Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Styra automatisk lucka via mobilen  (läst 2862 gånger)

Styra automatisk lucka via mobilen
« skrivet: 25 jul-18 kl 22:51 »
Vi har precis installerat en Chuxaway automatisk lucka till vår hönsgård. Den går att programera så att den öppnas och stängs på bestämda klockslag, men jag skulle vilja kontrollera den via mobilen. Någon som har erfarenhet av detta? Tips och råd tas tacksamt emot.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Styra automatisk lucka via mobilen
« Svar #1 skrivet: 25 jul-18 kl 23:12 »
Det finns motorstyrningar via tellstick. De är gjorda för styrning av markiser. Ganska så smidigt och billigt faktiskt. Men hur du konverterar din lucka att funka med det är en annan fråga. Förmodligen måste du ta bort den styrning som finns i luckan, själva sales pitchen med luckan.

Jag tycker inte att det verkar som en bra idé att köpa ett färdigt koncept för att sedan ändra det till ett annat. Produkten känns smidig som den är. Frågan som kvarstår är varför?

Mvh
Magnus

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Styra automatisk lucka via mobilen
« Svar #2 skrivet: 26 jul-18 kl 10:45 »
Lättast är att modifiera ljusmätaren.
Och sen styra med tex tellstick eller liknade.

Den verkar tyvärr inte ha något smidigt sätt att lösa det annars

En sak att komma ihåg är att det finns vanliga "433mhz"system (tellstick generellt)som inte pratar med varandra och sen finns det z wave som bekräftar kommandot.

« Senast ändrad: 26 jul-18 kl 10:55 av Alexn72 »

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Styra automatisk lucka via mobilen
« Svar #3 skrivet: 26 jul-18 kl 12:12 »
Denna har inte ljusstyrning om jag förstår saken rätt. Bara ett tidsur. Men det är sant det du säger. Modifiering till tellstick är nog enkelt om det är en krets med ständigt på eller ständigt av. Detta rör sig förmodligen om en puls för start och en för stopp. Tellstick, precis som nämnts, bekräftar inte signalen. Dessutom så missar den ett par procent av signalerna. Det kan i värsta fall innebära att motorn bränner när den missar en av signal. Men det beror på hur den är byggd. Om det finns egna brytare för av vid max öppen och max stängd så kan det gå att tellstick modifiera den. Man får mäta sig fram vid tidsuret för att se hur det funkar först.

Frågan kvarstår dock, varför?

Mvh
Magnus


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Styra automatisk lucka via mobilen
« Svar #4 skrivet: 28 jul-18 kl 19:19 »
Det är väl en jättebra grej, jag letade väldigt efter det när vi skaffade höns, eftersom hönorna inte vill gå in samtidigt så blir hälften kvar ute när luckan går ner = kass.
Jag har webkamera ute i mitt hönshus så jag kan se om alla gått in eller inte, men det hjälper ju inte om luckan stänger på andra tider.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Styra automatisk lucka via mobilen
« Svar #5 skrivet: 29 jul-18 kl 01:14 »
Själva motorboxen är fristående och ansluts med två kablar som beroende av polaritet kör luckan upp eller ned. Själva mikrobrytarna som sköter ändlägena sitter i motorboxen, så det är enkelt att styra denna från tex tellstick.
Bara att mata motorn med likspänning i en riktning för öppning och polvända för andra riktningen.
http://www.chuxaway.com/?media_dl=26


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Kengus89, ÖsterFröken

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser