Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 75776 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Bitcoins, ny valuta på nätet?
« skrivet: 24 jul-11 kl 23:41 »
Läste detta idag

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13369373.ab

Fantastiskt med en valuta som inte bankerna kan röva till sig av. Att droghandlare kan använda sig av den kan väl knappast vara något argument för att lägga ner den. Droghandlare använder ju alla befintliga valutor. Tror inte man lägger ner dollarn för att droghandlare brukar använda den. Jag använder kontanter så mycket som möjligt eftersom jag tycker att det är bedrövligt att bankerna ska ha några kronor varje gång jag betalar med kort. Det skulle ju vara alldeles underbart med en valuta som utmanar bankerna.

Någon som vet mer om bitcoins och som kan förklara det enkelt på svenska?

jenses

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-11 kl 00:37 »

lejf

  • Inlägg: 56
    • Östergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #2 skrivet: 25 jul-11 kl 06:29 »
Jag har använt bitcoins ett tag. Jag kan försöka förklara det i enkla ord. Det finns rätt bra wiki-sidor på engelska om man vill veta mer.

Nya bitcoins skapas genom att man löser "matematiska problem", och den som först löser ett problem erhåller då 50 bitcoins. Detta kommer att halveras vart fjärde år, så att man erhåller 25 bitcoins per löst problem efter nästa halvering osv. Eftersom antalet bitcoins man kan erhålla per löst problem halvers, och eftersom nätverket hela tiden justerar svårighetsgraden på problemen så att ett problem löses var 10:e minut, kommer antalet bitcoins att närma sig 21 miljoner stycken asymptotiskt någon gång vid 2030 har jag för mig. Processen att generera bitcoins kallas "mining" på engelska, och det är nog ingen slump att den kallas för det. Om man tittar på valutan ser man att den är tänkt att efterlikna guldutvinning. Det blir svårare och svårare att gräva mycket guld, precis som det blir svårare och svårare att gräva fram fler bitcoins. Varje gång ett nytt problem löses, skapas samtidigt ett nytt block. Detta block kommer inte bara innehålla de nyligen genererade bitcoinsen, utan även information om nya transaktioner. När ett nytt problem är löst kollar alla andra bitcoin-program upp att det är en korrekt lösning, och sedan godkänner de att ett nytt block får skapas, och sedan lägger det till det till sin "blockkedja". Det fina är att alla transaktioner sparas i en blockkedja, som hela tiden byggs på. Storleken är inte farlig, men det tar ett tag att ladda hem alla block första gången, och sedan kommer det ju genereras flera. Eftersom allting sparas i en blockkedja, så spelar det ingen roll om just du stänger av ditt bitcoin-program - resten av nätverket som är igång just då håller koll på resten! Det är ett s.k. "peer-to-peer"-nätverk där varje användare hjälper till att hålla igång nätverket. Det går inte att stänga av eller reglera hur som helst. Om mer än 50 % av nätverket går med på en uppdatering eller ändring går det dock alldeles utmärkt att ändra på bitcoin. Det blir på så sätt ganska demokratiskt :). Om du inte har ett väldigt bra grafikkort och är datakunnig föreslår jag att du köper bitcoins hellre än att försöka generera dem.

På din dator skapas en unik plånbok, 32*1024=32768 bytes lång, genom en algoritm genereras en tillhörande 32+1 = 33 tecken lång adress. Denna adress ger du ut till folk så att de kan skicka bitcoins till dig. Se det som ditt kontonummer. Du kan generera oändligt många adresser, vilket gör att plånboksfilen växer, och sannolikheten att du skulle generera samma tecken som en redan befintlig plånbok på nätverket är så infinitesimalt liten så att det går att försumma helt och hållet. På samma sätt är det inte troligt att du kan gå igenom väggen även om det finns en viss sannolikhet att du kan göra det. På detta sätt blir bitcoins väldigt anonymt, men när du tar emot bitcoins så kan de nog se ditt IP och lista ut ungefär vart du är. För att uppmana folk till att behålla sin anonymitet genereras en ny adress automatiskt efter varje transaktion, men du är givetvis fri att använda din gamla som fortfarande tillhör dig. Det fina är att man kan generera en bitcoinadress på en dator utan internet, skicka bitcoins till den, och koppla in den på internet t.ex. 1 år senare. Bitcoinsen är lagrade på nätverket och de är dina att nyttja när du så vill. Man kan flytta plånboken med ett USB-minne, göra en säkerhetskopia osv, vilket jag uppmanar starkt till. Det är bra att ha brandvägg och skydda sig ordentligt mot datorintrång, samt flytta stora tillgångar till en plånbok som inte är kopplad till internet, eller åtminstone sällan är uppkopplad. Kraschar datorn, eller om du på något klantigt sätt tar bort din plånboksfil, försvinner dina bitcoins för gott och de försvinner även helt och hållet från nätverket, vilket drar upp värdet på alla andra bitcoins lite.

För att få tag på bitcoins är det alltså vettigast att försöka byta dem mot någonting. Det kan vara livsmedel, prylar eller statliga papperspengar eller deras digitala motsvarighet. Vill du slippa allt krångel med att göra upp affärer med människor över internet via chattkanaler rekommenderar jag www.mtgox.com eller www.tradehill.com , men sätten att få tag på bitcoins är ju oändliga. Det gäller bara att hitta någonting som innehavaren vill byta mot sina bitcoins.

Jag tycker att bitcoin är ett väldigt gott alternativ till dagens ockervalutor, men som mutualist hoppas jag på att folk börjar anamma system baserade på ömsesidig kredit (och andra räntefria valutor). Ett sådant projekt som inte är riktigt klart heter Ripple. Om alternativare emellertid skulle börja mottaga bitcoins istället för svenska kronor och sälja levebröd, skulle jag vara den första att försöka "leva" på bitcoins. Med bitcoins kan vi undvika ockerbankernas avgifter, slippa riksbanksekonomernas påtvingade "jämviksarbetslöshet" så att de kan pressa ned folks löner, slippa kraftig stöld via inflation, och t.o.m skattefuska för de som är lagda åt det hållet. Jag uppmanar absolut inte till sådana omoraliska dumheter. Staten är god och vill oss bara gott. Tralala....

Upplevde du att informationen var användbar? Fler frågor? Donera gärna en slant till 1MuVmQt2akEKb7UQmJFNkMyC9XcZbP7CBS :D.
« Senast ändrad: 25 jul-11 kl 06:48 av lejf »

lejf

  • Inlägg: 56
    • Östergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #3 skrivet: 25 jul-11 kl 09:41 »
Just det. Du kanske vill ladda hem programmet också :). http://www.bitcoin.org

solgule

  • Inlägg: 32
    • Värmland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #4 skrivet: 25 jul-11 kl 10:17 »
Man ska nog vara väldigt försiktig när det gäller bitcoins. Jag har fått intrycket att bitcoins är ett pyramidspel, sårbart för hackerattacker och kan förlora värdet på nolltid. Min källa är Cornucopia, en av de större svenska ekonomibloggarna:

http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/bitcoinpyramidspelet-jag-gav-bort-mina.html
http://cornucopia.cornubot.se/2011/06/bitcoin-saldes-for-001-usd-i.html

inre & yttre omställning <=> social & ekologisk hållbar utveckling

lejf

  • Inlägg: 56
    • Östergötland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #5 skrivet: 25 jul-11 kl 10:24 »
Bitcoins är väldigt tätt mot hackerattacker och sägs vara säkrare än övriga banksystem. Det som inte är säkert är att ha stora tillgångar på en och samma plånbok som har tillgång till internet. Kvantdatorer kanske skulle kunna knäcka det däremot, men vi är inte där ännu, och vi lär inte vara där på ett bra tag. Dessutom lär all kryptering bli rätt förstörd av detta, inte bara bitcoins.

Bitcoin är lika mycket ett pyramidspel som guldutvinning. De som får tag på guldet först har en fördel mot de som inte fick tag på det först.
Men ja, var försiktig. Dvs, investera inte mer än du har råd att fölora. Vad som helst kan ju hända. Det är alltid bra att dela upp sina tillgångar i olika värden, t.ex. silver, guld, platina, olika valutor, värdepapper etc. Jag föredrar bitcoins och reella tillgångar hellre än papper.

Despierto

  • Inlägg: 15
    • -
    • Blott Sverige svenska preppers har
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #6 skrivet: 21 okt-11 kl 21:49 »
Hur går det med era bitcoins? Jaså, valutan har kraschat och håller på att bli värdelös? Det var ju otippat... Hälsa Rick Falkvinge om han inte redan är på fattighuset.
Besök Sveriges enda survialistblogg: www.innandetsker.blogspot.com

Sveriges billigaste silvermynt:http://libertysilver.se    2% rabatt med koden "survivalist"

JesperPV

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-13 kl 10:05 »
bitcoins är aktuellare än någonsin. totalvärdet på bitcoinsen gick i natt för första gången över 1 miljard dollar. en bitcoin säljs i dag för $93.

det här är en perfekt valuta för alternativare. jag förstår inte varför den inte får mer kärlek här.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #8 skrivet: 28 mar-13 kl 13:08 »
bitcoins är aktuellare än någonsin. totalvärdet på bitcoinsen gick i natt för första gången över 1 miljard dollar. en bitcoin säljs i dag för $93.

det här är en perfekt valuta för alternativare. jag förstår inte varför den inte får mer kärlek här.
Tack det där får mig verkligen att vilja hålla mig borta från bitcoins. Är något sådär bra så vet man att man blir grundlurad.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Existens!

  • Gäst
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #9 skrivet: 28 mar-13 kl 14:48 »
Jasså 93 dollar för en..där ser man, ca 550 kr alltså. Så en låda griskött kunde köpas för 3 bitcoins.. Problemet uppkommer väl möjligen när sen då gris-säljaren ska åka till affärn och köpa foder och försöker betala med sina bitcoins..

Jag anar att det är där haken är till varför inte alla alternativare använder den här 'valutan'..

JesperPV

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #10 skrivet: 28 mar-13 kl 15:32 »
Tack det där får mig verkligen att vilja hålla mig borta från bitcoins. Är något sådär bra så vet man att man blir grundlurad.

du vet inget om valutan, men vet att du vill hålla dig ifrån den? varför reagerar du på det viset mot det nya okända? är inte det en dålig och onödig inställning istället för att vara nyfiken och lagom kritisk tills du faktiskt vet något om den?

Jasså 93 dollar för en..där ser man, ca 550 kr alltså. Så en låda griskött kunde köpas för 3 bitcoins.. Problemet uppkommer väl möjligen när sen då gris-säljaren ska åka till affärn och köpa foder och försöker betala med sina bitcoins..

Jag anar att det är där haken är till varför inte alla alternativare använder den här 'valutan'..

än så länge kan nog inte grisbonden köpa foder för bitcoins, det är riktigt. ju fler som använder och efterfrågar bitcoins, desto fler handlare kommer att ta emot den som betalningsmedel. det är en ny valuta, det är liksom inte konstigt att du inte kan handla grismat i tomtemåla för en digital kryptovaluta.

dessutom, köper han sitt foder via en internetbutik, så har grisbonden redan i dag möjlighet att betala fodret för bitcoins.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #11 skrivet: 28 mar-13 kl 16:20 »
Roligt att hitta en tråd om bitcoins! Tycker det är super, men är inte tillräckligt intresserad av pengar öht för att själv börja använda. Å andra sidan så gick jag inte över till kort- och internetbetalningar förrän banken började ta betalt för checkar och vanliga bg-blanketter. Förr eller senare är jag säker på att jag kommer bli en "bitcoinare" eftersom idén är totalvettig.

JesperPV

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #12 skrivet: 28 mar-13 kl 16:41 »
får du chansen någon gång så testa att göra en betalning eller försäljning i bitcoins. det är inte svårt och det är ökad användning som stärker valutan.

det är en fantastisk ide och det finns otroliga möjligheter.

låt mig berätta om hur avgiften för överföringar bestäms. det är användarna som ställer in i sina program vad de anser är lämpligt att betala. det är inte visa, mastercard eller american express som bestämmer det och handlarna som gömmer avgiften i varans pris. det är användarna av valutan som kommer överens om priset för en överföring. tillräckligt alternativt?

malungen

  • Inlägg: 61
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #13 skrivet: 28 mar-13 kl 17:05 »
Jag låter mina datorer mina lite i bakgrunden. En modern bärbar med AMD-grafik tuggar på nästan anständigt utan att bli för varm och hyfsat snålt. Tyvärr är elen för dyr i Sverige för att man ska kunna konkurrera med folk som bor där elen är billig. Men det är roligt att ha lite Bitcoins i plånboken.
« Senast ändrad: 28 mar-13 kl 17:08 av malungen »
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

malungen

  • Inlägg: 61
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #14 skrivet: 30 mar-13 kl 09:59 »
Bitcoins ökar snabbt på Cypern. Och det totala värdet på bitcoins har också klättrat uppåt bland världens valutor och har nu större värde än 18 länders valutor.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

JesperPV

  • Inlägg: 43
    • Skåne
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #15 skrivet: 30 mar-13 kl 11:52 »
så roligt att du minear själv. och roligt att se att fler och fler personer runt om i världen ser den fantastiska potentialen i en decentraliserad valuta. hoppas att det fortsätter gå bra.

Hur går det med era bitcoins? Jaså, valutan har kraschat och håller på att bli värdelös? Det var ju otippat... Hälsa Rick Falkvinge om han inte redan är på fattighuset.


hej på dig din solstråle! valutan har inte kraschat och blivit värdelös, den är tvärtom mer värd än någonsin. falkvinge hälsar att han mår bra och att han ekonomiskt har det bra. han torskade en del när han försökte daytrejda i början, men har fortfarande kvar lån och krediter i bitcoins.
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1b88v0/what_happen_to_this_guy_who_investing_all_of_the/


---------------------------------------------
democracy is the original 51% attack

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #16 skrivet: 08 apr-13 kl 15:23 »
Man kan ju använda bitcoins till att handla, det fungerar utmärkt. På var sida av transaktionen måste man sen kunna omvandla btc till en valuta som man kan köpa öl för, men det är ju heller inga problem.

Att förvara sina ekoniomiska resurser i btc är ju en annan sak. Det kan vara i spekulationssyfte - då kan man göra sig mycket pengar eller förlora det mesta. Det kan också vara för att gömma svarta pengar för myndigheterna, då är det ofta värt risken att valutan sjunker i värde. Men det är värt att tänka på att ju fler personer som involveras i handeln, och börjar nyttja btc till sina egna saker, vare det handel med droger eller lindisktrasor, så ökar trögheten i valutan. Omvänt, ju fler som använder valutan för spekulation och försöker tjäna pengar utan att arbeta, desto instabilare blir den och risken ökar för våldsamma värdefall.

Det bästa med bitcoin är att valutan har tekniska meriter, inte politiska. Handeln med den är född ur ett ekonomiskt behov, inte ett ideologiskt. Att valutan saknar centrala kontrollpunkter sätter den i stort sett en par med guld i det att ingen kan ta dina pengar ifrån dig, samtidigt som det kan flyttas från en kontinent till en annan inom ett ögonblick.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #17 skrivet: 08 apr-13 kl 15:38 »
Vi kör med Uskados här hemma  :D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #18 skrivet: 09 apr-13 kl 00:45 »
Akta er för bitcoins nu.
Marknadsbubblan känns väldigt tydligt.
En kopia av vad som skedde våren 2011.

Gillar man bitcoins ska man vänta till den ofrånkommliga krashen med att köpa.

Pitchblende

  • Inlägg: 344
  • Awakened Saxon
    • Dalsland
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #19 skrivet: 09 apr-13 kl 06:25 »
Akta er för bitcoins nu.
Marknadsbubblan känns väldigt tydligt.
En kopia av vad som skedde våren 2011.

Gillar man bitcoins ska man vänta till den ofrånkommliga krashen med att köpa.

Det är lite oroväckande när den stiger så kraftigt som den gör nu, men det är å andra sidan en väldigt stor värld där ute, och väldigt många USD som kommer rinna in förr eller senare. Även om den faller så kommer den inte falla till 4 USD per BTC igen, som den gjorde för ett år sen, men kanske till 100.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser