Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alaskan husky  (läst 18732 gånger)

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Alaskan husky
« Svar #20 skrivet: 22 jun-11 kl 15:26 »
När hundarna krabbar, dvs går snett, tror jag mer att det är selen som inte sitter optimalt. Vidar krabbade alltid, till han fick en ny sele, då började han gå rakt.
Vissa hundar är så känsliga för selen storlek, att de kan behöva en sele på försäsongen och en annan när de musklat på mer och tappat varje gram fett de kan ha haft i slutet av dragsäsongen.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

JonasWess

  • Inlägg: 199
  • En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
SV: Alaskan husky
« Svar #21 skrivet: 11 sep-11 kl 22:18 »
Här är en som både kört hundspann & har bott i Kiruna där denna benämning "Alaskan husky" är en benämning på blandrashundar med husky i & en eller två andra raser i. Oftast där uppe med dom hundar jag träffade på så var det Vorschter eller Bordercollie eller en kombination med dom 2 & husky som användes i slädkörning.

Jag har både tolkat efter & åkt hundsläde efter dessa hundar som är underbara i tempramentet ofta.

Vet även folk som använder bara Vorschter där uppe med till slädhundar. Bla Örebro's veterinär. Har även en kompis som har Alaska huskys där uppe med mycket bordercollie i hennes hundar.
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

TOR

  • Inlägg: 129
    • Dalarna
SV: Alaskan husky
« Svar #22 skrivet: 03 mar-12 kl 13:07 »
Det finns massor av information på nätet. www.iditarod.com, kan du läsa det senaste och mesta om dessa hundar. Här får du en länksida i Skandinavien http://www.lianhusky.com/linker.htm.
Det är "jakten" som gör att de drar, d v s arbetslust. Så vill du ha en "husky" d v s slädhund som inte jagar el har intresse som första hund så är det inget jag rekommenderar. Men all kontakt är ju viktig och byggs upp. Våra huskys och malamuter har vi haft och kan ha lösa. De kommer alla när vi kallar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 4 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing, Åsa Slobodnik, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser