Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dragselar  (läst 2098 gånger)

jullin

  • Gäst
Dragselar
« skrivet: 29 jul-07 kl 21:29 »
Är det någon som har erfarenhet av dragselar till hundar?

Är det att rekomendera istället för koppel, på hundar som drar mycket? ???

Isåfall var kan man köpa sådana?

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Dragselar
« Svar #1 skrivet: 29 jul-07 kl 22:08 »
Är det någon som har erfarenhet av dragselar till hundar?

Är det att rekomendera istället för koppel, på hundar som drar mycket? ???

Isåfall var kan man köpa sådana?

Varför skall hunden ha sele för att den drar mycket? Är det inte bättre att lära den av med att dra i kopplet istället så slipper du sele. Annars rekomenderar jag nome-selen. Den är det bästa jag haft till mina hundar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gugge (klehr65)

  • Inlägg: 846
    • -
Re:Dragselar
« Svar #2 skrivet: 29 jul-07 kl 22:15 »
Har också  en hund som dragit i kopplet som en tok. Eftersom det är en Berner Sennen på närmare 60 kilo så vill det till att vara stark i både armar och ben. Fast det hjälper inte alltid om det är snorhalt ute...... ;D
Jag började i allafall att träna honom med hjälp av en klicker och jösses så fort det gick att få honom att gå fot ordentligt utan att dra !!
Prova att klickerträna, kan verkligen rekommendera det till många olika sorters "hundproblem" eller för att lära hunden tricks och öva upp sitt ledarskap !
/Gugge

jullin

  • Gäst
Re:Dragselar
« Svar #3 skrivet: 30 jul-07 kl 10:52 »
Jag var bara allmänt nyfiken...
 Har ingen hund själv men ska rekommendera klicker träning då  :)
Tack för tipset klehr65 ...  :)

filurfigur

  • Gäst
Re:Dragselar
« Svar #4 skrivet: 30 jul-07 kl 11:42 »
Jag vet många som gjort så att när de har tid och ork att träna "inte dra i koppel" då använder de halsband på hunden, och då får det absolut inte slarvas med träningen, utan det måste vara konsekvent.

Men när de vet med sig att de inte orkar eller hinner träna det då sätter de på en sele.

Det blir också lite som en signal till hunden när det är ok at dra och när det inte är det.

Men det vill ju till att man är konsekvent och att man brukar allvar med sin träning.

Själv använde jag sele på min äldsta hund när hon var valp. Tyckte det blev bättre, och hon drog inte lika mycket i selen som i halsband. Både mina hundar verkar gilla bättre att gå i sele än i halsband, jag tror det känns behagligare kanske.

När vi spårar har de andra selar, och den ena är specialsydd i läder, med mjuk filt på insidan. De tog mått på hunden så den passar henne precis. Den är superbra, och sitter helt perfekt. Kostade lite extra, men det var det värt faktiskt. Och hon har lärt sig vad just den selen betyder.

Kharro

  • Inlägg: 99
  • "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
Re:Dragselar
« Svar #5 skrivet: 04 aug-07 kl 11:02 »
Jag har varvat med olika halsband/selar och koppel till mina hundar så dom aldrig ska veta exakt hur dom kan bete sig i kopplet och resultatet har blivit att hundarna går bra i koppel, men aldra bäst utan. TRÄNING TRÄNING TRÄNING!!
Sen har jag kört in hundarna och provat olika selat till dom för det ändamålet.
"lok selar" har inte passat oss utan en kombinerad typ nome sela har passat bättre till skaklar för oss.
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare (1 dolda)
malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser