använda något som innehåller friktionsnedsättande tillsatser som MoS2, teflon eller liknande. Hypoidolja (växellådsolja som är märkt GL4 eller GL5) bör inte användas. Om friktionen blir FÖR låg kommer ju skäret att slinta istället för att skära.

Om man gängar för hand brukar det inte behövas något bättre än vanlig olja, det är först om man jobbar på ackord och gängar i maskin som det kan behövas bättre saker att smörja gängtappar med.

Tänk på att om du ska arbeta i aluminium så är det bättre med T-sprit som skärvätska än med oljiga smörjande blandningar.

Mässing kan vara lömskt och bete sig högst olika beroende på kopparhalten och om den har några tillsatser för att förbättra skärbarheten (s k automatmässing). I riktigt otrevliga mässingssorter skär eggverktygen fast bara man kommer i närheten med dem...


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skärvätska
« Svar #3 skrivet: 11 mar-16 kl 08:40 »
Vad är sånt där rosaaktigt som de har till fräsar och kapsågar för något?
Har även sett det i en pelarborr.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skärvätska
« Svar #4 skrivet: 11 mar-16 kl 08:55 »
Jag använder antingen billig rapsolja eller om jag inte har den nära så kan det bli motorolja. Tror egentligen inte på torbjörns teori att det kan bli för lite friktion eftersom det är skärande bearbetning man är ute efter.

Och även de billiga borren mår bra av olja. Jag testade lite för ett par veckor sedan med och utan rapsolja vid borrning i olegerat järn och det går åt mycket mindre kraft när man har olja.

De färgade vätskorna som används brukar vara oljeemulsioner. Skall man hålla hög avverkningshastighet så är det bra med vatten i soppan. Men det tycker jag bara ställer till det vid små serier och prototyper.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #5 skrivet: 11 mar-16 kl 09:03 »
Tack för svar, jag tror jag provar på tvåtaktsolja isåfall. Har en tom liten sriracha flaska som har en riktigt passande pipett kork som jag tror blir bra att dutta på med.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skärvätska
« Svar #6 skrivet: 11 mar-16 kl 10:52 »
Skärvätska skall uppfylla två krav kyla och smörja.


Jag upplever kylning som det absolut viktigaste kravet, och smörjning som sekundärt.
Även om smörjning i sig minskar behovet av kylning då man minskar friktionen en del.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skärvätska
« Svar #7 skrivet: 11 mar-16 kl 11:05 »
För mig är kyla och smörja precis samma sak. Den friktion som verkligen blir oavsett smörjmedel ger värme. Den värmen rör sig snabbare i metall än i någon form av smörjning. Däremot kan smörjningen minska värmeavledning från borr till ämne eller vice versa. Det enda som kan göra att en smörjning kyler är att den innehåller något som avdunstar när det blir varmt. Jag tror inte att någon av oljorna som nämnts här har den egenskapen.

MVH
Magnus

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skärvätska
« Svar #8 skrivet: 11 mar-16 kl 11:34 »
Man kan ju konstatera att smörjningen gör arbetet mycket lättare och resultatet bättre (bättre ytfinish osv) även då man arbetar så sakta att värmeutvecklingen inte skulle vara något problem (t ex vid gängning för hand).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skärvätska
« Svar #9 skrivet: 11 mar-16 kl 11:44 »
För mig är kyla och smörja precis samma sak. Den friktion som verkligen blir oavsett smörjmedel ger värme. Den värmen rör sig snabbare i metall än i någon form av smörjning. Däremot kan smörjningen minska värmeavledning från borr till ämne eller vice versa. Det enda som kan göra att en smörjning kyler är att den innehåller något som avdunstar när det blir varmt. Jag tror inte att någon av oljorna som nämnts här har den egenskapen.

MVH
Magnus

Försök med det i en bilmotor ;D

Smörjningen gör att eggen skär utan att allt för stor värme bildas då ytorna pressas mot varandra. Kylningen vid normal användning av skärvätska sker genom att skärvätskan tar med sig värmen bort från godset, inte genom att det avdunstar. Bland annat därför har man vattenemulsion för att vatten är en bra värmebärare.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skärvätska
« Svar #10 skrivet: 11 mar-16 kl 12:27 »
För mig är kyla och smörja precis samma sak. Den friktion som verkligen blir oavsett smörjmedel ger värme. Den värmen rör sig snabbare i metall än i någon form av smörjning. Däremot kan smörjningen minska värmeavledning från borr till ämne eller vice versa. Det enda som kan göra att en smörjning kyler är att den innehåller något som avdunstar när det blir varmt. Jag tror inte att någon av oljorna som nämnts här har den egenskapen.

MVH
Magnus

Då bör du fundera om då det är två helt skilda saker.
Som trots allt hänger ihopa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skärvätska
« Svar #11 skrivet: 11 mar-16 kl 12:49 »
Försök med det i en bilmotor ;D


Jag är inte så säker på att jag förstår vad du menar. En bilmotor kyls oftast med vatten och kylare med tunna kanaler. Jag ser inte riktigt liknelsen med att borra i metall.


Smörjningen gör att eggen skär utan att allt för stor värme bildas då ytorna pressas mot varandra. Kylningen vid normal användning av skärvätska sker genom att skärvätskan tar med sig värmen bort från godset, inte genom att det avdunstar. Bland annat därför har man vattenemulsion för att vatten är en bra värmebärare.

Om man slänger på så mycket vätska att det rinner bort ifrån stycket så för det naturligtvis med sig värme, det är sant. Själv har jag bara använt motorolja och då knappast i sådana mängder att det flödat över.

Är det så med därför avsedda vätskor att de innehåller vatten och skall doseras så att det flödar över enligt instruktionsboken? Det låter som en väldigt dyr lösning i sådana fall.

MVH
Magnus
« Senast ändrad: 11 mar-16 kl 12:56 av tropfrog »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Skärvätska
« Svar #12 skrivet: 11 mar-16 kl 13:18 »
Jag är inte så säker på att jag förstår vad du menar. En bilmotor kyls oftast med vatten och kylare med tunna kanaler. Jag ser inte riktigt liknelsen med att borra i metall.

Om man slänger på så mycket vätska att det rinner bort ifrån stycket så för det naturligtvis med sig värme, det är sant. Själv har jag bara använt motorolja och då knappast i sådana mängder att det flödat över.

Är det så med därför avsedda vätskor att de innehåller vatten och skall doseras så att det flödar över enligt instruktionsboken? Det låter som en väldigt dyr lösning i sådana fall.

MVH
Magnus

Om man inte tänker sig för så blir det dyrt.
Det är därför man använder sig av uppsamlingskärl och återanvänder vätskan.

Grejen är att själva bearbetningen eller rättare sagt det som händer när borren bryter loss materialet och friktionen som oavset hur mycket smörja man har på skall ledas bort för att bordet i detta fallet skall må bra.
Olja har förhållandevis dåliga värmeledande egenskaper och rinner sällan så snabbt att den kan transportera bort överskottsvärmen.

För att göra en betraktelse på ett annat skärande verktyg så har man metallsvarven, där avverkar man som regel tunnt och resterna transporteras snabbt. Vill man avverka mer så brukar man även här tillsätta skärvätska för att få tillbörlig kylning och det är speciellt viktigt vid tillfällen då precisionen är av hög vikt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skärvätska
« Svar #13 skrivet: 11 mar-16 kl 14:01 »
Jag är inte så säker på att jag förstår vad du menar. En bilmotor kyls oftast med vatten och kylare med tunna kanaler. Jag ser inte riktigt liknelsen med att borra i metall.

Om man slänger på så mycket vätska att det rinner bort ifrån stycket så för det naturligtvis med sig värme, det är sant. Själv har jag bara använt motorolja och då knappast i sådana mängder att det flödat över.

Är det så med därför avsedda vätskor att de innehåller vatten och skall doseras så att det flödar över enligt instruktionsboken? Det låter som en väldigt dyr lösning i sådana fall.

MVH
Magnus

Japp i en bilmotor flyttas överskottsvärmen från förbränningen bort med hjälp av vatten, men man har inte vatten i cylindrarna för att få bort värmen som skulle bildas då kolvringarna släpar mot cylinderväggen. Där har man olja för att det inte skall bli någon friktionsvärme att tala om, med bortnötning/sammansmältning av material som följd. På samma sätt som man har olja vid eggen i metallbearbetning.

Skäroljor är en stor grej i tillverkningsindustrin, med tillsatser och reningsproblem, arbetsmiljöproblem osv. Men utan dem skulle det inte fungera.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Skärvätska
« Svar #14 skrivet: 11 mar-16 kl 18:29 »
Jag har aldrig bearbetat metall i industriellt syfte. Tolkade inte frågan som att den gällde det syftet heller. När man borrar till eget behov så räcker motorolja, rätt varvtal och lite tid enligt min erfarenhet.

Mvh
Magnus

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #15 skrivet: 11 mar-16 kl 19:59 »
Om man använder olja då man borrar så blir borren överhettad och ovass alldeles för snabbt. Alltså använder jag skärvätska som jag köper i dunk och har i en sprayflaska.
Då man gängar för hand så blir det ju inga höga temperaturer så då räcker det med litet smörjning. Alltså någon droppe olja.

Så gör jag i alla fall..... men det är bara mina erfarenheter.

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skärvätska
« Svar #16 skrivet: 11 mar-16 kl 21:42 »
Jag är lite lat så jag använder endast olja och drar hellre ned på tempot än använder emulsion med efterföljande rost och klegg. Men jag håller inte på så mycket i järn så för mig blir det vinst totalt på det sättet.

Man skall snegla på proffsen när det gäller att lära sig, även om man inte startar upp full verksamhet. Principen är ofta densamma.

Curt Jonsson

  • Inlägg: 165
    • Jämtland
SV: Skärvätska
« Svar #17 skrivet: 16 mar-16 kl 22:47 »
Jag har två gamla burkar med skärfett, tror det heter Trefolex eller något sånt. Ska blandas med mineralolja (20 % fett, 80 % olja). Och det fungerar utmärkt. Framför allt håller billiga borrar mycket bättre när man borrar i rostfritt, stål med hög kolhalt eller andra svåra material om man använder skärfettet.

Ska man använda bara olja som skärvätska så är det bättre med en enkel ren mineralolja (motorolja, ATF, billig tvåtaktsolja, eldningsolja, lacknafta) än att använda något som innehåller friktionsnedsättande tillsatser som MoS2, teflon eller liknande. Hypoidolja (växellådsolja som är märkt GL4 eller GL5) bör inte användas. Om friktionen blir FÖR låg kommer ju skäret att slinta istället för att skära.

Om man gängar för hand brukar det inte behövas något bättre än vanlig olja, det är först om man jobbar på ackord och gängar i maskin som det kan behövas bättre saker att smörja gängtappar med.

Tänk på att om du ska arbeta i aluminium så är det bättre med T-sprit som skärvätska än med oljiga smörjande blandningar.

Mässing kan vara lömskt och bete sig högst olika beroende på kopparhalten och om den har några tillsatser för att förbättra skärbarheten (s k automatmässing). I riktigt otrevliga mässingssorter skär eggverktygen fast bara man kommer i närheten med dem...
Borrar man mässing måste man slipa om borren så att eggvinkeln-spiralvinkeln blir tvär, i linje med borren..  Smeden i grannbyn använde kokade älgklövar som skärvätska.

chenon

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Skärvätska
« Svar #18 skrivet: 15 aug-18 kl 11:57 »
Jag blandar vatten m lite diskmedel o tillsätter olja till en emulsion. Lika bra som de skäroljor jag köpt dyrt.

Postat med Alternativ.nu´s app


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #19 skrivet: 15 aug-18 kl 12:25 »
Jo enligt det jag erfarat själv så funkar olja och vattenemulsion jättebra. Det lär också vara i grunden vad kommersiella skärvätskor består av.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skärvätska
« Svar #20 skrivet: 15 aug-18 kl 22:54 »
Dock bör man komma ihåg att diverse mikroorganismer trivs mycket bra i skärvätskor som består av olje-vattenemulsioner. Det har hänt mer än en gång att ohyran har blivit ett arbetsmiljöproblem på mekaniska verkstäder, ställt till med långtidssjukskrivningar mm.
Så om man använder sådan skärvätska i liten skala bör man inte låta den bli gammal, utan blanda till bara så mycket som går åt under närmaste veckan. Och diska/skölj ur allt som har varit i kontakt med skärvätska så det inte blir kvar något som ligger och gror i nåt hörn.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #21 skrivet: 16 aug-18 kl 06:47 »
Där har jag definitivt slarvat, har haft i en flaska i ett år ungefär och det har nog klottats här som där.

Kanske man kan lägga en liten mängd klor i det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Skärvätska
« Svar #22 skrivet: 16 aug-18 kl 08:49 »
Klor borde inte vara bra eftersom det både kan ge klorgas vid upphettning och att det kan angripa metallen. Klor reagerar också med oljan så effekten blir kortvarig.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skärvätska
« Svar #23 skrivet: 16 aug-18 kl 08:52 »
Då är det nog bättre att förvara skärvätskan i kylskåp.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Skärvätska
« Svar #24 skrivet: 16 aug-18 kl 09:23 »
Det kommer inte funka hos mig, den kommer bli bortglömd i kylen, aldrig till hands då den behövs.

Klortricket har jag hört av dom som har svarvar med kylpumpar, även min svarv har ett fungerande kylsystem som jag inte nyttjar för tillfället. Dom brukar slänga i en kapsyl om det börjar lukta.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Skärvätska
« Svar #25 skrivet: 16 aug-18 kl 20:13 »
Duger inte sånt här, kostar ju bara under 10 kr färdigblandat?

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5899


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser