Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar  (läst 13978 gånger)

birgit

  • Gäst
Blandrashundar
« skrivet: 21 sep-07 kl 07:42 »
Måste ta upp detta ämne, då det cirkulerat på flera ställen.
Först: Vad är en blandras? Vad är renrasigt? Det finns raser av urhundstyp, alltså ganska oförädlade. Dessa borde ju vara "renrasiga"? Nja. alla hundar har ju från början avlats fram av människan för ett speciellt syfte. Alltså inte kelgrisar, utan för att arbeta åt människan! Det har varit olika typer av jakt och vakt i första hand. Här har funnits stora lokala skillnader beroende på människornas behov.
De hundar som anses "renrasiga" enligt SKK idag är oftast framavlade av hundtokiga överklasstanter på 18- och 1900-talet. Inte särskillt gammalt alltså.
Ett av skräckexemplena är väl dagens schäfer, som är fullständigt sönderavlad. Har själv flera bekanta som fått avliva sina hundar vid 3 - 5års ålder för att höfterna inte höll längre! Allt för att de ska stå fint i utställningsringen.  Ett annat exempel är den svenska lapphunden, som ju arbetade år samerna, med både jakt, vakt o vallning. Sedan hittade hundentusiaster från överklassen dessa hundar och börja avla dom efter en enhetlig standard. Innan hade de fler färger än svart och kunde se ut lite hur som helst. Nu har de flera kroppsliga problem p.g.a bl.a hård inavel för att uppå rasmålen.
Själv har jag boskapsvaktande hundar, en urgammal tradition från många delar av världen. Av dessa finns idag ett otal olika "raser" eller snarare lokala varianter. Anpassade efter de förhållandena där de hålls. Här är dock forskarna eniga, de har alla samma urfader: den tibetanska mastiffens föregångare. Alltså här borde väl alla korsas tillbaka med sitt ursprung då?
I Sverige hade vi fram till början av 1900-talet en egen boskapsvaktare: Dalbohunden. Den utrotade vi strax efter vargen - den blev ju arbetslös!
Idag är det tabu att hålla hundar som de från början var framavlade för. En boskapsvaktare bör vakta annars mår den inte bra. Har själv en sådan omplacering som sålts till helt fel person med helt fel kunskap o förutsättning att klara hunden. Detta är ett otroligt vanligt problem angående att tjäna snabba pengar på korsningsavel. Sälj till vem som helst!
Däremot anser jag att man bör undvika att korsa bara för att se vad det blir. Men har du två närliggande raser med samma ursprung och funktion är detta inget negativt utan ger väl snarast nytt blod i aveln.
Tänk vad bra om folk vore lika patriotiska när det gäller fårraser t.ex. Här är det helt ok att korsa bort vra svenska lantraser, som är anpassade för våra förhållanden, bara för att slakterierna vill ha större djur i hanteringen!
Hoppas detta kan vara en liten tankeställare för er?

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #1 skrivet: 21 sep-07 kl 19:44 »
håller med dig i det mesta du skriver!
Det finns gott om friska schäfrar om man bara vet vad man söker efter så finner man det. Köper man schäfer av en viss typ så får man nästan skylla sig själv. Där har man ett ansvar, om folk inte köpte dessa räkstjärtar utan koncentrerade sig på den sunda schäfern istället så.. hade man sluppit avliva dom vid 3-5 års ålder  :-\
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 19:47 av Lusa »

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #2 skrivet: 21 sep-07 kl 19:46 »
vad gäller dalbohunden är det mycket tragiskt. Det hade varit intressant att ha en svensk moloss kvar
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 19:52 av Lusa »

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
Re:Blandrashundar
« Svar #3 skrivet: 22 sep-07 kl 08:59 »
border collie är en av få raser som avlas bara för sitt sätt att jobba och inte utseende. det går inte att regga en valpkull om inte bägge föräldrar är godkända vallhundar (genom vallhundsprov) allt annat är klassade som blandras. det finns massor med annonser på blocket där det står "renrasiga border collies" som inte är reggad
« Senast ändrad: 22 sep-07 kl 08:59 av dawnrun »
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #4 skrivet: 22 sep-07 kl 10:03 »
Det är det jag tycker är bra med BC. Tyvärr går ju fler o fler raser mot utställningsstandard istället för funktion.
Det är ju ett allvarligt problem när det gäller de boskapsvaktande raserna, men även de övriga vallhundsraserna. Ja, de flesta äldre raserna kan man nog säga.
Man borde i flera av raserna starta en bruksavdelning. Att vara reggade i SKK är ju oväsentligt. Det har inget med renrasighet att göra.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Blandrashundar
« Svar #5 skrivet: 22 sep-07 kl 10:09 »
det går inte att regga en valpkull om inte bägge föräldrar är godkända vallhundar (genom vallhundsprov) allt annat är klassade som blandras. det finns massor med annonser på blocket där det står "renrasiga border collies" som inte är reggad

Och några av dem har inte klarat ögonlysningen  :-X
och andra har inte klarat höftledsröntgningen  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #6 skrivet: 22 sep-07 kl 13:03 »
Att vara reggade i SKK är ju oväsentligt. Det har inget med renrasighet att göra.

Snälla förklara dessa meninger för mej.....................

Jag tycker nämligen precis tvärtom, reggad i SKK är ju en grundförutsättning för att kunna säga att det är en renras.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #7 skrivet: 22 sep-07 kl 14:13 »
Läs mitt första inlägg om vad som idag anses vara renrasigt!
SKK går i första hand in för att tillfredsställa "elit"uppfödare och fodertillverkare. Har gjort mig osams med dom ett antal ggr av dessa orsaker. Det är ju oftast extrem-avel som har lett till att djuren får kroppsliga defekter. Det går faktiskt att hålla reda på härstamning utan SKK. Behövs bara ett register för var ras. Kolla hur de gör på fårsidan. Är man med i Fårkontrollen, så kan man efter reg. klicka fram inavelsgrad t.om. Tycker även att det är fel med en organisation som har monopol på en verksamhet och att de tjänar oförskämt med pengar på den. Vem försörjer dom? Jo Sveriges hundägare.
Dessutom som hållare och avlare av boskapsvaktande hundar är det enbart funktion som gäller. Utseende är underordnat. Inom denna grenen är de flesta överens om att hundar ska äta rått kött, som är naturligt för dom. SKK går till hatangrepp om man nämner detta högt. Antar att alla här är medvetna om att basen i hundfoder idag är spannmål, ris och majs??? Detta är fullständigt onormalt för en hund. Då säger vissa: Men de måste ha vegetabilier också. Visst, men låt dom äta inälverna hos djuren då! Inklusive magsäck o tarmar. Kan tala om att våra hundar, om vi nödslaktar ett får, äter magen först. Innan de fina stekarna. Dessutom ska de ha tillgång till riktiga ben.
I USA varnar hundfolk varandra för att utfodra med griskött från industriproduktion. Varför? Jo, för att grisköttet enbart är uppbyggt på spannmålsutfodring. Hundarna blir sjuka av det. En del dvärghundar påstås t.om dö av detta.
Kanske är det en anledning till ökat antal höftledsproblem, hjärtsvikt, fetma hos hundarna??? Att människan inte förstår sitt eget bästa är en sak, men låt hundarna äta det dom är skapta för och föredrar om de själva får välja.
Mina hundar är reggade hos SJV och hos Viltskadecenter, som är samordnare av boskapsvaktande verksamhet i Sverige. Det räcker för mig.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Blandrashundar
« Svar #8 skrivet: 22 sep-07 kl 17:59 »
Litet OT här.  ;)

Birgit, jag har kollat din hemsida och tycker det är toppen med alla djur ni har. De har säkerligen utmärkt hos er.  :D

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #9 skrivet: 23 sep-07 kl 01:19 »
Oxå OT  ;)

Har aldrig hört talas om att SKK lägger sej i vad man ger sin hund att äta..........


Tycker all denna hetsjakt på SKK är sorglig, de har faktiskt gjort rätt mycket bra för hundar och dess hundägare. Vill man inte vara medlem där så är det fritt fram att stå utanför.

Och skyll inte alla sjukt avlade hundar på SKK, det är uppfödare som tar fram dessa hundar inte SKK............
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #10 skrivet: 23 sep-07 kl 08:06 »
Jag skyller inte allt på SKK alls. Men det är ju de som är det högsta organet över rasklubbarna. Det är de som har godkänt avelsplaner/mål och vilka raser som ska få kallas ras.
De lägger sig inte heller "i" vad du ger din hund. Men ta en diskussion med dom får du se vart det lutar.
Vi som jobbar med boskapsvaktare bad SKK att hjälpa oss med ett register för våra hundar, men de var inte intresserade, för de flesta boskapsvaktarna saknar reg.bevis. Detta innebär inte blandras!
Detta är en fråga om pengar. Köper du en sån hund som har arbetande föräldrar och vill ha papper dessutom skenar priset till ofantliga summor.

Mina hundar har stamtavlor och kommer från godkända kennlar. Vad jag menar är att det behövs lite mer av kritisk syn på saker. Inte tro att allt som kommer från SKK är rätt. Men så tycker jag med allt. Man måste fatta sina egna beslut.

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #11 skrivet: 23 sep-07 kl 10:26 »
Jag skyller inte allt på SKK alls. Men det är ju de som är det högsta organet över rasklubbarna. Det är de som har godkänt avelsplaner/mål och vilka raser som ska få kallas ras.
De lägger sig inte heller "i" vad du ger din hund. Men ta en diskussion med dom får du se vart det lutar.
Vi som jobbar med boskapsvaktare bad SKK att hjälpa oss med ett register för våra hundar, men de var inte intresserade, för de flesta boskapsvaktarna saknar reg.bevis. Detta innebär inte blandras!
Detta är en fråga om pengar. Köper du en sån hund som har arbetande föräldrar och vill ha papper dessutom skenar priset till ofantliga summor.

Mina hundar har stamtavlor och kommer från godkända kennlar. Vad jag menar är att det behövs lite mer av kritisk syn på saker. Inte tro att allt som kommer från SKK är rätt. Men så tycker jag med allt. Man måste fatta sina egna beslut.

Varför skulle SKK ha ett register över "blandraser" det kan väl Blandis ha eller SJV.

Förtsök tex att stambokföra en ko,  som inte har "rena" papper så får du se hur det går.

Dessa rasoragnisationer (även SKK) har som uppgift att "sköta" om den rasrena aveln, inget konstig i det som jag kan se det.

Klart man ska fatta sina egna beslut, vill man ha sina hundar reggade i SKK, sina kossor stambokförda, sin fjäderfän i genbank osv så ser man till att skaffa djur med godkända papper annars har man liksom valt att stå utanför från start, så tycker jag iaf.

Och det är inte SKK själv som har beslutat om RAS (varje ras avelsplan) det gör varje rasklubb.

Och varför i jösse namn skulle jag diskutera mitt foderval med SKK ?
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 10:28 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #12 skrivet: 23 sep-07 kl 11:00 »
vill posta denna artikel åter igen.

"FCI-ERKÄNNANDE HOTAR KULTURRAS

Den dansk/svenska gårdshunden - en av få gamla, skandinaviska kulturraser - står i
begrepp att erkännas av den internationella kennelorganisation FCI. Men FCI kräver
ändring av såväl rasens namn som karaktär och utseende. Dessa ändringar utgör direkta
hot mot rasens bevarande och genetiska sundhet.

Fédération Cynologique Internationale (FCI), den internationella kennelorganisation som SKK är
knuten till, vill att den dansk/svenska gårdshunden ska byta namn till "skandinavisk terrier".
Dessutom vill FCI ändra den rasstandard som drogs upp då rasen erkändes av Svenska
kennelklubben och Dansk kennel klub 1987.

De föreslagna ändringarna innebär en väsentligt starkare strömlinjeformning med utslagning av
exteriöra variationer inom rasen. Flera av de drag som idag präglar rasen blir inte längre "tillåtna"
enligt FCIs förslag på rasstandard. Exempelvis kommer den hängande svans som många av
hundarna har idag inte längre att klassas som rastypiskt. Och toleransen för storleksavvikelser
minskar från ett intervall på 6 cm till 2 cm. Om FCIs förslag går igenom kommer det alltså att
innebära ett direkt hot mot såväl rasens kulturhistoriska värde som dess bevarandegenetiska
status.

Stora delar av befintligt hundmaterial kommer att slås ut ur aveln, vilket i sin tur kommer att leda
till omfattande förlust av genetisk variation. På sikt vore detta helt förödande för rasen.

Den dansk/svenska gårdshunden har under lång tid formats som en gårdshund i framför allt södra
Sverige och Danmark. Rasen har historiskt fungerat som en allt-i-allo på gårdarna - en hjälpreda
till gårdens folk. Uppdragen har varit många – att slå larm vid intrång, att hålla rent från gnagare
och andra skadedjur, att valla och vakta gårdens djur, att leka med och passa gårdens barn samt
att delta i olika former av jakt (främst korttidsdrev, men även fågeljakt och apportering). Det
kulturhistoriska och biologiska arv som denna ras, och dess koppling till gårdsmiljön, utgör löper
därmed stor risk att gå förlorad om rasen klassas som en i den stora mängden av terrierraser och
om den får ett namn som saknar koppling till gårdsmiljön.

Den dansk/svenska gårdshunden utmärks idag, tack vare sin lantrasprägel, av ovanlig sundhet och
vitalitet. Samtidigt visar en genetisk kartläggning att rasen har förlorat mycket stora delar av sin
genetiska variationsvidd under de senaste 15-20 åren. Problem i kölvattnet av dessa förluster
börjar nu dyka upp i form av olika ärftliga defekter. Om exteriöraveln blir ännu mer extrem än
den är idag, vilket ett FCI-erkännande skulle innebära, saboteras framtidsmöjligheterna för denna
ras - ett unikt kulturhistoriskt arv för såväl Sverige som Danmark.

Linda Laikre
Fil. dr. i genetik,
ägare av dansk/svensk gårdshund"

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Blandrashundar
« Svar #13 skrivet: 23 sep-07 kl 11:16 »
Intressant diskussion, det här. ;)

Som okunnig i sammanhanget undrar jag vems "fel" det är att man avlar på hundar som har så kort nos att de knappt kan andas och andra onormala defekter som gör att de nästan inte kan fungera normalt? Varför kan dessa raser registreras hos SKK?

Borde inte hundar som är registrerad hos SKK vara "bra" på alla sätt? Vad är annars vitsen med att det rekommenderas att en kennel ska vara registrerad hos SKK?

Jag tycker också det vore/är förödande om SKK godkänner sådan avel som gör att den ursprungliga rastypen försvinner.

Det vore intressant att höra era ytterligare kommentarer i det här.

Jag vill också säga att missbrukande av avelsmål även gäller vissa kattraser.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #14 skrivet: 23 sep-07 kl 12:30 »
Det var lite detta jag menade. Faktum är att sedan SJV (Jordbruksverket) fick ett mer tydligt övergripande ansvar för husdjursaveln i Sverige, så har både SKK och flera rasföreningar fått sina "knäppar" på näsan. Precis som vi som håller utrotningshotade husdjur (får, kor höns m.m.) måste prestera en avelsplan som SJV godkänner, så har de även krävt kraftag av flera rasföreningar för att få bukt med ohälsa osv. Det är ju detta jag försökt f fram hela tiden. Att sunda livsdugliga djur är viktigare än en fin stamtavla. Inte brydde sig samerna om stamtavlor med sina lapphundar, men de var noga med att de fungerade.
Skulle kunna nämna massor av exempel både på hund, katt och lantbrukssidan som visar på människans klåfingrighet vad gäller avel, men har visst retat upp många redan. Så ni får väl komma med era synpunkter istället!

Anna Ho

  • Inlägg: 1079
    • Östergötland
Re:Blandrashundar
« Svar #15 skrivet: 23 sep-07 kl 12:30 »
Intressant diskussion, det här. ;)

Som okunnig i sammanhanget undrar jag vems "fel" det är att man avlar på hundar som har så kort nos att de knappt kan andas och andra onormala defekter som gör att de nästan inte kan fungera normalt? Varför kan dessa raser registreras hos SKK?

För att de fortfarande är rasrena, jag tycker självklart att den extrema aveln är åt h****te, men det är fortfarande inte SKK som tar fram dessa hundar utan enskilda uppfödare.

Och detta med den Dansk/svenska gårdshunden är sorgligt, men där är det ju FCI som satt upp reglerna inte SKK. (en liten fråga till nån som  vet: Varför vill den rasen då bli erkänd av FCI, det är ju inget tvång, en av mina raser är det INTE)


En annan lite OT fråga, Villl ni inte ha det rasrena på nåt djur ? och då menar jag det dokumenterat rasrena..........och de hälsoprogram som tex SKK tagit fram, är det ingen nytta med dessa hellar ?????????????
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 12:34 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #16 skrivet: 23 sep-07 kl 20:35 »
Känner väl igen problematiken hos dansk/svensk gårdshund. Hoppas entusiasterna står på sig! Det är just denna typ av problem jag försökte förklara med SKKs ansvar. De är ju paraplyorg. för samtliga rasföreningar.
Att en hund saknar papper gör den inte till blandras med automatik! Däremot är det ingen som ifrågasätter att en Leonberger kan reggas??? Där vet man ju att den medvetet korsats fram genom att använda Sankt Bernhard och New Foundland. Det finns massor av liknande exempel. Går man vidare, undrar man ju hur den första "renrasiga" Leonbergern kunde reggas??? Den saknade ju papper! Så, vad är renrasigt??? Det var min huvudfråga.
Men oavsett vad som anses renrasigt, så bör en organisation som SKK vara tydlig med vad som accepteras och inte. Har inte hört att någon kennel blivet utesluten för att hundarna som säljs har ärftliga defekter? Inavel i dessa sammanhang kallas linjeavel och är nåt fint. Oftast är en "fin" avelshane överrepresenterad i de olika raserna.
Inom avel med utrotningshotade raser uppmanas man ju att använda så stort utbud av handjur som möjligt, sunda, friska och inte avla på bara utseende o storlek utan just genetisk variation.
Det är det här sundhetstänkandet jag saknar. Saker som faller sig naturligt inom vissa djurslag är helt fel för andra?
Håller fortfarande fast vid att historiskt sett har alla hundar avlats fram för ett visst syfte och det syftet bör finnas kvar. Gör inte om alla bruksraser till gosedjur eller champions, oacsett stamtavla.

Vad gäller boskapsvaktarna poängterade jag att de inte var korsningar. Det var det som var det störande. I dessa sammanhang kan du få betala runt 50 000 sek extra för papprena. Det gör ju ingen normal människa när hunden ska utföra ett praktiskt jobb. Alla visste också vem som var mor o far till den inköpta hunden, så alltså fick SKK förfrågan om de kunde lägga upp ett register över hundarna, så att korsningsavel och inavel skulle undvikas. Nu har Viltskadecenter tagit fram ett förslag åt oss istället.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Blandrashundar
« Svar #17 skrivet: 23 sep-07 kl 20:56 »
 Jag funderar lite på varför SKK utesluter uppfödare som både har Renras och Blandraskullar. Men premierar dem som föder upp osunda hundar? (Genom att leja domare som ger pris till "sjukliga" hundar på sina utställningar). Självklart ska SKK jobba för renrasavel, men kan man "straffa" medlemmar som inte följer stadgarna så borde man väl kunna "straffa" medlemmar som inte följer Djurskyddslagen (Dvs föder upp raser/individer som inte kan föda och leva naturligt)? Jmfr Belgian Blue tex...
                           Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 20:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lusa

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #18 skrivet: 23 sep-07 kl 21:34 »
Det var lite detta jag menade. Faktum är att sedan SJV (Jordbruksverket) fick ett mer tydligt övergripande ansvar för husdjursaveln i Sverige, så har både SKK och flera rasföreningar fått sina "knäppar" på näsan. Precis som vi som håller utrotningshotade husdjur (får, kor höns m.m.) måste prestera en avelsplan som SJV godkänner, så har de även krävt kraftag av flera rasföreningar för att få bukt med ohälsa osv. Det är ju detta jag försökt f fram hela tiden. Att sunda livsdugliga djur är viktigare än en fin stamtavla. Inte brydde sig samerna om stamtavlor med sina lapphundar, men de var noga med att de fungerade.
Skulle kunna nämna massor av exempel både på hund, katt och lantbrukssidan som visar på människans klåfingrighet vad gäller avel, men har visst retat upp många redan. Så ni får väl komma med era synpunkter istället!


sunda, livsdugliga djur är självklart det viktiga!
Men måste ändå reagera på att du själv berättar om dina hundar och att du tycker att man skall strävar efter att bevara det ursprungliga i rasen, men sedan blandar du två olika raser. Jag tycker man skall vara rädd om dom raser som finns, bevara på ett bra sätt, framförallt om man har djur som fungerar i och utför det arbete den är framtagen för. Hundar som funkar i arbetet, inte bara i utställningsringen.
Det är sådana uppfödare och hundar som behövs synas! För att iallfall försöka göra någon ändring eller visa på vad som är viktigt och rätt. Genom att blanda två raser gör man inget gott i strävan efter att få tillbaks det ursprungliga i varje ras för sig. Tycker jag....
« Senast ändrad: 23 sep-07 kl 21:59 av Lusa »

birgit

  • Gäst
Re:Blandrashundar
« Svar #19 skrivet: 23 sep-07 kl 21:36 »
Ja och om de som föder upp osunda hundar med en populär exteriör vinner titlar blir de normgivande. Andra försöker få sina hundar dit också, för ser föräldrarna ut som vinnarhundar, så är valparna mer lättsålda.
Tyvärr är många mer intresserade av pengar och ära än att verkligen förstå sina djur och deras behov.
Att sedan utesluta blandraser är ju heller inte smart, för kunde folk regga dom som blandraser i SKK så skulle man ha mer koll på dom.
Friska hundar som kan födas och leva naturligt borde vara huvudregeln för SKK.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser